Och elektrikern kommer undan och får betalt trots total inkompetens?

Att koppla fel ä mänskligt, men att inte kontrollera det som kopplats är oförlåtligt. En annan gång kan det ju vara en akut livsfarlig felkoppling som får passera utan kontroll.

• Gilla
Alfredo och 1 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Och elektrikern kommer undan och får betalt trots total inkompetens?

Att koppla fel ä mänskligt, men att inte kontrollera det som kopplats är oförlåtligt. En annan gång kan det ju vara en akut livsfarlig felkoppling som får passera utan kontroll.
Det är min vän, tror inte dom har lärt ut vad en sparkoppling är, kanske för det inte är godkänt? Ingen aning, men nu är mitt problem löst iallafall och det är jag tacksam för 😀

S Simon_krontorp skrev:
Det är min vän, tror inte dom har lärt ut vad en sparkoppling är, kanske för det inte är godkänt? Ingen aning, men nu är mitt problem löst iallafall och det är jag tacksam för 😀
Det är en "nödfalls koppling" vid t.ex. utp installation när ledarna inte räcker till då man behöver fas ledare till uttag vid strömställare

J J-banan skrev:
Det är en "nödfalls koppling" vid t.ex. utp installation när ledarna inte räcker till då man behöver fas ledare till uttag vid strömställare
Okej, jag har ingen aning, kanske något okunnig, är fortfarande glad och tacksam över att ni löste mitt problem 🤩

• Gilla
J-banan
  • Laddar…
S Simon_krontorp skrev:
Jo, "vanlig" sparkoppling (övre bilden i Bo's inlägg) är laglig/godkänd, den används ganska ofta även i nybyggen/nyinstallationer.

Däremot är följande sparkoppling förbjuden,
Schema över en förbjuden trappkoppling, även känd som fullkoppling, markerad med ett rött kryss över kretsdiagrammet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Magnus E K och 1 till
  • Laddar…
OK, givetvis lite känsligt att inkompetensförklara en kompis. Men du borde i lite vänliga/diplomatiska ordalag försöka få honom att begripa att det är fullkomligt oacceptabelt att göra en koppling utan att testa/kontrollera den. Det kommer förr eller senare att orsaka en farlig olycka.

Som sagt att koppla fel är mänskligt, men att inte kontrollera kopplingen det får man bara inte missa. Oavsett om det är en yrkesarbetande elektriker eller hempulare.

• Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.