Den här gamla brytaren:

Gammal strömbrytare med vridbar knapp markerad med "0" och "1", monterad på en brun träyta, diskuteras för funktion och koppling.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


När man vrider till någon av ettorna så är kopplas det som sitter på vänster sida ihop, och det gör det på högra sidan också.

Gammal elektrisk brytare med synliga trådanslutningar och skruvar, monterad på brun träyta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Är det tänkt att både fas och nolla ska brytas eller är det för att få någon annan funktion?
 
Det är en tvåpolig brytare och den ska bryta både fas och nolla.
MEN den är nu kopplad som enpolig, om jag inte ser fel.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
E elmont skrev:
Det är en tvåpolig brytare och den ska bryta både fas och nolla.
MEN den är nu kopplad som enpolig, om jag inte ser fel.
Ja, du ser rätt :) När finns behov av att bryta bägge?
 
Egentligen aldrig, i Sverige. Numera kan man vilja göra det till utomhuslampor, där det är högre risk för isolationsprpblem som får en jordfelsbrytare att lösa. Den kan lösa även om nollan får kontakt med jord.
 
  • Gilla
elmont och 3 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.