Mina halogenspottar i köket ger upp konstant och jag vill därför byta till LED.
Går det att använda den gamla "infrastrukturen", dvs drivdon och ledare?
Det är 7st spottar enligt länken som jag kikar på.
Om det går bör det vara en rätt enkel grej att göra tänker jag.

Transformator för 12V halogenlampor, med specifikationer och symboler, monterad i taket med vita kablar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

https://www.bygghemma.se/inredning-...VwW-4Z_uf0BXCsJybDO4L6RDm1J6wvBxoCD_cQAvD_BwE

Tack på förhand.

Drivdon för halogen brukar kräva en minsta belastning, i ditt fall 10 W. Den gränsen kommer du ju över med 7 st av de downlights du länkar till.

Huruvida dimringen kommer att fungera blir en överraskning.

Du ser på bef. transformator att den kräver minst 10 W belastning. Med minst 2-3 st. av de nya spottarna (4,7 W/st) kopplade mot drivdonet så bör bef. utrustning fungera.

Är det så enkelt som att kolla på belastningen? Inga andra parametrar?

Jo, det handlar inte bara om att armaturerna ska ha en sammanlagd effekt som ligger inom drivdonets spann. Man behöver också titta på spänning och ström. I ditt fall har du en konstant spänning på 11.6 V AC. Det är drivdonet som bestämmer detta eftersom det är drivdonet du vill behålla. Armaturerna ska då också vara gjorda för 11.6 V AC.

En annan variant som förekommer är drivdon med en konstant ström. Då kopplas alla armaturer i serie, och drivdonet reglerar spänningen så att strömmen genom hela kedjan blir konstant, t.ex 350 mA.

Konstant spänning och konstant ström går inte att blanda.

Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Jo, det handlar inte bara om att armaturerna ska ha en sammanlagd effekt som ligger inom drivdonets spann. Man behöver också titta på spänning och ström. I ditt fall har du en konstant spänning på 11.6 V AC. Det är drivdonet som bestämmer detta eftersom det är drivdonet du vill behålla. Armaturerna ska då också vara gjorda för 11.6 V AC.

En annan variant som förekommer är drivdon med en konstant ström. Då kopplas alla armaturer i serie, och drivdonet reglerar spänningen så att strömmen genom hela kedjan blir konstant, t.ex 350 mA.

Konstant spänning och konstant ström går inte att blanda.
Tack men hur vet jag vad armaturerna är gjorda för då? Det står endast 12v AC/DC i produktbeskrivningen. Tror du det hela kommer fungerar eller inte?

A algen87 skrev:
Tack men hur vet jag vad armaturerna är gjorda för då? Det står endast 12v AC/DC i produktbeskrivningen. Tror du det hela kommer fungerar eller inte?
Dom kommer säkert att fungera.

• Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.