Hej jag har nyligen kopplat in Ugn och häll till en 3fas perilex uttag genom att koppla 2 faser + jord och nollan till hällen med en perilex kontakt, där jag har tagit bort 1 fas som med hjälp av en anslutningsklämma är kopplad till ugnen och sedan delat på nollan och jord mellan ugnen och hällen.
Ugnen ska enligt tillverkaren ha 16A som standard men när jag koppar på ugnen får jag ett felkod som har tydligen har men någon kortslutning i ugnen att göra.
När jag koppla ugnen till en vanlig uttag med 10A som fungerar den felfritt,
Min fråga är om någon här vet vad detta kan bero på. Jag har gått genom kopplingen och allting ser bra ut. Jag får 230v i uttaget och hällen fungerar som den ska det är bara ugnen som klagar.
Måste nämna att ugnen är ca 2,5m bort från uttaget och jag har dragit en 3g 1,5mm2 kabel där emellan och kopplat på ett uttag som sitter i skåpet där ugnen sitter. Kan det vara att sladden är för klen eller att uttaget inte klarar av??
Har ringt varenda elektriker i stan och ingen har tid förrän om 3v,
Tacksam för all hjälp jag kan få

Sladden är inte för klen och uttaget ska klara av det (men kabeln kan vara för klen ur andra aspekter). Då du mätt 230 V i ugnens uttag så ska det fungera. Kan vara en dålig anslutning som inte ger nog med ström när ugnen belastar? Kan du mäta spänningen i ugnens uttag samtidigt som den används? Får du felkoden direkt eller först när du försöker värma upp den?

Det kan vara värt att titta på den installation du gjort. Bilder säger mycket. Det är lite otydligt exakt hur du har grenat av perilexuttaget.

Hur konstaterade du att där är 230V i uttaget? Felbeskrivningen antyder att det ör felkopplade, så att du har två faser till uttaget för ugnen, och alltså driver den med 400V.

Har du mätt spänning mellan fas o nolla i uttaget? Alltså mellan de två hålen?

Det låter också som du möjligen har använt för klen kabel, det bör vara 2,5 kvmm för 16A. Men det ger inte ett fel som detta.

Tack för svaren. Jag får felkoden f04 efter en kort stund som ugnen varit inkopplad.
Här är bild på att jag mäter 230v i uttaget som jag har dragit. Förstår verkligen inte vad som orsakar felkoden.
I perilex dosan så har jag kopplat bort 1 fas från uttaget som sitter med plint bakom uttaget och sedan delat jord och nollan i själva uttaget mellan häll och ugn

• Elektriker mäter spänning med en spänningsprovare som visar 230V i en väggmonterad perilexkontakt för en ugn.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hand håller en multikontakt mot en väggmonterad eluttag, kablar synliga, med fokus på anslutningen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag har inget bättre förslag rörande själva felet, men öppna gärna upp perilexuttaget och lägg upp bilder på hur det är kopplat där.

Ett tänkbart fel, är om du har "dålig" nolla. Att den antingen inte är ansluten alls i centraländen, eller med dålig kontakt. I så fall kan nollan få lite olika potential mot jord, och det som verkar vara 230V kan bli lite allt möjligt.

Med det rätt enkla testinstrument du har, så ser du inte om du har 230V, det enda vi vet är att det är någonting närmare 230V än 400V. Men det kan troligen vara över 300V, och ändå visa 230V med din enkla testpenna. Bäst vore att mäta med en multimeter.

OM nollan inte är ansluten korrekt i centralen, så riskerar du även att bränna din häll, även den kan få överspänning då.

tommib
Ta bild på hur du har gjort i perilexuttaget.

Du har använt fel typ av kabel för installationen av ugnens uttag, det ska vara installationskabel. Det påverkar inte felet du får men det är ett fel ändå och avslöjar direkt att detta är hempulat.

Ditt kabelval ser illa ut. Detta har inget med funktionsfelet att göra. Men det ser ut som du har kopplat in uttaget med en gummikabel, som dessutom troligen är för klen. Men lös funktionen först, gör sedan om och gör rätt.

• Gilla
etompau
  • Laddar…
Kabevalet kan iofs. faktiskt ha med problemet att göra. Den kabeln vi ser på bilden har troligen många mjuka kardeler. En sådan kan man inte koppla korrekt mot en installationskabel med vilka kopplingsklämmor som helst. Stor risk att det blir dålig kontakt.

Exakt hur har du kopplat ihop det? Vilken typ av klämmor?

Tack för alla svar. Det kom en elektriker och löste det hela. Kabeln var för klen enligt honom därav felkoden på ugnen.

Hmm, kabeln kan inte ha varit för klen. Det skiljer ca 0.3 V i spänningsfall mellan 1.5 och 2.5 mm² vid 10 A. Det måste ha varit en dålig anslutning någonstans. Nåja, det fungerar nu.

• Gilla
kave123 och 3 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.