Hej,

Har en fundering gällande eldragning mellan två takdosor. Vi har tänkt ha två stycken spotlightskenor i taket i vårt kök som skall styras från samma brytare. Är det okej att dra fram tändtråd till ena takdosan, som är kopplad till en skena, och sen från den takdosan koppla vidare samma tändtråd till nästa takdosa som är kopplad till andra skenan? Antar att det inte är några problem än så länge men om takdosa nummer två även har framdragen fas/neutral/jord direkt från centralen för att dra vidare till andra uttag på en annan säkring - är det okej?

Njej.

Att dra vidare mellan dosorna är OK. Men att blanda olika grupper i en och samma dosa gör man inte.

Har för mig att det iofs inte är strikt förbjudet (förutsatt att du drar vidare både tändtråd, neutral och jord, man får absolut inte använda samma neutral eller jord till olika grupper), om det märks upp tydligt, men man gör inte så.

Är det verkligen nödvändigt? Tänk på att belysning drar så lite ström att den kan man "nalla" från vilken uttags grupp som helst.

• Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Njej.

Att dra vidare mellan dosorna är OK. Men att blanda olika grupper i en och samma dosa gör man inte.

Har för mig att det iofs inte är strikt förbjudet (förutsatt att du drar vidare både tändtråd, neutral och jord, man får absolut inte använda samma neutral eller jord till olika grupper), om det märks upp tydligt, men man gör inte så.

Är det verkligen nödvändigt? Tänk på att belysning drar så lite ström att den kan man "nalla" från vilken uttags grupp som helst.
Jag kan dra fram neutral (och jord) tillsammans med tändtråden men dilemmat blir mer att jag ville styra båda skenorna via samma strömbrytare. Sen råkar den takdosan vara en logisk punkt för en ny grupp. Blir i så fall att sätta upp en annan kopplingsdosa närliggande men hade helst sluppit det.

Men kan du inte göra tvärtom, mata även belysningen från den andra takdosan? Eller har du fler matningar från den första dosan?

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Men kan du inte göra tvärtom, mata även belysningen från den andra takdosan? Eller har du fler matningar från den första dosan?
Precis, den dosan är rätt proppad som den är redan. Sen finns ju möjligheten att sätta en smart relä bakom takdosa nummer två och ta matningen från den andra gruppen och styra den belysningen parallellt med första skenan, som också kommer ha ett smart relä bakom brytaren. Blir lite programmering i Home assistant men går nog att lösa. Inte bästa alternativet eftersom man blir lite låst och så kanske belysningen ställer in sig i olika nivåer eftersom den ena bara är mjukt kopplad.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.