Ett gammalt hus, men nytt för mig, så jag vet inte så mycket om el- och vattendragningar hit och dit. I källaren hittade jag denna låda på väggen. Antar att systemet inte längre är i bruk, men vad har det varit?

Fyra tunna elkablar går från lådan upp i taket men jag kan inte se direkt vart de tar vägen sedan...

• Gammal väggmonterad låda med fyra stora batterier och elkablar som går upp i taket.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ringledning (dörrklocka)?
Nödbelysning?
I gamla hus hade man ett signalsystem med en knapp i sovrum och salongen som kallade på husan, i köket fanns en ”display” i form av en flagga som fälldes av en elektrisk signal, man kunde se vilket rum som kallade.?
Någon som har fler idéer?

• Gilla
Mattias00
  • Laddar…
Som sagt troligen till en fallklafftabå, är det ett lite större hus?

• Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
En gång i världen före mobilernas tid hade man batterier hemma till sin fasta telefon, sedan kom någon på hur man kunde ha batterierierna i telefonstationeni stället, sk centralbatteri. Men batterierna blev tydligen inte alltid bortplockade
Nu är det inte säkert att det är så i det här fallet.

Protte

• Gilla
Fotografen
  • Laddar…
E elmont skrev:
Som sagt troligen till en fallklafftabå, är det ett lite större hus?
Det är en prästgård från 20-talet, så det kan ju ha funnits en sådan funktion. Men innebär det att batterierna användes innan huset elektrifierats, eller var det som en backup?

tommib
Det var nog ett fristående system. En sån fallklaffstablå kan sannolikt drivas rätt många år på de där batterierna.

Kan du inte ta ut dem och ta kort på dem, de är rätt häftiga.

• Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
Cheesen
Tänk bara på att det ofta var kvicksilver i batterier förr om åren.

optimum
Cheesen Cheesen skrev:
Tänk bara på att det ofta var kvicksilver i batterier förr om åren.
Tveksamt. Säkert brunkolsbatterier.
Ser ut som de jag hade när jag höll på med modellflyg och hade till glödstift på 60-talet
Skruvanslutning på toppen.

• Gilla
MONTREAL och 3 till
  • Laddar…
Sätt en multimeter över terminalerna...bara för att:)

Som sagt, kan vara telefonbattrier för lokalbatterisystem. Bordsappareter hade batterierna separat i någon låda, väggapparater hade inbygda i appaten.
032wZVaioaF1

Skeptisk till att det skulle vara lokalbatteri för telefon, de började väl fasas ut för hundra år sen i runda slängar. De här batterierna uppfattar jag som nyare. Möjligen för något internt telefonisystem.
Liksom andra är jag nyfiken på en bättre bild av batterierna.

• Gilla
ulligull
  • Laddar…
Lokalbatterisystem med manuell växel fanns kvar in på 60-talet...men batterierna kan ju vara till annat, lokaltelefon, dörrklocka, fallklafftablå eller annat.

A alfista skrev:
Skeptisk till att det skulle vara lokalbatteri för telefon, de började väl fasas ut för hundra år sen i runda slängar.
Men till små företagsväxlar hade man väl batterier långt senare?
Vill minnas att jag har sett sådana, och sedan små batterieliminatorer där jag jobbade f.o.m. 1974.

Hur stort hus har du, antal rum, har det varit godsägare till den. Som dom säger kanske FD klaffndikering i köket för köksan. Även telefoner på den tiden behövde batteribackupp för att talet skulle fungera, när det vevades på telefonen skramlade det i växeln och dom svarade """ Till vilket nummer vill ni ringa "" och kopplade. Dom i växeln visste allt om alla i byggden, avlyssning av nyfikenhet var ett ständigt problem, inga hemligheter här inte.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.