Hej!

Ska anlägga ett elstängsel runt samfällighetens fotbollsplan mot vildsvinen. Kommer behöva gräva ner elledningen 130 m till närmaste el-uttag som är säkrat med 16A 3-fas.

Har i tidigare tråd sett att kabel N1XV kan grävas ner utan skyddsrör men även den kabeln finns ju i olika varianter, N1XV-U Jordkabel 4G1,5, N1XV-U Jordkabel 4G2,5, N1XV-U Jordkabel 5G1,5 R50 etc
https://www.elbutik.se/product.html/n1xv-jordkabel-/-kraftkabel?category_id=2099

Kan jag nöja mig med den billigaste varianten eller stökar längden på ledningen till det?

Ja, längden blir ett problem. Anledningen är följande: om du får en kortslutning längst bort gör det stora spänningsfallet i kabeln att kortslutningsstrtömmen inte blir så stor at utlösa säkringen utan kortslutningnen består och kan leda till brand. Avgörande för spänningsfallet är kabelns resistans, impedans samt den s k förimpedansen, det är impedansen från närmaste transformatorstation till ditt hus. Det finns mängder av beräkningar om detta här på forum.
Tendensiellt ska du ha en grov kabel och en klen säkring. Men jag tvekar på att 130 m funkar säkert.

Jag skulle fundera på hur stor ström detta aggregat behöver. Gissar att det inte kan vara några stora strömmar. Och då borde det gå att säkra av denna kabel ner till 6A och då inte behöva så grov kabel. Allt detta behöver ju en elektriker vara inblandad i så kontakta några för offert.
Ev går det att köra staketet på bilbatteri vad jag har förstått det som. Lite mer pyssel men troligen billigare i slutänden.

• Gilla
HasseTeknik
  • Laddar…
130m kabel, vad kostar det kontra ett aggregat med batteri med solcell?

Jag tror att man får ihop ett solcellsaggregat med batteri för ca 6000kr som borde skrämma vett i både vildsvin o knattelag.

• Gilla
Husqvarna220Ac och 2 till
  • Laddar…
Sätt aggregatet nära uttaget och dra matarkabel för stängsel fram till fotbollsplanen. Gräv ner skyddsrör och förlägg den i det. Du får tag på 100m 2,5mm2 aluminium för runt femhundringen.

Dra inte ut 230v till fotbollsplanen. Använd aggregatets högspänning. Den är gjord för att fungera över kilometer av stålledning. Utnyttja detta?

• Gilla
Panor82 och 7 till
  • Laddar…
T Tsdoesds skrev:
Sätt aggregatet nära uttaget och dra matarkabel för stängsel fram till fotbollsplanen. Gräv ner skyddsrör och förlägg den i det. Du får tag på 100m 2,5mm2 aluminium för runt femhundringen.

Dra inte ut 230v till fotbollsplanen. Använd aggregatets högspänning. Den är gjord för att fungera över kilometer av stålledning. Utnyttja detta?
Man kanske vill kunna slå av/på aggregatet i närheten av planen? Eller ska det vara timer?
Så tänkte jag åtminstone, annars är ju en matarkabel det enklaste.

Ja. Kanske sammanfaller vildsvinens aktivitet väldigt väl med generell inaktivitet på fotbollsplanen? Isåfall skulle till och med ett skymningsrelä räcka.

T Tsdoesds skrev:
Använd aggregatets högspänning
Ska han dra ut högspänning till planen? med vilken typ av kabel då?

Problemet med solceller och batterier uppstår på hösten när solen försvagas men det inte finns tjäle i backen. I nov-dec tror inte jag det kommer finnas någon kräm kvar i stängslet och jag kommer inte finnas på plats i sommarstugan för att kunna byta batteri.

Magnus E K
T Tsdoesds skrev:
Ja. Kanske sammanfaller vildsvinens aktivitet väldigt väl med generell inaktivitet på fotbollsplanen? Isåfall skulle till och med ett skymningsrelä räcka.
Så är det nog. Där jag bor finns en skylt som säger att strömmen till svinstängslet bara är påslagen mellan 22 och 08 (eller något sånt, minns inte exakt).

• Gilla
reez
  • Laddar…
Magnus E K
Det finns även dvärgbrytare ända ner till 0,5 A, så om det trots allt ska dras fram 230 V de 130 metrarna så borde det gå att klara sig med klenaste kabeln och välja så låg avsäkring att kravet uppfylls. Även om det kräver en extra undercentral kanske det blir billigare än en grövre kabel?

När vi ändå diskuterar att stänga av elstängslet borta vid fotbollsplanen är det egentligen ingenting som hindrar att man använder ett handtag med fjäder som en brytare och helt enkelt kopplar bort "matningen". Precis som vilken grindöppning som helst. Kombinerar man med en liten skylt som förklarar funktionen så kanske man har en rätt hygglig och lättanvänd anläggning?

Fällebyggarn Bösahus skrev:
[länk]

En sån här kanske?
Inte dåligt. Innebär det att dessa anläggningar inte anses som starkström?

T Thomas_Blekinge skrev:
Inte dåligt. Innebär det att dessa anläggningar inte anses som starkström?
Nej dom anses ej vara en starkströmsanläggning då energin är för låg.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.