Lägenhetsfixare
· Stockholm
· 38 inlägg
Skall koppla in en taklampa i detta uttag men blir väldigt fundersam.
Jag hittar ingen stickpropp som passar. Det är dubbelbrytare på strömbrytaren.
Min teori att det är man ska kunna koppla in 2st lampor. Hur?
Alternativt att det är som till gamla kristallkronor, man kan tända flera delar i taget?
Vore intressant att få svaret.
Misstänker att lampkontakterna bör bytas för att fungera med en ny stickpropp.
Jag hittar ingen stickpropp som passar. Det är dubbelbrytare på strömbrytaren.
Min teori att det är man ska kunna koppla in 2st lampor. Hur?
Alternativt att det är som till gamla kristallkronor, man kan tända flera delar i taget?
Vore intressant att få svaret.
Misstänker att lampkontakterna bör bytas för att fungera med en ny stickpropp.
Helt vanlig icke-jordat kronkopplat uttag. Blå är nolla och sedan två tändtrådar. Funkar med vanlig tvåpolig lamp kontakt så länge man får nollan med vid inkoppling, annars dra ut och rotera 120 grader (1/3 varv)
Lägenhetsfixare
· Stockholm
· 38 inlägg
Tack då är jag med!
Men då uppstår istället följande fråga:
I andra delar av lägenheten har tidigare ägare monterat uttag med 3 hål (kron alltså?)
Dock är det enkel strömbrytare och jorden kopplad på den mittre.
Jag är ingen elektriker. Men borde det då inte sitta en med 2 hål + 1 pinne om det är jord på det?

Men då uppstår istället följande fråga:
I andra delar av lägenheten har tidigare ägare monterat uttag med 3 hål (kron alltså?)
Dock är det enkel strömbrytare och jorden kopplad på den mittre.
Jag är ingen elektriker. Men borde det då inte sitta en med 2 hål + 1 pinne om det är jord på det?

Moderator
· Stockholm
· 57 686 inlägg
I äldre hus användes alltid kronuttag även om det bara fanns en tändtråd. Men att koppla jord på 3e hålet väldigt fel. Och livsfarligt.
Det farliga ligger egentligen i att från lampan koppla jord till ett 3e stift. Då blir lampan strömförande om man sätter kontakten ett 3e dels varv fel.
Det farliga ligger egentligen i att från lampan koppla jord till ett 3e stift. Då blir lampan strömförande om man sätter kontakten ett 3e dels varv fel.
Lägenhetsfixare
· Stockholm
· 38 inlägg
Jag skrev fel gällande det andra uttaget, så är kommer en rättelse.
Där är 2 ledare kopplade till kron-uttag (en anslutning är alltså tom). I hallen tex.
Borde egentligen varit ett ojordat lamputtag likt denna då?
Fast spelar väl ingen roll kanske?

Där är 2 ledare kopplade till kron-uttag (en anslutning är alltså tom). I hallen tex.
Borde egentligen varit ett ojordat lamputtag likt denna då?
Fast spelar väl ingen roll kanske?

Moderator
· Stockholm
· 57 686 inlägg
Nej då är det ok, bara lite opraktiskt att det inte fungerar om kontakten vänds fel, men inget farligt.
Just på de uttagen som TS visar upp går det inte att vända fel (de är fasade) men det är fortfarande helt fel att ha jordledare på ett "hål" på dessa uttag. Framför allt är det fel att ha lampor kopplade med ett stift till chassit eftersom de som sagt blir strömförande om man skulle stoppa in dem i ett kronuttag.
Det var ju inte så.
Lägenhetsfixare
· Stockholm
· 38 inlägg
Hej,tommib skrev:
Just på de uttagen som TS visar upp går det inte att vända fel (de är fasade) men det är fortfarande helt fel att ha jordledare på ett "hål" på dessa uttag. Framför allt är det fel att ha lampor kopplade med ett stift till chassit eftersom de som sagt blir strömförande om man skulle stoppa in dem i ett kronuttag.
Jag skrev fel, och rättade med nytt inlägg. Följande är rätt:
Det är ett Kron-uttag men endast 2 kablar inkopplade (istället för 3 som det skall vara på ett Kron-uttag).
Ett "hål" är alltså tomt.
Funktionen blir ju densamma som ett ojordat, men det är det stör ju mig som är pedant haha.
Lägenhetsfixare
· Stockholm
· 38 inlägg
Fortfarande blir jag inte klok på alla uttag.
Alla uttag i hall, sovrum och 1st uttag i vardagsrum har alla Blå/Vit gemensamt. Det känns därmed logiskt att Blå/Vit är Ledare/Nolla.
Om vi antar att ovan stämmer så är den den extra ledaren till Kron-kontakterna (i vardagsrummet och sovrummet) grön i vardagsrummet, men vit i sovrummet. Inte rationellt draget med färgkodningen i så fall. Huset är dock byggt 79, så kan köpa detta.
MEN FÖLJANDE ÄR MÄRKLIGT.
Uttag Nr2 i vardagsrummet har lösa kablar kopplade med topphattar och kabel vidare till eluttag i taket.
Där är det: Grön/Blå/Gulgrön.
Det kommer alltså in en jordkabel fast inga andra uttag har det. Varför skulle 1 av 5 uttag vara jordat?
Någon måste ha dragit om denna kabel?
Alla uttag i hall, sovrum och 1st uttag i vardagsrum har alla Blå/Vit gemensamt. Det känns därmed logiskt att Blå/Vit är Ledare/Nolla.
Om vi antar att ovan stämmer så är den den extra ledaren till Kron-kontakterna (i vardagsrummet och sovrummet) grön i vardagsrummet, men vit i sovrummet. Inte rationellt draget med färgkodningen i så fall. Huset är dock byggt 79, så kan köpa detta.
MEN FÖLJANDE ÄR MÄRKLIGT.
Uttag Nr2 i vardagsrummet har lösa kablar kopplade med topphattar och kabel vidare till eluttag i taket.
Där är det: Grön/Blå/Gulgrön.
Det kommer alltså in en jordkabel fast inga andra uttag har det. Varför skulle 1 av 5 uttag vara jordat?
Någon måste ha dragit om denna kabel?
Lägenhetsfixare
· Stockholm
· 38 inlägg
Klicka här för att svara