1.

De luftvärmepumpar vi säljer på firman brukar vi förespråka att kunderna drar fram en separat matarledning till utedel samt en följande arbetsbrytare. De flesta maskiner på marknaden idag brukar utedelen ha spänningsmatningen, som i sin tur matar inomhusdelen. Detta i kombination med arbetsbrytaren medför att det blir säkrare för oss som servicetekniker och installatörer att arbeta med helt frånskiljd maskin även när kunden glömt låsa upp ;)

OK. När jag rev ner elementen nu insåg jag att jag inte alls har neutral ledning fram till kopplingsdosan. Varje radiator matas med två faser 400 V. Jag känner att det blir en smula för mycket MacGyver att koppla om en av fas-ledningarna och ha som neutral istället..

Putten: Har du någon erfarenhet av vämrepumpar från Fuji? Det är lite oklart i installationsmanualen men den ska gå att mata både från insidan respektive utsidan.

Instruktionsbild för kabeldragning till en innerdel av en värmepump, inklusive skiss över uttag och anslutningskabel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

R Rasmus_ skrev:
Putten: Har du någon erfarenhet av vämrepumpar från Fuji? Det är lite oklart i installationsmanualen men den ska gå att mata både från insidan respektive utsidan.
]
Post me a pic ;)

Putten Putten skrev:
Post me a pic ;)
Detta är på innedelen. Jag såg sedan att matningskabeln från stckproppen ser ut att gå ut genom väggen (dvs. den matar redan pumpen från utsidan). Kabeln som syns på bilden som sitter i kopplingsplinten kommer från utedelen.

Dvs. det är två kablar som går genom ytterväggen. Så det bör inte bli några problem att koppla om den när jag har ström på utsidan.

Innedel av en pump med matningskabel ansluten till en kopplingsplint.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det där ser inte ut att kunna bli några problem, om det är som du säger.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.