9 688 läst ·
14 svar
10k läst
14 svar
Skarva 1.5mm2 kabel med 2.5 mm2, 10A
Hej,
I centralen så har jag en 5G2,5mm2 som är kopplad till 3 st 10A säkringar. Denna kabeln går sedan till en kopplingsdosa cirka 3 meter bort på väggen.
Kan man skarva i kopplingsdosan med 2 st 3G1.5mm2 kablar till 2,5mm2 kabeln för sätta upp nya vägguttag och belysning? Eller Får jag inte blanda 2.5mm2 och 1.5mm2?
Kabel 1 till en av faserna på i 2.5-ledaren och kabel 2 till en av de andra faserna. Sedan skarva jord och nolla från alla tre kablarna (separat).
Har mätt mellan varje fas i kopplingsdosan och får då 400v. Mellan fas och nolla samt fas och jord har jag 230v.
Allt är utanpåliggande.
Tack på förhand!
I centralen så har jag en 5G2,5mm2 som är kopplad till 3 st 10A säkringar. Denna kabeln går sedan till en kopplingsdosa cirka 3 meter bort på väggen.
Kan man skarva i kopplingsdosan med 2 st 3G1.5mm2 kablar till 2,5mm2 kabeln för sätta upp nya vägguttag och belysning? Eller Får jag inte blanda 2.5mm2 och 1.5mm2?
Kabel 1 till en av faserna på i 2.5-ledaren och kabel 2 till en av de andra faserna. Sedan skarva jord och nolla från alla tre kablarna (separat).
Har mätt mellan varje fas i kopplingsdosan och får då 400v. Mellan fas och nolla samt fas och jord har jag 230v.
Allt är utanpåliggande.
Tack på förhand!
Till att börja med, vad är avsäkringen?
Det är olämpligt att gå ner i dementien, det är lätt att missa vid framtida ändringar. Jag vet inte om det är otillåtet, men det är inte lämpligt.
Det är olämpligt att gå ner i dementien, det är lätt att missa vid framtida ändringar. Jag vet inte om det är otillåtet, men det är inte lämpligt.
Det står 10A
Om det sitter 2,5kvadrat till säkringarna, skulle jag säja att det är att utmana ödet... en glad slarvpelle skulle kunna tro att det är 2,5 hela vägen och säkra upp till 16A och därmed ställa till det värre än annars.
Om det sitter 2,5kvadrat till säkringarna, skulle jag säja att det är att utmana ödet... en glad slarvpelle skulle kunna tro att det är 2,5 hela vägen och säkra upp till 16A och därmed ställa till det värre än annars.
Jag tänkte uppenbarligen fel. Jag läste att den matade tre säkringar. Men så var det ju uppenbarligen inte TS menade.
Ja det är sant! Men om man bortse från det så är det möjligt att skarva på detta sätt eller? 2.5 med 1.5?S sunqan skrev:
Allt är möjligt, men det är direkt olämpligt av den anledning jag skrev.G GRone skrev:
Du kanske vet, men den du säljer till om fem år gör det inte, sen brinner huset ner och fru och barn brinner inne.
Ja det är möjligt att skarva kablarna på detta sätt, det är inget fel och är man extra noga kan man lägga till en märkning eller dylikt på gruppschemat eller invid säkringarna / dvärgbrytarna. exempelvis "OBS! Blandad area på kablage förekommer, MAX 10A".
Detta gäller såklart enbart om avsäkringen är 10A. Elektrikern som ska utföra arbetet bör dubbelkolla så att dvärgarna verkligen är 10A alternativt om det gäller säkringar att passbitarna är 10A.
Detta gäller såklart enbart om avsäkringen är 10A. Elektrikern som ska utföra arbetet bör dubbelkolla så att dvärgarna verkligen är 10A alternativt om det gäller säkringar att passbitarna är 10A.
Varje enskild elinstallatör eller yrkesman under elinstallatörs överinseende är ansvarig för de installationer de utför. Om en sådan person väljer att säkra upp en grupp så är det hans ansvar att se till att överlastskydd samt kortslutningsskydd är korrekt dimensionerad för hela gruppen, inte endast de kablar han ser i centralen.S sunqan skrev:
Att avsäkra en kabel lägre än vad den "kanske" tål är inte fel.
Jag föreslår att du river ner tvåochenhalvan och går med dina två 1,5 kvadrat direkt till centralen, varsin enfas 10 A grupp.
Jag är ingen fan av delade trefasgrupper till enfas, speciellt inte till "vanliga" grupper i bostäder typ uttag och lyse. Visst, det är tillåtet men "tillåtet" är inte alltid samma sak som "bra". Det är en möjlighet att lösa en situation där det blir långt att dra nytt, omständigt, orimligt dyrt, fult eller obra i största allmänhet att lägga fram enfasmatningar, men i min värld är det ingen standardlösning.
Jag är ingen fan av delade trefasgrupper till enfas, speciellt inte till "vanliga" grupper i bostäder typ uttag och lyse. Visst, det är tillåtet men "tillåtet" är inte alltid samma sak som "bra". Det är en möjlighet att lösa en situation där det blir långt att dra nytt, omständigt, orimligt dyrt, fult eller obra i största allmänhet att lägga fram enfasmatningar, men i min värld är det ingen standardlösning.
Att skriva på det sättet anser jag vara i överkant på vad man kan skriva på ett forum, om det kopplas rätt så finns ingen större risk med det när det sitter enligt TS 10 amp säkringar. Inte ovanligt med att utfärda kraftig skrämselhicka på forumet, vad är meningen med det, håll er till fakta vad som skrivs i tråden, NU kommer säkert en massa, men jag står för att inte hitta på något för att skrämma upp någonS sunqan skrev:
Om du läser mitt första inlägg då kanske du förstår varför jag skrev så...J jonaserik skrev:Att skriva på det sättet anser jag vara i överkant på vad man kan skriva på ett forum, om det kopplas rätt så finns ingen större risk med det när det sitter enligt TS 10 amp säkringar. Inte ovanligt med att utfärda kraftig skrämselhicka på forumet, vad är meningen med det, håll er till fakta vad som skrivs i tråden, NU kommer säkert en massa, men jag står för att inte hitta på något för att skrämma upp någon
Jag skrev att det är olämpligt och motiverade, ts skrev "ja men går det?" Och jag replikerade.
Dvs ts vet hur det ser ut men en ny ägare gör det inte. Om den nye ägaren anlitar en slarvpelle som säkrar upp till 16A utan att kolla att det sitter 2,5kvadrat hela vägen. Vad händer då i värsta fall? Är det värt att ta den risken? Vad är vinsten för TS att ta en potentiellt farlig genväg?
Det lämpliga är att använda samma ledningsarea hela vägen, ska man blanda bör man tydliggöra att det är olämpligt att avsäkra med mer än 10A (eller möjligen 13A om det är dvärgsäkringar).
Men jag kanske är onödigt försiktig i mitt resonemang?
Medlem
· Halland
· 4 524 inlägg
Är det tre stycken 10A säkringar så riv bort den gamla 5G2.5 och dra tre stycken 3G1.5 i stället, dvs tre separata grupper. Är det en trefasig säkring så byt til tre stycken enfasiga säkringar.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 874 inlägg
Det är rent allmänt inga konstigheter att gå ned i area på en gruppledning bara det framgår av gruppförteckningen. Om man ser det omvänt kan man behöva gå upp i area för en viss sträckning för att hålla ned spänningsfallet eller hantera utlösningsvillkoret.
Men i just detta fall låter det som att du vill nyttja en befintlig men oanvänd(?) dosa bara för att slippa lägga kabel tre meter till och greja i elcentralen? Detta kan man ha olika synpunkter på. Dosan kan vara lämplig att använda, men annars är en normal lösning på nya gruppledningar att man ansluter dem direkt till elcentralen, eller nyttjar en annan grupp mer lämplig för de ändamål man har med de nya ledningarna. Man behöver se helheten för att bedöma.
Men i just detta fall låter det som att du vill nyttja en befintlig men oanvänd(?) dosa bara för att slippa lägga kabel tre meter till och greja i elcentralen? Detta kan man ha olika synpunkter på. Dosan kan vara lämplig att använda, men annars är en normal lösning på nya gruppledningar att man ansluter dem direkt till elcentralen, eller nyttjar en annan grupp mer lämplig för de ändamål man har med de nya ledningarna. Man behöver se helheten för att bedöma.
Klicka här för att svara