A
Det behövs ett lamputtag som nämnts. Det ordnar hyresvärden. Vill de inte göra något, ta det vidare med Hyresgästföreningen eller hyresnämnden.

Det får inte finnas synliga, berörbara grundisolerade ledare i nya installationer. Det tillhör en äldre skyddsåtgärd som inte används mer.

useless useless skrev:
[länk]
useless useless skrev:
Sätt dit en takrosett.

[länk]
Är själva dcl kontakten i taket som är för stor oavsett, blir inte mycket bättre om jag limmar fast en takrosett. Ska sätta upp en utanpåliggande dlc tak dosa. Men vill inte bekosta då det borde vara hyresvärdens sak.

Det jag ville veta med denna tråd var om det var lagligt att få ha en dcl koppling hängande löst. Tak krok finns men är så liten att en lampa kan fara i golvet för nästan obefintlig stött... Slår jag på radion här kommer jag väl få höra "Tänd ett ljus och låt det brinna.."

Redigerat:
Purre
H hempularen skrev:
Om det verkligen fanns dosor så kan jag tänka mig att det var en äldre typ med centrumskruv, locket satta fas med en krok i mitten (modernare dosor har två skruvar ute vid kanten, kroken sitter i mitten av locket). Den typen av dosa med centrumskruv fungerar inte med moderna takuttag med DCL uttag.
https://www.elbutik.se/product.html/elko-dcl-for-dosa-med-mittskruv
Sen hur bra den fungerar i verkligheten vet jag inte.

För att den ska fungera behövs det att det finns en takdosa, här behövs ett utanpåliggande lamputtag.

• Gilla
avh67f
  • Laddar…
Merliza 06 Merliza 06 skrev:
Det jag ville veta med denna tråd var om det var lagligt att få ha en dcl koppling hängande löst.
Som avh67f säger är det du har på bild inte lagligt. Man behöver trä på en isolerslang över ledarna som dragavlastas i DCL-uttaget, eller byta till ett fast monterat uttag.

• Gilla
Merliza 06 och 1 till
  • Laddar…
Merliza 06 Merliza 06 skrev:
Är själva dcl kontakten i taket som är för stor oavsett, blir inte mycket bättre om jag limmar fast en takrosett.
Takrosetten är 4 cm tjock, så gör man ett hål i den som täcks av lampans kopp får man plats med kontakten.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.