Hej! Jag vill börja med att säga att jag är fullkomligt novis på el och inte riktigt förstår hur mitt system fungerar, men ändå hoppas på att kunna ta mig an problemet med lite hjälp 😅
I mitt hus sitter en inverter som ska ge el till cirkulationspumpen (vedpanna) vid strömavbrott. Den är kopplad till ett fritidsbatteri i ena änden och en ”tillslagsautomatik för omformare” i andra.
När batteriet är laddat fungerar den som det är tänkt. Men efter tre-fyra dagar börjar den pipa och blinka rött och jag måste ladda batteriet igen. Om jag har batteriladdaren på hela tiden funkar den.
Jag har förstått det som att invertorn ska ladda batteriet när det finns el och ta från batteriet när strömmen går.
Varför används kraften från batteriet när det finns el?
Varför laddas inte batteriet via invertorn?
När jag läst manualen för invertorn nämns en fjärrkontroll vilket jag inte har.
Är det ”byggt” fel från början eller är det något jag gör?
I mitt hus sitter en inverter som ska ge el till cirkulationspumpen (vedpanna) vid strömavbrott. Den är kopplad till ett fritidsbatteri i ena änden och en ”tillslagsautomatik för omformare” i andra.
När batteriet är laddat fungerar den som det är tänkt. Men efter tre-fyra dagar börjar den pipa och blinka rött och jag måste ladda batteriet igen. Om jag har batteriladdaren på hela tiden funkar den.
Jag har förstått det som att invertorn ska ladda batteriet när det finns el och ta från batteriet när strömmen går.
Varför används kraften från batteriet när det finns el?
Varför laddas inte batteriet via invertorn?
När jag läst manualen för invertorn nämns en fjärrkontroll vilket jag inte har.
Är det ”byggt” fel från början eller är det något jag gör?
Då har du nog förstått fel. Invertern tar bara ström från batteriet och laddaren laddar batteriet. Så om du kopplar ur laddaren kommer batteriet så småningom ta slut.M Mylla44 skrev:
Sen borde väl pumparna och pannan gå på elnätet när det finns ström, men det går inte att se på bilderna hur det är kopplat och tänkt att det ska fungera.
Självbyggare
· Stockholm
· 8 592 inlägg
Hur skulle batteriet laddas tänker du ?M Mylla44 skrev:Hej! Jag vill börja med att säga att jag är fullkomligt novis på el och inte riktigt förstår hur mitt system fungerar, men ändå hoppas på att kunna ta mig an problemet med lite hjälp 😅
I mitt hus sitter en inverter som ska ge el till cirkulationspumpen (vedpanna) vid strömavbrott. Den är kopplad till ett fritidsbatteri i ena änden och en ”tillslagsautomatik för omformare” i andra.
När batteriet är laddat fungerar den som det är tänkt. Men efter tre-fyra dagar börjar den pipa och blinka rött och jag måste ladda batteriet igen. Om jag har batteriladdaren på hela tiden funkar den.
Jag har förstått det som att invertorn ska ladda batteriet när det finns el och ta från batteriet när strömmen går.
Varför används kraften från batteriet när det finns el?
Varför laddas inte batteriet via invertorn?
När jag läst manualen för invertorn nämns en fjärrkontroll vilket jag inte har.
Är det ”byggt” fel från början eller är det något jag gör?
En inverter tar el från tex en 12V källa och göra 230 VAC av det så du kan driva "vanliga" förbrukare.
Sen finns det "växelriktare" som kopplas till tex solceller, som då dels omvandlar solcellsel till växelström (230VAC), men också kan ladda tex inkopplat batteri: Men på bilden ser det mer ut som du har en vanlig "sinusinverter".
Och då är det ju precis som du skriver: Du laddar batteriet (med tex en batteriladdare) och sen kan du använda den energin för att driva en 230 V förbrukare, och när batteriet börjar bli tomt så får du ladda upp det.
Så invertern verkar funka precis som den ska
Ok! Ja, då har jag fattat fel 😅useless skrev:
Då har du nog förstått fel. Invertern tar bara ström från batteriet och laddaren laddar batteriet. Så om du kopplar ur laddaren kommer batteriet så småningom ta slut.
Sen borde väl pumparna och pannan gå på elnätet när det finns ström, men det går inte att se på bilderna hur det är kopplat och tänkt att det ska fungera.
Pumpen går på elnätet och funkar som vanligt även när jag stängt av invertern, så jag förstår inte riktigt vad det är som tömmer batteriet. Inget annat är (såvitt jag förstått) anslutet till invertern.
Följdfråga: är det dåligt för batteriet att ha laddaren på hela tiden? (En gubbe i byn sa att det var så). Hjälper det isf att ha en timer så det laddar 12 timmar och sen är av 12 timmar?
Det beror nog på att invertern drar en del ström på "tomgång".M Mylla44 skrev:
Med en bra underhållsladdare ska det inte vara några problem att ha den inkopplad hela tiden.M Mylla44 skrev:
Självbyggare
· Stockholm
· 8 592 inlägg
En bra batteriladdare kan gå in i underhållsläge och kan då vara på hela tiden.M Mylla44 skrev:Ok! Ja, då har jag fattat fel 😅
Pumpen går på elnätet och funkar som vanligt även när jag stängt av invertern, så jag förstår inte riktigt vad det är som tömmer batteriet. Inget annat är (såvitt jag förstått) anslutet till invertern.
Följdfråga: är det dåligt för batteriet att ha laddaren på hela tiden? (En gubbe i byn sa att det var så). Hjälper det isf att ha en timer så det laddar 12 timmar och sen är av 12 timmar?
Äldre batteriladdare fick man vara lite mer försiktig med så dom inte överladdade, men med äldre menar jag typ 40 år gamla.
Förstår inte riktigt hur din pump är inkopplad: Har du två sladdar in: En från nätet och en från invertern och sen är det meningen at betteriet skall vara en backup vid ev strömavbrott ?
Inverter drar mycket riktigt lite "tomgångsenergi" så även om pumpen inte skulle dra el så kommer det långsamt minska, men det borde vara relativt lite: 3-4 dgr låter som den laddar ur snabbt: Går det så snabbt även om pumpens sladd inte sitter i invertern ?
Jag förstår inte heller hur det är kopplat 😅 Tillslagsautomatiken sitter direkt mot proppskåpet, därifrån går en kabel till pumpen. Det är den enda kabeln till pumpen. Har provat slå ifrån huvudströmbrytaren och då får pumpen ändå ström så länge invertern får ström från batteriet, men vet inte hur det går till.klaskarlsson skrev:
En bra batteriladdare kan gå in i underhållsläge och kan då vara på hela tiden.
Äldre batteriladdare fick man vara lite mer försiktig med så dom inte överladdade, men med äldre menar jag typ 40 år gamla.
Förstår inte riktigt hur din pump är inkopplad: Har du två sladdar in: En från nätet och en från invertern och sen är det meningen at betteriet skall vara en backup vid ev strömavbrott ?
Inverter drar mycket riktigt lite "tomgångsenergi" så även om pumpen inte skulle dra el så kommer det långsamt minska, men det borde vara relativt lite: 3-4 dgr låter som den laddar ur snabbt: Går det så snabbt även om pumpens sladd inte sitter i invertern ?
När invertorn har varit avslagen håller batteriet laddningen (när jag mätat med sån där mätare som visar om det finns ström och hur mycket) så det måste ju vara den/något den är kopplad till som drar.
Du har i princip ett växlande relä efter centralen och när spänningen på fasen försvinner släpper reläet och växlar kontakter. Batteriet behöver en laddare som kan ligga till hela tiden OM laddaren har "underhållsfunktion".
Ps
Ja den fungerar utmärkt
Ps
Ja den fungerar utmärkt
Klicka här för att svara




