19 881 läst ·
28 svar
20k läst
28 svar
Koppla EKK i dosa
Hej!
Istället för att ska ny tråd testar jag min lycka i denna.
På bilden ser ni tre lösa kablar, nolla, jord och fas dessa kommer från taket.
Det jag nu vill göra är att koppla ihop dessa med ekk 3g2,5mm2 kablen i dosan samt vill jag dra kablar till vägguttaget som ska sitta på dosan.
(bör jag ha 1,5mm2?)
Vad bör jag använda för att koppla ihop dessa?
Vid svar visa skicka gärna med länk.
Tack på förhand

Istället för att ska ny tråd testar jag min lycka i denna.
På bilden ser ni tre lösa kablar, nolla, jord och fas dessa kommer från taket.
Det jag nu vill göra är att koppla ihop dessa med ekk 3g2,5mm2 kablen i dosan samt vill jag dra kablar till vägguttaget som ska sitta på dosan.
(bör jag ha 1,5mm2?)
Vad bör jag använda för att koppla ihop dessa?
Vid svar visa skicka gärna med länk.
Tack på förhand

Redigerat:
Är du säker på att där är fas, nolla och PE eller går du bara på färgerna? Varför har du en 3G2,5 EKK, vad ska den mata? Vad är detta för grupp? Är det lämpligt att koppla in din tänkta förbrukare där? Har du tänkt på kylningen av en mantlad kabel i ett flexrör i isolering?
Du bör fundera kring svaren på dessa frågor innan du kopplar. Du har troligen använt en flexslang av dålig kvalitet, räkna inte med att kunna dra om den där kabeln.
Rent konkret så skulle jag använda t.ex. Wago 773 eller 221 vid koppling. Till uttaget kan du ta korta stumpar med FK, eller EK från kabeln om du hellre vill det. Kabeln bör avmantlas där den går i dosan, för enkelhets skull. Helst bör den avmantlas även i röret men det är jobbigt om man inte har rätt verktyg.
Du bör fundera kring svaren på dessa frågor innan du kopplar. Du har troligen använt en flexslang av dålig kvalitet, räkna inte med att kunna dra om den där kabeln.
Rent konkret så skulle jag använda t.ex. Wago 773 eller 221 vid koppling. Till uttaget kan du ta korta stumpar med FK, eller EK från kabeln om du hellre vill det. Kabeln bör avmantlas där den går i dosan, för enkelhets skull. Helst bör den avmantlas även i röret men det är jobbigt om man inte har rätt verktyg.
Det är inte helt kristallklart vad det är för kablar och ledare du har och vad du vill uppnå. ..
(alltså var det kommer ifrån, och vart det ska)
Men du kan lämpligtvis använda Wago 221 för kopplingen, de är svåra att misslyckas med.
http://www.clasohlson.com/se/Anslutningsklämma-Wago-221/Pr366520000
Skala 11mm och var noga att inte skada kopparen med något hack, så blir det perfekt sen.
Jag vet inte varför du väljer att fortsätta med 2,5 mm² ifrån 1,5 mm², det verkar lite onödigt och konstigt.
Men det är inget formellt fel, men det kommer dock se ganska märkligt och amatörmässigt ut efteråt om det nu inte finns något skäl till det.
Jag var i veckan och kikade på en övergång från 1,5 mm² till 6 mm², men det var förståeligt då det var till några belysningsstolpar där den längst bort var över 100 meter bort, då behövs det rejälare area för att klara spänningsfall och villkor för automatisk frånkoppling.
(alltså var det kommer ifrån, och vart det ska)
Men du kan lämpligtvis använda Wago 221 för kopplingen, de är svåra att misslyckas med.
http://www.clasohlson.com/se/Anslutningsklämma-Wago-221/Pr366520000
Skala 11mm och var noga att inte skada kopparen med något hack, så blir det perfekt sen.
Jag vet inte varför du väljer att fortsätta med 2,5 mm² ifrån 1,5 mm², det verkar lite onödigt och konstigt.
Men det är inget formellt fel, men det kommer dock se ganska märkligt och amatörmässigt ut efteråt om det nu inte finns något skäl till det.
Jag var i veckan och kikade på en övergång från 1,5 mm² till 6 mm², men det var förståeligt då det var till några belysningsstolpar där den längst bort var över 100 meter bort, då behövs det rejälare area för att klara spänningsfall och villkor för automatisk frånkoppling.
Tack för era svar.
Tror jag byter kabel till 1,5mm2 varför jag använde 2,5mm2 varför jag hade det över här hemma.
Den är för bänkbelysning under köksskåp samt ett eluttag där.
Det första ellutaget ska driva köksfläkten.
Kablarna som kommer från taket är jag säker på vilken som är vilken då det varit dragit till fläkt och underskåp innan från dem.
Men är osäker med värmen då kablen låg på skåpen förut.
Vad anser ni jag bör göra för att "tänka på värmen, kylningen."
Tack för era svar.
Tror jag byter kabel till 1,5mm2 varför jag använde 2,5mm2 varför jag hade det över här hemma.
Den är för bänkbelysning under köksskåp samt ett eluttag där.
Det första ellutaget ska driva köksfläkten.
Kablarna som kommer från taket är jag säker på vilken som är vilken då det varit dragit till fläkt och underskåp innan från dem.
Men är osäker med värmen då kablen låg på skåpen förut.
Vad anser ni jag bör göra för att "tänka på värmen, kylningen."
Tack för era svar.
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Moderator
· Stockholm
· 57 865 inlägg
Du bör byta till 1,5 kvmm, för att det blir mer överskådligt, mindre hempulsliknande. Om någon i framtiden ser din 2,5 kvmm kabel, så kan man (väldigt) hypotetiskt tänka sig att det missuppfattas så någon får för sig att säkra upp till 16A.
Det är som sagt ett nästan otänkbart scenario, men blandning av olika areor i samma grupp skapar oklarhet om varför det ser ut så.
Sedan som någon var inne på högre upp. Slangen du har använt ser (för mig som inte är elektriker) ut att vara av billig och dålig kvalitet. Om du nu har öppet så den är åtkomlig, passa på att byta ut den mot något bättre. En del fabrikat av slang som ser ut sådär är så dålig, att om du försöker mata in en kabel eller dragfjäder i den så går den bara rakt ut genom slangväggen i första böjen. Den ser också väldigt sladdrig ut, vilket gör det svårt att dra in kabel eller tråd.
Det är som sagt ett nästan otänkbart scenario, men blandning av olika areor i samma grupp skapar oklarhet om varför det ser ut så.
Sedan som någon var inne på högre upp. Slangen du har använt ser (för mig som inte är elektriker) ut att vara av billig och dålig kvalitet. Om du nu har öppet så den är åtkomlig, passa på att byta ut den mot något bättre. En del fabrikat av slang som ser ut sådär är så dålig, att om du försöker mata in en kabel eller dragfjäder i den så går den bara rakt ut genom slangväggen i första böjen. Den ser också väldigt sladdrig ut, vilket gör det svårt att dra in kabel eller tråd.
Är det verkligen Ekk?
Kan inte klicka på länken så att jag kan förstora bilden, men jag tycker mig ana någon form av metallmantel runt om ledarna och med tanke på böjen så anar jag att det är Eklk.
I så fall så kan det bli omöjligt att dra om den vid ett senare tillfälle
Kan inte klicka på länken så att jag kan förstora bilden, men jag tycker mig ana någon form av metallmantel runt om ledarna och med tanke på böjen så anar jag att det är Eklk.
I så fall så kan det bli omöjligt att dra om den vid ett senare tillfälle
Ahhh.... well spotted. Jag håller med om att det ser misstänkt ut i slutet av kabeln. Den håller också formen i den där snäva böjen rätt bra vilket också talar för en styvare kabel än EKK.
Bra flexrör säljs av t.ex. PM-flex och Pipelife. Vissa byggvaruhus säljer också acceptabla rör. Om de är godkända för ingjutning är de ofta bättre men inte säkert att de är bra. Den där slangen ser ut som billigaste biltemaslangen som inte är godkänd för ingjutning.
Bra flexrör säljs av t.ex. PM-flex och Pipelife. Vissa byggvaruhus säljer också acceptabla rör. Om de är godkända för ingjutning är de ofta bättre men inte säkert att de är bra. Den där slangen ser ut som billigaste biltemaslangen som inte är godkänd för ingjutning.
Moderator
· Stockholm
· 57 865 inlägg
Som sagt, många butiker säljer både en billig skräpslang, och en lite dyrare för ingjutning. Den för ingjutning är för det mesta acceptabelt bra, styvare. Så välj den även om den inte skall gjutas in. Eller ännu hellre, välj en märkesslang som PM-flex, men de brukar inte finnas på byggvaruhusen.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden