Vi ska byta ut detta uttag till ett nytt men hur vet jag vad som är L1, L2 och L3? Alla tre kablarna är svarta.

• Öppet eluttag med tre svarta kablar som är svåra att identifiera som L1, L2 eller L3, samt en gulgrön jordkabel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det vet du inte, annat än att bryta en säkring och mäta. Sen vad ska du byta till, en 4-polig eller 5-poligt uttag. Det senare kan du inte göra troligtvis, ser inte ut som att finns en nolla där. 3 svarta och en tejpad manteljord = lika med 4 - pol.

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 2 till
  • Laddar…
Tack för snabbt svar.
Nolla finns så det blir ett 5-poligt uttag. Har bytt åtskilliga av dessa på mitt gamla jobb men då var det alltid rätt färger eller uppmärkt så då var det lätt men då får jag bryta säkring och kolla.

• 5-polig kopplingsdosa med kablar synliga, inklusive gulgrön jordkabel och blå ledning, delvis omringad av en metallram.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det står ju 0 på anslutningen längst till vänster. Jordanslutningen skede väl via höljet på det där gamla (numera förbjudna) handskarna.

• Gilla
Raggarkungen
  • Laddar…
Raggarkungen Raggarkungen skrev:
Vi ska byta ut detta uttag till ett nytt men hur vet jag vad som är L1, L2 och L3? Alla tre kablarna är svarta.
Ledarna är nummermärkta så du kan hålla reda på dem i båda ändarna precis som med färgkodning. Normalt i det fallet har du fyran som nolla.

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 2 till
  • Laddar…
Du hittar säkert en nummermärkning på de svarta ledarna, 1, 2, 3. Du kan i nödfall följa den och hoppas på det bästa.

Men egentligen ska du ha en spänningsprovare som kan kontrollera rotationsriktningen (fasordningen) så att den blir rätt. Det är det viktiga.

Det är även av visst värde att få faslikhet i anläggningen, dvs att nr 1 är nr 1 på alla platser.

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Raggarkungen Raggarkungen skrev:
Du behöver bara kolla så att rotationen blir rätt (höger), det gör man lätt med hjälp av spänningsprovare

• Gilla
Raggarkungen
  • Laddar…
J J-banan skrev:
Du behöver bara kolla så att rotationen blir rätt (höger), det gör man lätt med hjälp av spänningsprovare
Om den spänningsprovare man använder har den funktionen ja. Alla har inte det.

• Gilla
Demmpa
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.