Har köppt ett hus och ska installera 2 luftvärmepumpar
I elcentralen med fallsäkringar finns det inga lediga säkringar kvar.
Det finns ett trefas uttag som går från elcentralen som kommer ej att användas.
Min fråga/frågor är:
Är det billigare att ordna fram 2 nya säkringar till värmepuperna eller är det billigare att ta bort trefasuttaget och frigöra dom tre som tas upp av trefasen?
Är ingen elektriker eller vill leka en heller, tacksam för alla svar.
Bild på elcentralen
I elcentralen med fallsäkringar finns det inga lediga säkringar kvar.
Det finns ett trefas uttag som går från elcentralen som kommer ej att användas.
Min fråga/frågor är:
Är det billigare att ordna fram 2 nya säkringar till värmepuperna eller är det billigare att ta bort trefasuttaget och frigöra dom tre som tas upp av trefasen?
Är ingen elektriker eller vill leka en heller, tacksam för alla svar.
Bild på elcentralen
Även om det inte finns lediga säkringar finns det ju gott om plats att sätta in fler. En 10 ampere säkring av bra kvalitet kostar ca 50 kr på nätet så arbetet kommer vara den stora kostnaden även om vissa elektriker tar ockerpriser på material.
Ett trefasuttag kan dessutom vara bra att ha, rätt vad det är dyker det upp ett tillfälle då du vill använda det.
Ett trefasuttag kan dessutom vara bra att ha, rätt vad det är dyker det upp ett tillfälle då du vill använda det.
okej, tack för ett snabbt svar, kan du rekommendera någon sida där man kan beställa material så jag kanske kommer lite billigare undan. Förresten är det samma typ av 10A säkringar som man kan köpa till eller är det special för just min elcentral?
Återigen, tack.
Återigen, tack.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Om du inte är kapabel att se att det finns plats för 10 till automatsäkringar, är du då kapabel att köpa in det material som behövs?
Jo det är standardiserat det mesta i modularcentraler, skiljer lite vad man har för strömskenor.
Håll dig till Hager, lika som sitter där.
Protte
Jo det är standardiserat det mesta i modularcentraler, skiljer lite vad man har för strömskenor.
Håll dig till Hager, lika som sitter där.
Protte
Jorå jag är kapabel till mycket, Hager får det bli, och så behåller jag trefas uttaget, kan va bra att ha i framtiden.prototypen skrev:
Tycker att centralen ser ut som ett dåligt hempul.
Vet du vem som gjort det?
Detta eftersom de tre säkringarna med röd märkning verkar säkra av en tre polig grupp.
Om det inte är en trefas belysningsgrupp är det inte bra.
Sen kan man fråga sig varför är säkringarna i undre raden placerade i mitten och man inte har börjat längst till vänster.
Stäm av med elektriker vad du behöver och vad du ska köpa så att det inte blir fel.
Kan bli mycket dyrare i arbetstid för dig om det falerar där
Vet du vem som gjort det?
Detta eftersom de tre säkringarna med röd märkning verkar säkra av en tre polig grupp.
Om det inte är en trefas belysningsgrupp är det inte bra.
Sen kan man fråga sig varför är säkringarna i undre raden placerade i mitten och man inte har börjat längst till vänster.
Stäm av med elektriker vad du behöver och vad du ska köpa så att det inte blir fel.
Kan bli mycket dyrare i arbetstid för dig om det falerar där
Jag har fre olika 3-fas grupper hemma i min central, 3-fas uttag, elpatron och till pelletsbrännarstyrningen som matar pelletsskruvens 3-fas motor.U Uffe A skrev:
Alla dessa grupper har 3 säkringar som var och en kan lösa ut separat, inget är kopplat med 3-polig säkring. Så även elektriker kan göra "konstiga" kopplingar".......
Jag håller med om att den undre radens säkringar borde börjat längst till vänster, de sitter dessutom lite förskjutna i sidled så att man har behövt "tälja" på täckbitarna för att få det att passa.......
Centralen är installerad av en behörig firma, har trefas i köket samt den extra trefas uttagen i nederkant.
Har kollat med elfirman och det vill ha 1800 efter rot för att uttöka elcentralen med 2 extra fallsäkringar. Låter rimligt eller?
Har kollat med elfirman och det vill ha 1800 efter rot för att uttöka elcentralen med 2 extra fallsäkringar. Låter rimligt eller?
Själva säkringarna kostar ca 50 kr styck som sagt. Arbetet med att stoppa in dem borde ta max 30 min. Bedöm själv om priset är rimligt. Förvisso tillkommer alltid lite kringarbete och restid, det kan man inte säga något om eftersom vi inte vet var detta ligger i förhållande till firman.
I priset kanske framdraging av gruppledningarna ingår? I så fall är det svårt att säga något om det eftersom vi inte vet hur långa ledningar det är och hur besvärligt det är att få fram dem.
I priset kanske framdraging av gruppledningarna ingår? I så fall är det svårt att säga något om det eftersom vi inte vet hur långa ledningar det är och hur besvärligt det är att få fram dem.
Specsen från elfirman:
Arbetstid 1 timme
Restid 2×45 min
matterial
1800 efter rot.
Arbetstid 1 timme
Restid 2×45 min
matterial
1800 efter rot.
Klicka här för att svara

