3 900 läst ·
17 svar
4k läst
17 svar
Snygga el-lösningar i timmerstuga
Sida 1 av 2
Bygger just en byggtimmer-stuga attefall (60 mm så kan inte jacka ur så mycket). Börjar planera elen nu och funderar på snygga lösningar.
Jag kommer dra så mycket det går i tak och golv, men sen behöver jag ju gå över till utanpåliggande. På många ställen blir det ju en kopplingsdosa dikt taket och sen utanpåliggande till lampor och brytare. Men hur gör jag om jag vill komma upp ur golvet (uttag och radiatorer). Hur gör man en snygg övergång från rör i golv till tex ett uttag? Blir ett våtrum (våtrumsmatta och duschkabin), bör jag ha utanpåliggande från taket då, eller går det att fixa snyggt och säkert från golvet?
Har såklart en elektriker som fixar allt, men jag förbereder och han kommer med instruktioner och inspekterar. Men har ganska fria händer och vill helst inte ha en km utanpåliggande.
Så alla tips, gärna med bilder hur ni gjort uppskattas oerhört!
MVH//Larsa
Jag kommer dra så mycket det går i tak och golv, men sen behöver jag ju gå över till utanpåliggande. På många ställen blir det ju en kopplingsdosa dikt taket och sen utanpåliggande till lampor och brytare. Men hur gör jag om jag vill komma upp ur golvet (uttag och radiatorer). Hur gör man en snygg övergång från rör i golv till tex ett uttag? Blir ett våtrum (våtrumsmatta och duschkabin), bör jag ha utanpåliggande från taket då, eller går det att fixa snyggt och säkert från golvet?
Har såklart en elektriker som fixar allt, men jag förbereder och han kommer med instruktioner och inspekterar. Men har ganska fria händer och vill helst inte ha en km utanpåliggande.
Så alla tips, gärna med bilder hur ni gjort uppskattas oerhört!
MVH//Larsa
Glömde föresten stammarna, vatten och el kommer upp på olika ställen och kopplingsplats/central blir när taket. Funderar på att bygga en kanal i trä, bara två brädor som fästs så timret kan röra sig. Förslag på alternativ?
Först det med att komma upp från golv till VK , det finns sockeldosor som står på golvet och är godkända för att koppla i. du kan gå runt hela huset med överkopplingar, samt koppla för belysningmatning i dom med. Att gå upp från golv till tak går bra mellan dörrkarm och timmer sista biten upp till tak blir att borra genom timmret, En typ av sockeldosa finns här, har satt ett X antal hos kunder med timmerhus
www.elbutik.se/product.html/elko-rs-sockeldosa-med-2-vagsuttag?&gclid=EAIaIQobChMIv73GjNDa4wIVAtKyCh2XygprEAYYBCABEgLHsPD_BwE
www.elbutik.se/product.html/elko-rs-sockeldosa-med-2-vagsuttag?&gclid=EAIaIQobChMIv73GjNDa4wIVAtKyCh2XygprEAYYBCABEgLHsPD_BwE
JanneJanne123
Husägare
· Stockholm
· 2 911 inlägg
JanneJanne123
Husägare
- Stockholm
- 2 911 inlägg
Det finns en tråd här någonstans där någon gjorde en extremt snygg utanpåliggande installation i en timmerstuga. Vet att @Bo.Siltberg använde en bild från denna för att demonstrera snygg klamring nyligen, så han kanske minns vilken tråd det är.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 845 inlägg
Det finns fina bilder i slutet på denna tråd:
https://www.byggahus.se/forum/threa...itidshus-vaeldigt-manga-roliga-fragor.256663/
Men då är allt utanpåliggande. Just övergångar mellan infällt och utanpåliggande kan vara kniviga. Man vill ju inte ha en synligt rör så det behövs en list av något slag som får det att se ut som om kabeln kommer direkt ur väggen.
Jag skulle undvika kablar nedifrån i våra utrymmen.
https://www.byggahus.se/forum/threa...itidshus-vaeldigt-manga-roliga-fragor.256663/
Men då är allt utanpåliggande. Just övergångar mellan infällt och utanpåliggande kan vara kniviga. Man vill ju inte ha en synligt rör så det behövs en list av något slag som får det att se ut som om kabeln kommer direkt ur väggen.
Jag skulle undvika kablar nedifrån i våra utrymmen.
Är som sagt byggtimmer, 60mm tjockt. Är medveten om att det kommer sätta sig en del, så klamring från golv till tak är ju inte så bra. Kommer nog bli så att själva installationen blir först till våren, men jag måste dra rör i tak och golv nu.J jonaserik skrev:
Får bli sockeldosor och små (kulo) dosor mot taket där det skall vara brytare.
Är det ok med elrör mellan karm och stomme om man jackar ut lite i hörnet och mular in den där? Skulle ju lösa det mesta med kopplingspunkt i takdosan.
Är det ok med elrör mellan karm och stomme om man jackar ut lite i hörnet och mular in den där? Skulle ju lösa det mesta med kopplingspunkt i takdosan.
Går utmärkt att göra så, och då ligger röret skyddat när dörrfodret kommer på, ett tips , du kan även lägga rör för strömbrytare mellan och vika ut på höjd för den mellan stockarna, sen sätts brytaren dikt fodret och vips är det nästan infällt. Matar du medLarsa skrev:
5 ledare 3Fas i golvet kan du lägga rör från sockeldosa till dörrkarm och gå upp till tak om du vill.
Ett par frågor till.....
Finns det kabel man kan lägga i rör och sen låta komma ut och klamras vidare? Tanken är om man på vissa ställen kan mynna med ett elrör och klamra vidare ngn meter?
Får man lägga FK/RK i kabelkanal? Alltså typ som förra frågan, men låta röret gå över i en kabelkanal.
Många funderingar men vill ha lite på benen innan jag snackar ihop mig med elektrikern.
Finns det kabel man kan lägga i rör och sen låta komma ut och klamras vidare? Tanken är om man på vissa ställen kan mynna med ett elrör och klamra vidare ngn meter?
Får man lägga FK/RK i kabelkanal? Alltså typ som förra frågan, men låta röret gå över i en kabelkanal.
Många funderingar men vill ha lite på benen innan jag snackar ihop mig med elektrikern.
Förr i tiden så fick inte kulo gå mer än 10 till 20 cm i rör genom en vägg, idag kan den skalas och läggas i rör ett par meter, det blir detsamma som FK/RK/MK och den är tunnare än vanlig vit kabel samt blir snyggare klamrad. Det med kabelkanal kanske blir lite större bitar, men kulo går bra att lägga i dito, bara välja själv, sen att ha FK/RK/MK i en kanal kanske inte är så bra, då ska kanalen vara godkänd för det
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 845 inlägg
I stort sett alla installationskablar utom EKRK får läggas i rör. Man kan idag välja EXLQ som är ungefär lika styv och lika smal som EKRK.
Men det gäller att längden på kabeln i rör är kort utan mer än nån enstaka böj, detta även om du avmantlar kabeln och endast drar i de enkelisolerade ledarna. Dessa ledare är inte likvärdiga med FK map nötning vid idragning.
Men det gäller att längden på kabeln i rör är kort utan mer än nån enstaka böj, detta även om du avmantlar kabeln och endast drar i de enkelisolerade ledarna. Dessa ledare är inte likvärdiga med FK map nötning vid idragning.
Dom får idragas i rör till 10 cm och skalas resten, det med att isoleringen skulle nötas av vid idragning är bara nys, vad är det för plast som nöts av på en rak sträcka av ca 1 meter, då är det en skitkabel och ska inte användasBo.Siltberg skrev:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 845 inlägg
Nej det är inte nys. Det var därför jag skrev en "kort" sträcka.
