Jag bor i lägenhet, inte inte i Sverige dock, har då och då fått små kyssar när jag använt t.ex elhandverktyg. Idag körde jag ned en slipmaskin och klev på sladden som till dammsugaren och fick en ganska rejäl kyss. Tröttnade och tog fram Malmgrens testare och såg då att nollan och fasen är omvända och blev lite fundersam. Jag testade då tvättmaskinens uttag dom ligger i en egen grupp och får för beskedet på mätaren att nollan saknas. Nu fattar jag noll (😀)!
Har haft problem när lägenheten var ny då vatten rann in från A/C direkt in i centralen. Även senare när jag hade elektriker här för att bl.a lägga kyl/frys i egen grupp så även den elektrikern att ”jag har aldrig sett liknande dragningar och grupperingar”.
Min fråga är 1. Her kan jag hitta var nollan och fasen är omvända?
2. Hur kan tvättmaskinen fungera utan nolla?
Tack på förhand
PS. Har ringt elektrikern. DS
Har haft problem när lägenheten var ny då vatten rann in från A/C direkt in i centralen. Även senare när jag hade elektriker här för att bl.a lägga kyl/frys i egen grupp så även den elektrikern att ”jag har aldrig sett liknande dragningar och grupperingar”.
Tack på förhand
Får man fråga var?🤔S Saloma skrev:
Om det är fel eller inte är svårt att säga. Regler skiljer mellan länderS Saloma skrev:
Det är däremot fel!S Saloma skrev:
Du har ju lösningen!😁S Saloma skrev:
Att gå igenom elinstallationen är väldigt vettigt. Som ägare. Speciellt utomlands när man inte har lika bra koll på vad som gäller. Regler skiljer mellan länder Det är mycket svårt att ge annat än generella råd.
S Saloma skrev:Jag bor i lägenhet, inte inte i Sverige dock, har då och då fått små kyssar när jag använt t.ex elhandverktyg. Idag körde jag ned en slipmaskin och klev på sladden som till dammsugaren och fick en ganska rejäl kyss. Tröttnade och tog fram Malmgrens testare och såg då att nollan och fasen är omvända och blev lite fundersam. Jag testade då tvättmaskinens uttag dom ligger i en egen grupp och får för beskedet på mätaren att nollan saknas. Nu fattar jag noll (😀)!
Tack på förhand
O skrev:
Får man fråga var?🤔
Om det är fel eller inte är svårt att säga. Regler skiljer mellan länder
Det är däremot fel!
Du har ju lösningen!😁
Att gå igenom elinstallationen är väldigt vettigt. Som ägare. Speciellt utomlands när man inte har lika bra koll på vad som gäller. Regler skiljer mellan länder Det är mycket svårt att ge annat än generella råd.
Har du provat att vända din testare 180 grader?S Saloma skrev:
Eftersom det inte finns någon regel om vilken pinne i ett uttag som är fas eller nolla så kan sådana testare bli förvirrade.
Eftersom man kan sätta in en stickpropp hur som helst så förstår du att vilken som är fas och nolla inte har någon betydelse.
Att du får stötar är ett annat fel....
Jo då jag har vänt på testaren och får samma resultat tyvärr. Som kuriosa kan jag säga att alla vägguttag i lägenheten ligger i en grupp……. där även kyl/frys låg innan ha lät lägga den i en egen grupp. Förstår att stötarna jag får beror på annat fel men förstår inte riktigt vad, har jordfelsbrytare.D Dilato skrev:
VäxelströmS Saloma skrev:Jo då jag har vänt på testaren och får samma resultat tyvärr. Som kuriosa kan jag säga att alla vägguttag i lägenheten ligger i en grupp……. där även kyl/frys låg innan ha lät lägga den i en egen grupp. Förstår att stötarna jag får beror på annat fel men förstår inte riktigt vad, har jordfelsbrytare.
Vad gör du mer exakt när du får dessa stötar?
Du körde en slipmaskin och klev på en sladd till en dammsugare? Vad hände då? Gick sladden till dammsugaren sönder?
Det krävs en potentialskillnad mellan två olika objekt för att få en stöt. Tar du i något när du får dessa stötar?
Är elhandverktygen dubbelisolerade?
Du körde en slipmaskin och klev på en sladd till en dammsugare? Vad hände då? Gick sladden till dammsugaren sönder?
Det krävs en potentialskillnad mellan två olika objekt för att få en stöt. Tar du i något när du får dessa stötar?
Moderator
· Stockholm
· 57 848 inlägg
Att fas o nolla är omvända är som sagt inget fel. Det är bara att vända på provaren.
Men att den visar att nolla saknas till tvättmaskinen kan vara värre. Maskinen borde då inte fungera.
Men detat att du får små stötar från olika saker, skulle kunna handla om att skyddjord saknas. Du har avsatörningsfilter i din slipmaskin, som skall leda störningar mot skyddsjord, Det gör att även väldigt liten ström från 50Hz matningen leds till skyddsjord.
OM det är detta fenomen du märker så är det inte farligt. Mer än att du i så fall har något problem med skyddsjorden.
Men att den visar att nolla saknas till tvättmaskinen kan vara värre. Maskinen borde då inte fungera.
Men detat att du får små stötar från olika saker, skulle kunna handla om att skyddjord saknas. Du har avsatörningsfilter i din slipmaskin, som skall leda störningar mot skyddsjord, Det gör att även väldigt liten ström från 50Hz matningen leds till skyddsjord.
OM det är detta fenomen du märker så är det inte farligt. Mer än att du i så fall har något problem med skyddsjorden.
Dammsugare var kopplad till utsuget på slipmaskinen. Sladden till dammsugaren är inte trasig, har fått små stötar tidigare i liknande situationer men inte brytt mig, har båda händerna på slipmaskinen i detta fall. Fick nu nog och mätte och fick resultat att fas och nolla är generellt blandade i mitt system men just tvättmaskinen saknade nolla.A avh67f skrev:Vad gör du mer exakt när du får dessa stötar?
Har mätt med en multimeter och har runr 20 volt i systemet efter strömställare vid avslaget läge, vet att det kan vara helt normalt då många trådar ligger i samma rör och man får en viss induktiv energi.
Har en ny konstruktion på taket som är ca 7 år gammal med separat dragning och har samma intressanta upplevelser där. Den dragningen, liksom övrig installation, är utför av elektriker.
Vill verkligen poängtera att jag inte drar fast el själv.
Produkter som diskuteras: "multimeter"
Multimetrar
Multimetrar är mångsidiga instrument som används inom elektronik och elteknik för att mäta olika parametrar som ström, spänning och resistans. De kan vara digitala eller analoga och är ett oumbärligt verktyg för alla som regelbundet
Läs mer
Nä vet det. Men just denna gång så var det en detalj jag la märket till och ville inkludera så mycket info jag kunde. Blev kanske lite fel men hellre för mycket än för lite.D Dilato skrev:
Resultatet från testaren om omkastad fas och nolla är väll inte något problem, ner än att jag blir irriterad. Men att jag saknar nolla på tvättmaskinen och att jag får små stötar då och då vid olika aktiviteter gör att jag är frågande till hur mitt el egentligen är draget.
Jag frågar om hur, och om jag kan med en multimeter, jag kan isolera problemen. Ser framför mig hur all el behöver rivas ut och dras om för att säkerställa att det är i sin ordning. Tyvärr så utförs mycket behörighetsarbeten här av obehöriga.