Tak med ett eluttag för belysning, sladdar exponerade.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
S
Okej?
 
  • Gilla
Bästerortarn och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Håller med om att det inte är vackert men det blir väl bättre när du får upp en lampa.
 
S Sthlm_ skrev:
Okej?
Merliza 06 Merliza 06 skrev:
[bild]
Bor i hyresrätt från 60 talet där man spacklat över gamla alla gamla takdosor. Dessa är jordade lcd kopplingar från Schneider Hyresvärden är inte pigg på att ändra, samt att ingen tak kopp är stor nog att täcka ..är detta vanligt vid renovering?.. tycker att det är lustigt har inte sett detta förut. Att man inte satt inn en inbyggd takdosa. Antar jag måste stå för kostnaden om jag vill få det snyggt utan att allt ska synas.
 
Merliza 06 Merliza 06 skrev:
Bor i hyresrätt från 60 talet där man spacklat över gamla alla gamla takdosor. Dessa är jordade lcd kopplingar från Schneider Hyresvärden är inte pigg på att ändra, samt att ingen tak kopp är stor nog att täcka ..är detta vanligt vid renovering?.. tycker att det är lustigt har inte sett detta förut. Att man inte satt inn en inbyggd takdosa. Antar jag måste stå för kostnaden om jag vill få det snyggt utan att allt ska synas.
Är resten av uttagen i rummen också jordade?
 
useless useless skrev:
Är resten av uttagen i rummen också jordade?
Ja allt är bytt
 
A
Be dem montera ett lamputtag med krok där (dcl). Sådär får det inte se ut.
 
  • Gilla
Merliza 06
  • Laddar…
Frågan är varför man väljer att spackla igen något som jag personligen tycker var mer praktiskt innan. Får man ens själv byta tak kopplingen i hyresrätt?
De nya lamp krokarna är är mindre vilket gör att vanliga tak kronor lätt kan trilla ner ..har barn. Vad får man göra själv? Sätta sockerbit eller en äldre rund jordad kontakt. Har ej ekonomiskt lätt just nu. Bör detta inte vara hyresvärdens sak att fixa om det är fel (Jag tänker ej leka elektriker) Min hyresvärd är inte pigg att göra något ..jag är precis ny inflyttad.. vet inte vem man bör vända sig till när hyresvärden inte ger gehör.//
 
Redigerat:
Jag ser ingen krok på bilden. Det kan väl inte vara tänkt att hänga lampan i kontakten? Skruvar man i kroken själv kan man ju riskera att sätta den på ett olämpligt ställe.
 
Men har det verkligen funnits dosor som man spacklat igen?

Det var en väldigt vanlig lösning i äldre hus att man bara hade ett rör ut på det sättet, med kabel och löst uttag som på bilden. Det som är nytt i så fall är att uttaget är ett DCL uttag, vilket är den "obligatoriska" nya standarden.

Men som sagt, det syns ingen krok på bilden.
 
  • Gilla
Purre
  • Laddar…
Om det verkligen fanns dosor så kan jag tänka mig att det var en äldre typ med centrumskruv, locket satta fas med en krok i mitten (modernare dosor har två skruvar ute vid kanten, kroken sitter i mitten av locket). Den typen av dosa med centrumskruv fungerar inte med moderna takuttag med DCL uttag.
 
Merliza 06 Merliza 06 skrev:
Frågan är varför man väljer att spackla igen något som jag personligen tycker var mer praktiskt innan. Får man ens själv byta tak kopplingen i hyresrätt?
De nya lamp krokarna är är mindre vilket gör att vanliga tak kronor lätt kan trilla ner ..har barn. Vad får man göra själv? Sätta sockerbit eller en äldre rund jordad kontakt. Har ej ekonomiskt lätt just nu. Bör detta inte vara hyresvärdens sak att fixa om det är fel (Jag tänker ej leka elektriker) Min hyresvärd är inte pigg att göra något ..jag är precis ny inflyttad.. vet inte vem man bör vända sig till när hyresvärden inte ger gehör.//
Är det ett g:a rörutlopp i taket skulle man ha satt dit ett utanpåliggande lamputtag med inbyggd krok.
 
  • Gilla
Merliza 06 och 1 till
  • Laddar…
A avh67f skrev:
Be dem montera ett lamputtag med krok där (dcl). Sådär får det inte se u
imported_Benno imported_Benno skrev:
Jag ser ingen krok på bilden. Det kan väl inte vara tänkt att hänga lampan i kontakten? Skruvar man i kroken själv kan man ju riskera att sätta den på ett olämpligt ställe.
Elektriska kablar i blått och gult grönt sticker ut ur ett hål i väggen, omgivna av en vit skyddskorsning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

H hempularen skrev:
Men har det verkligen funnits dosor som man spacklat igen?

Det var en väldigt vanlig lösning i äldre hus att man bara hade ett rör ut på det sättet, med kabel och löst uttag som på bilden. Det som är nytt i så fall är att uttaget är ett DCL uttag, vilket är den "obligatoriska" nya standarden.

Men som sagt, det syns ingen krok på bilden.
 
Merliza 06 Merliza 06 skrev:
[bild]
Här är en bättre bild, det är säkert riktigt som du säger. Tog mer för givet att man spacklat igen då jag var och tittade på en annan lägenhet med gamla inbyggda i samma komplex. Hur går man tillväga för att få detta sitta säkert då vanlig tak kopp på lamporna ej passar över ? Vill inte lamporna åker i golven om de svajar lite ( busiga ungar) krävs inte mycket.
 
Redigerat:
Köpte till passande stickproppar men ..det är för lite utrymme i lamp kopparna
 
  • Lampa med för trång koppling, stickproppar, och kabelverktyg på bord.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.