Jag har en 3-fas värmepanna i källaren som jag har tänkt fjärrstyra med en ny 4-pol kontaktor i säkringsskåpet. När jag slår på pannan behöver jag också slå på en liten (25W) 1-fas cirkulationspump som är på 230 volt. För att slippa göra ytterligare ledningsdragning ner till källaren och slippa en extra kontaktor, hade jag tänkt ta ut 230 volt från en av faserna och nollan. Då behöver jag bara flytta kabeln till pumpen från det vanliga 230v-nätet till värmepannans brytare.

Är det tillåtet?

Om säkringarna in till kontaktorn inte är för stora så bygla den fjärde kontakten till en inkommande fas och lägg pumpen över kontaktorn parallellt med värmepatronen. Men det förutsätter att det är en 5 ledare som matar pannan så att du får nollan från samma grupp som faserna. Är pannan högt säkrad kan du lägga pumpen parallellt med spolen på kontaktorn.

Ja. Det är en trefasgrupp som du kommer att nyttja till olika apparater men för samma syfte så det kommer inte att se konstigt ut.

Det är heller ingen hög enfasbelastning som kommer att orsaka någon snedbelastning av faserna till elpatronen. Pannan kanske redan har elektronik som går på 230 V.

För att förekomma kommentarer då är det bra om gruppen skyddas av en trepolig säkring, men det är inget måste.

Tack för hjälpen alla.

E elmont skrev:
Om säkringarna in till kontaktorn inte är för stora så bygla den fjärde kontakten till en inkommande fas och lägg pumpen över kontaktorn parallellt med värmepatronen. Men det förutsätter att det är en 5 ledare som matar pannan så att du får nollan från samma grupp som faserna. Är pannan högt säkrad kan du lägga pumpen parallellt med spolen på kontaktorn.
E elmont skrev:
Pannan är säkrad med 3 x 16A säkringar. Men att lägga cirkulationspumpen parallellt med spolen till kontaktdon kräver ju att jag lägger en ny kabel från säkringsskåpet ner till källaren och hela min fråga gick ut på hur jag kan undvika just detta.

Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Ja. Det är en trefasgrupp som du kommer att nyttja till olika apparater men för samma syfte så det kommer inte att se konstigt ut.

Det är heller ingen hög enfasbelastning som kommer att orsaka någon snedbelastning av faserna till elpatronen. Pannan kanske redan har elektronik som går på 230 V.

För att förekomma kommentarer då är det bra om gruppen skyddas av en trepolig säkring, men det är inget måste.
Det ser faktiskt ut som det är ett 230 volts uttag från kontrollkortet i pannan som ska kunna mata cirkulationspumpen. Elektrikern som installerade pannan och cirkulationspumpen (länge före jag köpte huset) har nog inte sett det. Det löser mitt problem. Tack för tipset!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.