1 414 läst ·
16 svar
1k läst
16 svar
Täcksida täcker strömbrytaren till taklampan i köket
Håller på montera ny kök, täcksida (A) täcker strömbrytaren till taklampan, och på grund av en regel eller metall profil i hörnet kan du inte flytta strömbrytaren till vänster sida av dörröppningen. hur ni skulle lösa? Tänkte på följande lösningar:
1-Installera en trådlös strömbrytare, (behövs inte göra hål i täcksida men batteriet måste bytas i mottagare och skapa beroende)
2-Gör hål i täcksida och installera Utanpåliggand strömvbrytta
3-Gör hål i täcksida och installera infälld strömvbrytta
1-Installera en trådlös strömbrytare, (behövs inte göra hål i täcksida men batteriet måste bytas i mottagare och skapa beroende)
2-Gör hål i täcksida och installera Utanpåliggand strömvbrytta
3-Gör hål i täcksida och installera infälld strömvbrytta
Kapa skåpet lite på bredden så slipper du flytta eldosan.
Medlem
· Blekinge
· 12 164 inlägg
Gör ett litet urtag i täcksidan så att du kan stoppa in fingret och manövrera knappen.
Vad har du på andra sidan väggen?
Vi hade lite samma problem men vi upptäckte det redan innan vi började sätta upp köket och vi har hallen på andra sidan väggen och det är den vägen vi alltid kommer till köket.
Så jag öppnade väggen och vände på dosorna så dem kom ut i hallen i stället och satte strömbrytarna där.
Så i stället för att tända när vi kommit in i köket så tänder vi på vägen in.
Vi hade lite samma problem men vi upptäckte det redan innan vi började sätta upp köket och vi har hallen på andra sidan väggen och det är den vägen vi alltid kommer till köket.
Så jag öppnade väggen och vände på dosorna så dem kom ut i hallen i stället och satte strömbrytarna där.
Rörelsevakt i taket vid lampan.
Det där är ett klassiskt problem vid köksrenoveringar.
Utanpåbrytare på täcksidan, ram till de befintliga eller kulobrytare, sedan slang på FK:n ut till ramen och ett täcklock på dosan. Det kan behövas längre FK från kopplings- takdosan också, är de ursprungliga apparatdosorna dolda vill man inte ha några skarvar där.
Som någon sagt skulle det kunna gå med en hörndosa, jag har aldrig provat det.
Utanpåbrytare på täcksidan, ram till de befintliga eller kulobrytare, sedan slang på FK:n ut till ramen och ett täcklock på dosan. Det kan behövas längre FK från kopplings- takdosan också, är de ursprungliga apparatdosorna dolda vill man inte ha några skarvar där.
Som någon sagt skulle det kunna gå med en hörndosa, jag har aldrig provat det.
blackarrow skrev:
Jag har tvättstuga i andra sidan så bli svårt att att placera där...N Nicke-85 skrev:Vad har du på andra sidan väggen?
Moderator
· Stockholm
· 57 598 inlägg
Jag hade (om möjligt) satt en dosa i täcksidan och installerat infälld strömbrytare. Notera dock att FKn behöver dras om och inte skarvas, så det rimligaste är att sätta VP-rör (eller slang) från kopplingsdosan som vanligen finns strax under taket rakt ovanför brytarna. Eller som man oftast gör i lägen som detta, man drar kabel från kopplingsdosan ned till brytaren. Men jag hade även med kabel valt infälld brytare.