S Sthlm_ skrev:
Bor i hyresrätt från 60 talet där man spacklat över gamla alla gamla takdosor. Dessa är jordade lcd kopplingar från Schneider Hyresvärden är inte pigg på att ändra, samt att ingen tak kopp är stor nog att täcka ..är detta vanligt vid renovering?.. tycker att det är lustigt har inte sett detta förut. Att man inte satt inn en inbyggd takdosa. Antar jag måste stå för kostnaden om jag vill få det snyggt utan att allt ska synas.Merliza 06 skrev:
Är resten av uttagen i rummen också jordade?Merliza 06 skrev:
Bor i hyresrätt från 60 talet där man spacklat över gamla alla gamla takdosor. Dessa är jordade lcd kopplingar från Schneider Hyresvärden är inte pigg på att ändra, samt att ingen tak kopp är stor nog att täcka ..är detta vanligt vid renovering?.. tycker att det är lustigt har inte sett detta förut. Att man inte satt inn en inbyggd takdosa. Antar jag måste stå för kostnaden om jag vill få det snyggt utan att allt ska synas.
Frågan är varför man väljer att spackla igen något som jag personligen tycker var mer praktiskt innan. Får man ens själv byta tak kopplingen i hyresrätt?
De nya lamp krokarna är är mindre vilket gör att vanliga tak kronor lätt kan trilla ner ..har barn. Vad får man göra själv? Sätta sockerbit eller en äldre rund jordad kontakt. Har ej ekonomiskt lätt just nu. Bör detta inte vara hyresvärdens sak att fixa om det är fel (Jag tänker ej leka elektriker) Min hyresvärd är inte pigg att göra något ..jag är precis ny inflyttad.. vet inte vem man bör vända sig till när hyresvärden inte ger gehör.//
De nya lamp krokarna är är mindre vilket gör att vanliga tak kronor lätt kan trilla ner ..har barn. Vad får man göra själv? Sätta sockerbit eller en äldre rund jordad kontakt. Har ej ekonomiskt lätt just nu. Bör detta inte vara hyresvärdens sak att fixa om det är fel (Jag tänker ej leka elektriker) Min hyresvärd är inte pigg att göra något ..jag är precis ny inflyttad.. vet inte vem man bör vända sig till när hyresvärden inte ger gehör.//
Redigerat:
Medlem
· Korpilombolo
· 3 725 inlägg
Jag ser ingen krok på bilden. Det kan väl inte vara tänkt att hänga lampan i kontakten? Skruvar man i kroken själv kan man ju riskera att sätta den på ett olämpligt ställe.
Moderator
· Stockholm
· 57 826 inlägg
Men har det verkligen funnits dosor som man spacklat igen?
Det var en väldigt vanlig lösning i äldre hus att man bara hade ett rör ut på det sättet, med kabel och löst uttag som på bilden. Det som är nytt i så fall är att uttaget är ett DCL uttag, vilket är den "obligatoriska" nya standarden.
Men som sagt, det syns ingen krok på bilden.
Det var en väldigt vanlig lösning i äldre hus att man bara hade ett rör ut på det sättet, med kabel och löst uttag som på bilden. Det som är nytt i så fall är att uttaget är ett DCL uttag, vilket är den "obligatoriska" nya standarden.
Men som sagt, det syns ingen krok på bilden.
Moderator
· Stockholm
· 57 826 inlägg
Om det verkligen fanns dosor så kan jag tänka mig att det var en äldre typ med centrumskruv, locket satta fas med en krok i mitten (modernare dosor har två skruvar ute vid kanten, kroken sitter i mitten av locket). Den typen av dosa med centrumskruv fungerar inte med moderna takuttag med DCL uttag.
Är det ett g:a rörutlopp i taket skulle man ha satt dit ett utanpåliggande lamputtag med inbyggd krok.Merliza 06 skrev:
Frågan är varför man väljer att spackla igen något som jag personligen tycker var mer praktiskt innan. Får man ens själv byta tak kopplingen i hyresrätt?
De nya lamp krokarna är är mindre vilket gör att vanliga tak kronor lätt kan trilla ner ..har barn. Vad får man göra själv? Sätta sockerbit eller en äldre rund jordad kontakt. Har ej ekonomiskt lätt just nu. Bör detta inte vara hyresvärdens sak att fixa om det är fel (Jag tänker ej leka elektriker) Min hyresvärd är inte pigg att göra något ..jag är precis ny inflyttad.. vet inte vem man bör vända sig till när hyresvärden inte ger gehör.//
A avh67f skrev:
imported_Benno skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
H hempularen skrev:Men har det verkligen funnits dosor som man spacklat igen?
Det var en väldigt vanlig lösning i äldre hus att man bara hade ett rör ut på det sättet, med kabel och löst uttag som på bilden. Det som är nytt i så fall är att uttaget är ett DCL uttag, vilket är den "obligatoriska" nya standarden.
Men som sagt, det syns ingen krok på bilden.
Här är en bättre bild, det är säkert riktigt som du säger. Tog mer för givet att man spacklat igen då jag var och tittade på en annan lägenhet med gamla inbyggda i samma komplex. Hur går man tillväga för att få detta sitta säkert då vanlig tak kopp på lamporna ej passar över ? Vill inte lamporna åker i golven om de svajar lite ( busiga ungar) krävs inte mycket.Merliza 06 skrev:
Redigerat:


