För några år sen tog jag hjälp av en elektriker för att fixa el till pool och utekök på ovansidan av tomten.
Det enklaste var då att sätta upp en parallell central enligt bilden.
Nu är planen att installera en duo-värmepump för stödvärme på vinter och AC på sommaren och den behöver ju ström, funderar också på en laddare till bilen inom relativt snar framtid.
Vad är smartast, en ny separat liten central som den befintliga eller byta ut den befintliga till en större, jag tänker separata jordfelsbrytare för pool respektive pump är vettigt?
Det enklaste var då att sätta upp en parallell central enligt bilden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nu är planen att installera en duo-värmepump för stödvärme på vinter och AC på sommaren och den behöver ju ström, funderar också på en laddare till bilen inom relativt snar framtid.
Vad är smartast, en ny separat liten central som den befintliga eller byta ut den befintliga till en större, jag tänker separata jordfelsbrytare för pool respektive pump är vettigt?
Du får mäta hur mycket plats det finns för en ny central, då kan det kanske gå med en 2 raders och bli bra med plats för allt vad du vill ha. Med att bygga en till på sidan gör att det finns mindre plats i moduler räknat.
Dom är billiga så snåla inte.
Dom är billiga så snåla inte.
En 4 modulers kapsling kostar nån 100-ing, en 10-modulers kostar en hundring till, så hade jag gjort jobbet hade jag gärna behållt jfb+säkringar och flyttat till en ny kapsling.
Ett tips är att kolla elbutik.se för priser. De ligger bra till även om man jämför firmors rabatterade priser hos grossar.
Ett tips är att kolla elbutik.se för priser. De ligger bra till även om man jämför firmors rabatterade priser hos grossar.
Idel bra tips, tack! Spontant tänker jag då det är bättre att plocka in en elektriker som byter/utökar befintlig central o drar kabel till värmepumpen kommer stå än att värmepumpsleverantören gör det, den senare gissar jag är mer som en ”Bauhauselektriker” aka kan koppla in men inget mer?
Och, en jag tar på mig dumstruten efteråt-fråga;
De tre befintliga kapslingarna o jfb behåller jag naturligtvis men kan man då sätta en kapsling för pump o egen jfb för den o sen om säg ett år en kapsling för laddare o jfb för den eller delar alla samma jfb isf?
De tre befintliga kapslingarna o jfb behåller jag naturligtvis men kan man då sätta en kapsling för pump o egen jfb för den o sen om säg ett år en kapsling för laddare o jfb för den eller delar alla samma jfb isf?
Klicka här för att svara