Hej,
Har ett 50-rör som går mellan huvudbyggnaden och vår gäststuga där matningen för elen går. Har nu tänkt dra ut en nätverkssladd dit men eftersom tidigare ägare inte satt något lock på mynningen vid huset (där det låg i nivå med grus) så är röret igensatt.
Har lyckats rensa de första 10 cm eller så men nu är det svårt att pilla ut något då det typ känns som packad jord.
Någon som har några tips på hur jag kan rensa? Rätt osugen på att behöva gräva upp och lägga ner ett nytt rör eftersom det går både under marksten och en veranda.
PS. Eller är det högst olämpligt att lägga nätverkskabel ihop med matarkabel? Tänker att båda är rätt skyddade då de är för utomhusbruk
Tack på förhand!
Har ett 50-rör som går mellan huvudbyggnaden och vår gäststuga där matningen för elen går. Har nu tänkt dra ut en nätverkssladd dit men eftersom tidigare ägare inte satt något lock på mynningen vid huset (där det låg i nivå med grus) så är röret igensatt.
Har lyckats rensa de första 10 cm eller så men nu är det svårt att pilla ut något då det typ känns som packad jord.
Någon som har några tips på hur jag kan rensa? Rätt osugen på att behöva gräva upp och lägga ner ett nytt rör eftersom det går både under marksten och en veranda.
PS. Eller är det högst olämpligt att lägga nätverkskabel ihop med matarkabel? Tänker att båda är rätt skyddade då de är för utomhusbruk
Tack på förhand!
Beroende på kabeltyp, vad gäller kraft och data så finns det separationsavstånd.
Skärmad kraft och skärmad data kan läggas utan separations avstånd utan risk för störning.
Skulle kunna tänka mig att den kabeln som ligger i markröret inte uppfyller detta krav.
Det bästa alternativet är att gräva ner ett nytt markrör och då ett orange sådant.
Inne på din tomt så finns inget speciellt krav på djup. Men gräv ner det så att det inte riskerar att skadas av eventuell framtida grävning eller användande av jordfräs
Skärmad kraft och skärmad data kan läggas utan separations avstånd utan risk för störning.
Skulle kunna tänka mig att den kabeln som ligger i markröret inte uppfyller detta krav.
Det bästa alternativet är att gräva ner ett nytt markrör och då ett orange sådant.
Inne på din tomt så finns inget speciellt krav på djup. Men gräv ner det så att det inte riskerar att skadas av eventuell framtida grävning eller användande av jordfräs
Kanske enklast att lösa det med radiolänk för nätverket.
Ubiquiti har parabolantenner för detta och kostnaden kan nog ligga på ett par tusen kronor.
Kolla på ubnt.com
Har för mig att conrad.se säljer deras utrustning.
Jag har sådana för att länka signalen mellan två hus som ligger 700 m ifrån varandra och det fungerar utmärkt.
Ingen förlust i bandbredd
Ubiquiti har parabolantenner för detta och kostnaden kan nog ligga på ett par tusen kronor.
Kolla på ubnt.com
Jag har sådana för att länka signalen mellan två hus som ligger 700 m ifrån varandra och det fungerar utmärkt.
Hade jag haft en grovdammsugare hade jag testat, men vågar inte riktigt köra med den vanliga dammsugaren. Jag har en bit med grus närmast huvudbyggnaden där jag kan få fram röret - men vad gör det för nytta? Kan ju gärna inte skära upp röret för att ta ut jorden? Kanske går att slå lite på den på sidan på den del som är hård för att lösa upp det lite... ?N NoOne2k skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hmm, ok - får kika lite mer på det med andra ord. Det går inte att dra en ett mindre rör inne i det befintliga för att få till ett avstånd som är ok tro?U Uffe A skrev:Beroende på kabeltyp, vad gäller kraft och data så finns det separationsavstånd.
Radiolänk känns lite overkill i detta fallet - det handlar om 5-6 mU Uffe A skrev:Kanske enklast att lösa det med radiolänk för nätverket.
Kolla på ubnt.com
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Finns också den möjligheten om du får ut skräpet ur röret så kan du dra fiber som inte störs av kraftkabeln.
Två enkla billiga media converters i var ände så är det löst.
Enda problemet är att du behöver ha tillgång till en fibersvets.
Två enkla billiga media converters i var ände så är det löst.
Enda problemet är att du behöver ha tillgång till en fibersvets.
Behövs ingen fibersvets, man kan dra färdigkontakterad fiber. Enda nackdelen med det är att man behöver ett lite större hål i varje ände för att få igenom kontakten. Ett 16 mm rör räcker bra för SC-kontakterad fiber och kör man LC så går det med mindre också om det är rakt. Fiber är ett bra förslag av andra skäl också.
Att lägga en vanlig nätverkskabel parallellt den där korta sträckan kommer knappast påverka något.
Radiolänk verkar vara lite overkill ja, även om det är ett mycket bra förslag annars då man också slipper problem med eventuellt olika jordpotential osv.
Jag undrar dock om inte en bättre AP klarar av att täcka i det andra huset. Sätt den i hörnet i huset som redan har uppkoppling så slipper du dra något alls.
Att lägga en vanlig nätverkskabel parallellt den där korta sträckan kommer knappast påverka något.
Radiolänk verkar vara lite overkill ja, även om det är ett mycket bra förslag annars då man också slipper problem med eventuellt olika jordpotential osv.
Jag undrar dock om inte en bättre AP klarar av att täcka i det andra huset. Sätt den i hörnet i huset som redan har uppkoppling så slipper du dra något alls.
Du kan inte dammsuga genom en draglina, tunn lina med fastknutet fluff som du sen kan tejpa fast nätverkskabel i och dra igenom. Ett sånt här räffligt rör kan va väldigt svårt att trycka saker genom, att du misstar det för ett stopp.
Gräver du upp en bit av röret, vickar lite på det så kan du nog dammsuga ut grusen med din dammsugare. Annars om du gräver upp röret en kort bit, skär av det, petar ut grusen och sedan tejpar ihop det igen så ska det nog gå vägen. Tänk bara på att ju med du rör röret (rörigt?) så kommer grusen rinna ner om det lutar nedåt.P patrikd84 skrev:Hade jag haft en grovdammsugare hade jag testat, men vågar inte riktigt köra med den vanliga dammsugaren. Jag har en bit med grus närmast huvudbyggnaden där jag kan få fram röret - men vad gör det för nytta? Kan ju gärna inte skära upp röret för att ta ut jorden? Kanske går att slå lite på den på sidan på den del som är hård för att lösa upp det lite... ?
Fiber den biten är onödigt, kommer med största sannolikhet inte vara några problem med störningar.
Någonting som jag ser som ett större problem är dock en kabel som är gjord för utomhusbruk, är det vatten i röret kan det på sikt orsaka störningar i kabeln om du använder vanlig nätverkskabel.
Det fungerade bra, fick igenom en draglina med till slut (lite mycket grus där det tidigare var stopp). Får se om jag har något vettigt att fästa för att försöka få ut lite av gruset - får ju inte vara för hårt så det riskerar att fastna på vägen igenom tänker jag. Någon typ av gamma bomullstrasa tänkte jag testa - riva upp lite strimlor och fästa. Hoppas det gör så att lite kommer med ut.N NoOne2k skrev:Gräver du upp en bit av röret, vickar lite på det så kan du nog dammsuga ut grusen med din dammsugare. Annars om du gräver upp röret en kort bit, skär av det, petar ut grusen och sedan tejpar ihop det igen så ska det nog gå vägen. Tänk bara på att ju med du rör röret (rörigt?) så kommer grusen rinna ner om det lutar nedåt.
Fiber den biten är onödigt, kommer med största sannolikhet inte vara några problem med störningar.
Någonting som jag ser som ett större problem är dock en kabel som är gjord för utomhusbruk, är det vatten i röret kan det på sikt orsaka störningar i kabeln om du använder vanlig nätverkskabel.
Jo, jag har sett att det finns nätverkskabel för utomhusbruk - den klarar ju även solljus bättre än vanlig kabel. Tänkte dock sätta någon plåt eller kabelkanal/skydd från hålet i grundmuren ner till röret så att den skyddas bättre i framtiden - både för vatten och bös. Hoppas det går att köpa färdigt någonstans så jag slipper sätta en plåtslagare på att fixa det. Lär testa med nätverkskabel först, det får det vara värt - vore skönt att slippa dra fiber och ha konverterare.
I teorin kan du få 230 V (eller 400 V) in i nätverkskabeln om du sätter en spade rakt genom röret. Det är dock osannolikt. Jag hade nog valt att inte beakta den risken. Du rundar dock hela problemet elegant om du väljer fiber istället....
Jag skulle ha försökt med små trasor av bomullstyg. Knyt fast dem på mitten av ett långt snöre så att du har tillräckligt mycket lina på bägge sidorna för att dra fram och tillbaka (eller kroka på en ny draglina).
Jag skulle ha försökt med små trasor av bomullstyg. Knyt fast dem på mitten av ett långt snöre så att du har tillräckligt mycket lina på bägge sidorna för att dra fram och tillbaka (eller kroka på en ny draglina).
Ska suga på karamellen ett tag, förberder bara nu - kommer nog dra kabel först i vår.tommib skrev:
I teorin kan du få 230 V (eller 400 V) in i nätverkskabeln om du sätter en spade rakt genom röret. Det är dock osannolikt. Jag hade nog valt att inte beakta den risken. Du rundar dock hela problemet elegant om du väljer fiber istället....
Så jag tänkte med!
Jo, men vad jag förstått så funkar det inte om uttagen ligger på olika proppar - kanske inte stämmer?J JLov skrev:
För det skulle betyda att signalen ska ta sig från ett uttag i huset, till elcentralen, över till gästhuset och den central som sitter där och sedan till ett uttag. Alltså 2 olika säkringar samt 2 elcentraler inblandade ...