Jag ska snart få ett batterisystem installerat hemma. Vi har redan solceller.

Elektrikern kommer att koppla batteriet som ett nätanslutet system. Jag undrar, innan jag frågar honom, hur krångligt det skulle vara att installera en jordstav så att batterianläggningen kan användas som reservkraft. Jag förstår att om vi kopplas bort från nätet bör vi koppla från PEN:en som kommer från den lokala transformatorn.

Batterianläggningen står i ett litet skjul bort från huset och jag undrar vad som skulle vara ett bra jordningssystem.

Vanligtvis görs detta för en byggnad med en eller två stavar eller en kopparplåt, men i mitt fall - ska jordningen delas mellan båda byggnaderna och i så fall, är lösningen i ritningen en bra sådan?

Ett alternativ skulle vara ett TT-system men det är mer komplicerat att dra en jordledning till huvudbyggnaden jämfört med en PEN från batterianläggningen.

Jag undrar också vad alla tycker om reservkraft? Enligt min mening är det något som jag tror kan vara bra att lägga till om det inte är dyrt, men det svenska elnätet har varit mycket stabilt hittills. Men det som nyligen hände i Spanien är en indikation på att det kan finnas värde i att kunna koppla från nätet och vara självförsörjande.

• Schema över ett nätanslutet batterisystem med symboler för elcentral, batterilagring, jordspett och kopparkabel. Avstånd mellan komponenter anges.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
D Dan Kresio skrev:
Jag ska snart få ett batterisystem installerat hemma. Vi har redan solceller.

Elektrikern kommer att koppla batteriet som ett nätanslutet system. Jag undrar, innan jag frågar honom, hur krångligt det skulle vara att installera en jordstav så att batterianläggningen kan användas som reservkraft. Jag förstår att om vi kopplas bort från nätet bör vi koppla från PEN:en som kommer från den lokala transformatorn.

Batterianläggningen står i ett litet skjul bort från huset och jag undrar vad som skulle vara ett bra jordningssystem.

Vanligtvis görs detta för en byggnad med en eller två stavar eller en kopparplåt, men i mitt fall - ska jordningen delas mellan båda byggnaderna och i så fall, är lösningen i ritningen en bra sådan?

Ett alternativ skulle vara ett TT-system men det är mer komplicerat att dra en jordledning till huvudbyggnaden jämfört med en PEN från batterianläggningen.

Jag undrar också vad alla tycker om reservkraft? Enligt min mening är det något som jag tror kan vara bra att lägga till om det inte är dyrt, men det svenska elnätet har varit mycket stabilt hittills. Men det som nyligen hände i Spanien är en indikation på att det kan finnas värde i att kunna koppla från nätet och vara självförsörjande.
Du har kommit snett och överarbetet rejält på din skiss. Du kommer nära sanningen om du begränsar dig till ett rosa streck och några lila punkter utgående från där dina gröna går ihop. Glöm även dina tankar på TT eller att koppla från PEN det är helt fel på alla sätt här.

(Vad svarar en AI om du delger den din text och ritning?)

• Gilla
Dan Kresio och 2 till
  • Laddar…
GK100 GK100 skrev:
Du har kommit snett och överarbetet rejält på din skiss. Du kommer nära sanningen om du begränsar dig till ett rosa streck och några lila punkter utgående från där dina gröna går ihop. Glöm även dina tankar på TT eller att koppla från PEN det är helt fel på alla sätt här.

(Vad svarar en AI om du delger den din text och ritning?)
En AI skulle säga att min ritning är "Perfectly fine!" 😂

Du har rätt i att jag nog har överkomplicerat det hela rejält. En kopparkabel och några jordstavar från kopplingspunkten låter mycket mer rimligt.

Bör kopparkabeln sträcka sig mot huvudbyggnaden eller spelar det ingen roll?

D Dan Kresio skrev:
Bör kopparkabeln sträcka sig mot huvudbyggnaden eller spelar det ingen roll?
Det spelar ingen roll du får välja riktning som passar dig bäst och om det skiljer välj så du kan få ner spetten fullt ut och där det eventuellt är fuktigare jordmån. Kan du få ner två spett fullt djup och två punkter med 5 m mellan behöver du för det mesta inte fundera längre. Du får mäta upp resistansen så vet du om det räcker eller krävs något mer.

Reservkraft som kopplas in till "huset" befintliga kablar ska alltid anmälas till nätägaren.

De flesta nätägare har en del tekniska villkor/anvisningar (som oftast finns tillgängliga på deras hemsidor) utöver det matnyttiga i avsnitt 551, SS 436 40 00. Har du tillgång till den kan även Handbok 447 ge lite vägledning.

• Gilla
avh67f
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.