Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Det är en vanligt lösning med mätarskåpet på andra sidan vägen, men begrepp och ansvar är jag inte på det klara med. Hittar inga referenser som beskriver servisledningar innanför elmätaren, eller elmätare utanför fastighetens gränser. Vilka regler följer dessa?
Nej, det är det verkligen inte, kanske något regionalt i såna fall. Detta baserar jag på att det endast är nätägarens kabel fram till anslutningspunkt, i detta fall inkommande kabel i skåpet på bild.
Det säger sig självt att ett fel på en kabel under en kommunal väg kostar mer än skjortan att åtgärda och det är rimligen bara nätägaren som har dessa resurser. Förstår inte vad du menar med servisledningar innanför mätaren..

Hade den lösningen hade nätägarrna sparat många miljoner på att överlåta ansvaret på kunden.

Är också osäker på de då rådande reglerna kring detta, men i min värld finns det ingen tvekan om att mätarna skulle behöva flyttas in på tomt, detta skulle medföra att endast en serviskabel skulle mata mätarskåpet, tillhörandes nätägaren.

Det händer rätt ofta, speciellt på landsbygden, att mätarskåp sitter på nätägarens stolpe på en annan fastighet. Där är kabeln till "kunden" kundens ledning och nätägaren äger den kabel som matar mätarskåpet. Det är en g:a kvarleva från den tid då paragrafrytteri ofta fick ger plats för det praktiska. Och nått som jag inte har sett i nyinstallation på måååånga år.

GK100 GK100 skrev:
Jag får för att inte behöva upprepa mig hänvisa till #28. Oberoende hur praktiskt vi ska se på det och hur långt du skriver förändras inget där. Alltid bra att hålla sig till de begrepp och definitioner som finns och är inarbetade.

Annars blir det lätt som i tråden kring kontroll före drifttagning.
Att jag valde använda andra namn var för att Bo noterade stt det saknades definition.
Och den andra tråden som hänvisas till har jag ej läst.
Däremot har jag ganska stor erfarenhet gällande förläggning av kabel/fiber i allmän mark och med kommunalt ägande och där kan man inte trixa. Det är nätägarna som ansvarar fram till fastighet även om det finns en mätare i ett skåp. Sedan får du kalla den elkabeln för vad du tycker passar bäst.:D

A AndersS skrev:
Att jag valde använda andra namn var för att Bo noterade stt det saknades definition.
Däremot har jag ganska stor erfarenhet gällande förläggning av kabel/fiber i allmän mark och med kommunalt ägande och där kan man inte trixa. Det är nätägarna som ansvarar fram till fastighet även om det finns en mätare i ett skåp. Sedan får du kalla den elkabeln för vad du tycker passar bäst.:D
Helt riktigt Anders, det är den enda möjligheten då endast nätägaren och några aktörer till har rätt att ha kablarna där, detta är en fördel för kunderna då de slapp stå för mätarcentral.

Problem som kan uppstå är att det blir svårt att veta vems ansvaret är då mätarsäkringen är densamma som servisledningssäkringen.

Även om det rimligen inte kan förhålla sig på annat sätt hade det varit intressant att se facit svart på vitt, ifall någon känner till något ärende som prövats.

A AndersS skrev:
Själv ser jag det bara som så att ska man skärpa delar av en tråd som denna är det bra att använda vederhäftig och någorlunda korrekta begrepp. Därför kallar jag inte kabeln för vad jag tycker passar bäst, då skulle den heta Nisse.

Nog om detta AndersS jag har normalt ingen större dragning mot tjafs, särskilt inte kring i stort oväsentligheter.

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
S Slugge skrev:
Helt riktigt Anders, det är den enda möjligheten då endast nätägaren och några aktörer till har rätt att ha kablarna där, detta är en fördel för kunderna då de slapp stå för mätarcentral.

Problem som kan uppstå är att det blir svårt att veta vems ansvaret är då mätarsäkringen är densamma som servisledningssäkringen.

Även om det rimligen inte kan förhålla sig på annat sätt hade det varit intressant att se facit svart på vitt, ifall någon känner till något ärende som prövats.
Om vi för ett ögonblick återvänder till TS och vad denne tidigt redogjorde för hur det såg ut i aktuella fallet. Finns något oklart där öht det är formulär 1A med servis för vilken nätägaren har strikt ansvar fram till anslutning i TS mätarskåp. Dvs hur det är ordnat vid matande kabelskåp eller nätstation sett till elsäkerhet, återfyllning etc är inget TS behöver tänka på.

Har fått en uppfattning av att du jobbat eller jobbar inom distribution kanske EON mfl i södern och kanske har lite att relatera där.

GK100 GK100 skrev:
Om vi för ett ögonblick återvänder till TS och vad denne tidigt redogjorde för hur det såg ut i aktuella fallet. Finns något oklart där öht det är formulär 1A med servis för vilken nätägaren har strikt ansvar fram till anslutning i TS mätarskåp. Dvs hur det är ordnat vid matande kabelskåp eller nätstation sett till elsäkerhet, återfyllning etc är inget TS behöver tänka på.

Har fått en uppfattning av att du jobbat eller jobbar inom distribution kanske EON mfl i södern och kanske har lite att relatera där.
Vi har lämnat TS för stunden och diskuterar @SSSS bild med mätaren på andra sidan en kommunal väg.

S Slugge skrev:
Vi har lämnat TS för stunden och diskuterar @SSSS bild med mätaren på andra sidan en kommunal väg.
Där finns väl inget att penetrera vidare efter fastslåendet i #33. Nisses (som jag föredrar och tycker bäst om att kalla den huvudledningens) väl och ve kan gå under delad vårdnad med skiljelinje i geografin som ibland bäst pekas ut med rösen, källror etc.

GK100 GK100 skrev:
Där finns väl inget att penetrera vidare efter fastslåendet i #33. Nisses (som jag föredrar och tycker bäst om att kalla den huvudledningens) väl och ve kan gå under delad vårdnad med skiljelinje i geografin som ibland bäst pekas ut med rösen, källror etc.
(y)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.