Det vet du inte, annat än att bryta en säkring och mäta. Sen vad ska du byta till, en 4-polig eller 5-poligt uttag. Det senare kan du inte göra troligtvis, ser inte ut som att finns en nolla där. 3 svarta och en tejpad manteljord = lika med 4 - pol.
Tack för snabbt svar.
Nolla finns så det blir ett 5-poligt uttag. Har bytt åtskilliga av dessa på mitt gamla jobb men då var det alltid rätt färger eller uppmärkt så då var det lätt men då får jag bryta säkring och kolla.
Nolla finns så det blir ett 5-poligt uttag. Har bytt åtskilliga av dessa på mitt gamla jobb men då var det alltid rätt färger eller uppmärkt så då var det lätt men då får jag bryta säkring och kolla.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 837 inlägg
Du hittar säkert en nummermärkning på de svarta ledarna, 1, 2, 3. Du kan i nödfall följa den och hoppas på det bästa.
Men egentligen ska du ha en spänningsprovare som kan kontrollera rotationsriktningen (fasordningen) så att den blir rätt. Det är det viktiga.
Det är även av visst värde att få faslikhet i anläggningen, dvs att nr 1 är nr 1 på alla platser.
Men egentligen ska du ha en spänningsprovare som kan kontrollera rotationsriktningen (fasordningen) så att den blir rätt. Det är det viktiga.
Det är även av visst värde att få faslikhet i anläggningen, dvs att nr 1 är nr 1 på alla platser.
Produkter som diskuteras: "spänningsprovare"
Spänningsmätare
Spänningsmätare, även kända som spänningsprovare, är verktyg som används för att fastställa om en elektrisk krets är "live", det vill säga om den har spänning. De kan användas för att testa allt från hushållsuttag till
Läs mer
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden