Vi har bott i vårt hus i drygt ett år. Ett hus som är byggt -75.
I hallen utanför sovrummet sitter proppskåpet eller elcentral vad som nu är den korrekta termen.

I morse vid femtiden började det att brumma nåt helvetiskt. Ljudet är lokaliserat till den gråa plastkåpan som är inringad i rött på bilden nedan.
Det känns som om att den vibrerar lite.

Bryter man strömmen helt upphör ljudet en liten stund när det slås på igen, men sen är det tillbaka.

Vi hade inget igång utöver det som alltid är igång (kyl/frys) eftersom vi sov.

Vad är det som låter? Är det nåt man enkelt kan lösa eller är det att jaga en elektriker som gäller?
Vad är ena den grå lådan?

Jag säga att jag kan i princip inget om el så att vi kan lägga ribban.

• En öppen elcentral med flera säkringar och en röd ring runt en grå AEG plastkåpa som vibrerar och låter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är en kontaktor som brummar.
Antingen styr den elvärmen eller VVB

Panor82
Ibland slutar ljudet om man knackar lite försiktigt med tex handtaget på en skruvmejsel.
Så om du känner att du vågar och har någorlunda koll skruva bort kåpan och knacka lite försiktigt på kontaktor.
AKTA ANSLUTNINGARNA bara som troligtvis är spänningsatta iaf på ena sidan.

Magnus E K
Stäng av huvudbrytarna först, skruva sen av kåpan på den grå burken och ta en ny bild så kanske någon kan se om det är något som går att åtgärda utan reservdelar (ny kontaktor).

Sitter en strömbrytare under kontaktorn, vad händer om du ställer den på 1 på dagen

Som nisse123 skriver är det troligtvis en kontaktor som styrdes via rundstyrning eller kopplingsur för frånkopplingsbar last och då mest sannolikt VVB. Elvärme verkar vara kopplat via centralen under den större och även med någon egen styrning via grå lådan underst till vänster.

Det är troligt att du helt enkelt kan koppla bort/förbi kontaktorn så slipper du både brum och en felkälla.

J jonaserik skrev:
Sitter en strömbrytare under kontaktorn, vad händer om du ställer den på 1 på dagen
Det händer ingenting då vad jag kan märka. Brummande minskar inget åtminstone.

GK100 GK100 skrev:
Som nisse123 skriver är det troligtvis en kontaktor som styrdes via rundstyrning eller kopplingsur för frånkopplingsbar last och då mest sannolikt VVB. Elvärme verkar vara kopplat via centralen under den större och även med någon egen styrning via grå lådan underst till vänster.

Det är troligt att du helt enkelt kan koppla bort/förbi kontaktorn så slipper du både brum och en felkälla.
Tack för alla svar!

Vi fick ett större strömavbrott i området pga olycka en stund senare och när strömmen kom tillbaka så är brummande lägre. Men fortfarande så pass högt att det stör...och så var det även ibland innan med. Så frågan kvarstår fortfarande.

Värmen är via den undre enligt "proppschema". (Se bild)
Allt annat via övre, belysning, vitvaror, VVB, avfuktare i grunden etc.

Hur man kopplar förbi/bort kontaktorn har jag ingen aning om så är nog läge att kalla in nån som vet vad de pysslar med (dvs elektriker) misstänker jag.

Vi har även på två platser huset reglage för värmen, men dessa ska tydligen inte fungera enligt tidigare ägare. Har de nån relevans? Se bild

• Elektriskt proppschema som visar upplägg av eluttag och proppar för belysning och värmegrupper i ett hem.
    Skapa konto
  • En analog termostat märkt Satchwell på en vägg, med en vridknapp för temperaturinställning i grader Celsius.
    Skapa konto
Gissar på någon nattsänkningsfunktion för elvärmen. Låt en elektriker titta på grejorna och utröna hur prylarna hänger samman.
Det går att byta kontaktorn mot en brumfri om du vill använda ev. styrningsfunktion.

Tistism Tistism skrev:
Tack för alla svar!

Vi fick ett större strömavbrott i området pga olycka en stund senare och när strömmen kom tillbaka så är brummande lägre. Men fortfarande så pass högt att det stör...och så var det även ibland innan med. Så frågan kvarstår fortfarande.

Värmen är via den undre enligt "proppschema". (Se bild)
Allt annat via övre, belysning, vitvaror, VVB, avfuktare i grunden etc.

Hur man kopplar förbi/bort kontaktorn har jag ingen aning om så är nog läge att kalla in nån som vet vad de pysslar med (dvs elektriker) misstänker jag.

Vi har även på två platser huset reglage för värmen, men dessa ska tydligen inte fungera enligt tidigare ägare. Har de nån relevans? Se bild
Termostaterna det du kallar reglage för värmen går nog till den ljusgrå lådan nederst till vänster under värmecentralen. Den som brummar som sagt troligen till VVB och med en funktion du inte längre har eller behöver.

Har du något att mäta med kan du öppna locket på den grå kapslingen och se om den matas via VVB säkringarna. Stämmer det kan den tas bort helt eller kopplas förbi.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.