Vi bytte ut vår inbyggnadsugn mot en ny men uttaget sitter så nära övre hörnet på ugnen att en liten del på stickproppen ligger emot (utanpåliggande kontakt). Vi testade hur varm ugnen blir genom att "bränna in" den på 275 grader i en timme. Den blir inte mer än ljummen där uppe i hörnet. Även om ugnen inte blev så varm så är det väl inte så bra att den ligger emot? Det är väl inga större problem att flytta ett sånt uttag? Skarvar eller?

En stickkontakt eller kabel tar inte skada av en temp på 40 grader.
Allt går att lösa. Kontakta en elektriker så kan personen flytta ditt uttag till önskad plats.

E etompau skrev:
En stickkontakt eller kabel tar inte skada av en temp på 40 grader.
Allt går att lösa. Kontakta en elektriker så kan personen flytta ditt uttag till önskad plats.
Tack! "Problemet" är att min man inte vill demontera mikro och ugn igen eftersom han anser att det inte är för varmt för kontakten. Själv känner jag mig osäker om det verkligen är OK att stickkontakten ligger emot ugnen oavsett. Vet inte hur hög värme en kontakt tål t ex och om det är en OK installation att ha det så.

Hade inte bekymrat mig för värmen, men det kan ju vara opraktiskt att blockera uttaget så.
Att flytta själva uttaget blir ju lite bökigt då man måste öppna upp väggen och trycka dit en ny dosa, men går säkerligen att fixa på en timme eller två. Alternativt sätta näslock och gå med kabel till utanpåliggande uttag, eller klippa stickpropen och ansluta direkt i dosan, då får man bryta säkringarna vid arbete.

Är man noggrann med detaljer är det klart skönast att flytta dosan.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.