1 425 läst ·
5 svar
1k läst
5 svar
Koppla in smarta hem prylar
Hej! Jag har fastnat mycket för smarta hem nu och har ett antal shelly 1 som man sätter bakom uttag och tryckknappar.
Nu har även bekanta fått nys om att jag sysslar med detta och vill att jag ska fixa det åt dom, och undrar då hur det funkar rent juridiskt då jag faktiskt skruvar bort uttag och kopplar om lite bakom.
Jag innehar F-skatt och kommer fakturera via företaget
Nu har även bekanta fått nys om att jag sysslar med detta och vill att jag ska fixa det åt dom, och undrar då hur det funkar rent juridiskt då jag faktiskt skruvar bort uttag och kopplar om lite bakom.
Jag innehar F-skatt och kommer fakturera via företaget
Allvetare
· Västra götaland
· 10 927 inlägg
Tja, om ditt företag inte pysslar med el-installation tror jag du bör undvika det.
Allvetare
· Västra götaland
· 10 927 inlägg
Samma som för el-installation?Elmgrenen skrev:
Även om du som privatperson får byta brytare mot likvärdig (och man kanske kan sträcka gummibandet såpass så det räcker runt en shelly) så betyder ju inte det att du som företagare utan behörighet kan göra samma mot betalning...
Bästa svaret
Enkelt uttryckt så krävs det auktorisation B (om man tänker sig shellyn som elkopplare) eller AL (om man inte gör det).
Det positiva är att du inte behöver ha detta själv. Du kan avtala med någon som har lämplig auktorisation att den står som elinstallatör för regelefterlevnad i ditt företag. Sen måste du göra en anmälan till ESV och upprätta ett egenkontrollprogram. När du har detta på plats så kan du koppla hur mycket du vill.
Välkommen till forumet förresten!
Det positiva är att du inte behöver ha detta själv. Du kan avtala med någon som har lämplig auktorisation att den står som elinstallatör för regelefterlevnad i ditt företag. Sen måste du göra en anmälan till ESV och upprätta ett egenkontrollprogram. När du har detta på plats så kan du koppla hur mycket du vill.
Välkommen till forumet förresten!
Läste på lite om detta häromdagen. Jag är utbildad elektriker och har många vänner som fortfarande arbetar som det, får fjäska lite för dem helt enkelttommib skrev:
Enkelt uttryckt så krävs det auktorisation B (om man tänker sig shellyn som elkopplare) eller AL (om man inte gör det).
Det positiva är att du inte behöver ha detta själv. Du kan avtala med någon som har lämplig auktorisation att den står som elinstallatör för regelefterlevnad i ditt företag. Sen måste du göra en anmälan till ESV och upprätta ett egenkontrollprogram. När du har detta på plats så kan du koppla hur mycket du vill.
Välkommen till forumet förresten!
Stort tack! Husköp är på gång och ser fram emot igla här på forumet när det är dags för altanbygge och diverse
Klicka här för att svara
