Jag har ett torp med ett nytt mätarskåp med jordfelsbrytare i, och den här gamla markkabeln som går till ett uthus. Vilken typ av kabel är det, och går den fortfarande att använda om jag vill ha el till uthuset? Ska såklart få hit en elektriker för allt eventuellt kopplande, men vore skönt att få lite koll på vad som är och inte är möjligt innan dess.

• Hand som håller en gammal markkabel med exponerade ledare i ett mörkt utrymme.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är en EKKJ och inget fel på den snarare tvärtom en riktigt bra kabel. Just den du visar är från 60- eller riktigt tidigt 70-tal men åldern är inget som biter på den typen så därför inget skäl att inte använda den.

Enligt nutida regler är den för klen att användas som matning fyrledare tre faser och PEN till en central. Det ska om det vore nyanläggning vara minst 10 mm2 i det fallet. Nu kan du komma undan det hindret genom att det är ett utbyte, underhåll som skett i matande ände och du kan gå på att man får behålla det som var ok enligt reglerna när det utfördes.

För egen del skulle jag inte ha några problem att använda den under förutsättning att den passar sitt ändamål även nu och bortse från areakravet. Något som du kanske kan införa om det inte redan finns är JFB i uthuset.

Elen i uthuset består idag av ett redigt gammalt proppskåp och härvor av egenpåhittade dragningar, så utöver markkabeln så ska allt bli nytt. Samma sak gäller egentligen i stugan, all gammal el är bortkopplad och ska rivas. Påverkar det huruvida en kan hävda att det är underhåll snarare än en nyinstallation?

Frågan vad du har för matning i torpet, man får inte gå från tn-s till tn-c.

Ett alternativ om det räcker till är att endast koppla en fas eller två och säkra av kabeln i centralen.

Tn-s femledarmatning är väl rätt sällsynt? Högst troligt fyrledare men det ser elmojen när man börjar rota i det.
Är bara kabeln frisk i hela sin längd går den att använda, ålder biter som sagt inte på de där.

Kabeln från stolpen till skåpet är minst lika gammal som kabeln på bilden, så utöver eventuell areaskillnad så borde det vara samma.

Det jag menar är att beroende på var kopplingspunkten tn-c till tn-s sker kan det vara bökigt att gå vidare med en fyrledare.
Om elen nu är omgjord kan ju t.ex den kopplingspunkten vara i mätartavlan.

I dagsläget så sitter det bara ett trefasuttag efter mätarskåpet, och sen en byggcentral. Borde det isf inte vara överkomligt enkelt att flytta övergången från TN-C till TN-S flyttas från mätarskåpet till centralerna?

Intressant aspekt på problemet.
När den gamla kabeln drogs och centralen installerades så var det helt ok att använda den till tre faser och Pen.
Vid förläggning nu är den inte godkänd för det.
Håller med om att det är en bra kabel som inte ska påverkas av den tid den legat i marken
Eftersom det inte handlar om att förändra matningen till den gamla centralen utan handlar om en nyinstallation efter den så skulle jag våga påstå att det inte ska vara några problem.
Jag hade kört på.

Redigerat:
Tror att det med stor sannolikhet är Tnc in i torpet men kolla det för säkerhets skull.
Som nämnts är det inte ok att gå från Tns till Tnc

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.