Jag sitter o skissar på kabeldragningar för el. Det skulle underlätta om jag slapp dra ett separat rör till badrumsfläkten, och undrar om man kan mata fläkten med ström genom att slingra sig igenom de rör som primärt ska va till spottarna? (så långe man håller sig till max antal tillåtna kablar i röret)
Om det inte går, så undrar jag om det då går att ta ström från en spott-transformator? (från primärsidan såklart) - men, det är väl knappt någon belysning som är jordad och därmed har jag ingen jord till fläkten. Följdfråga, varför är det ingen jord på tak-spottar?
(Jag förstår en del av nackdelarna med att inte ha egna rör för olika installationer.)
(tak-dosa i nedan bild, kommer mata ström upp på vind och gå den vägen)
Ny fråga - Jag vill ha en dimmbar röresevakt i taket, som ska tända spottarna. Ska röresevakten matas med 2 kablar från trafon och 2 kablar tillbaka?
Om det inte går, så undrar jag om det då går att ta ström från en spott-transformator? (från primärsidan såklart) - men, det är väl knappt någon belysning som är jordad och därmed har jag ingen jord till fläkten. Följdfråga, varför är det ingen jord på tak-spottar?
(Jag förstår en del av nackdelarna med att inte ha egna rör för olika installationer.)
(tak-dosa i nedan bild, kommer mata ström upp på vind och gå den vägen)
Ny fråga - Jag vill ha en dimmbar röresevakt i taket, som ska tända spottarna. Ska röresevakten matas med 2 kablar från trafon och 2 kablar tillbaka?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Produkter som diskuteras: "badrumsfläkten"
Badrumsfläktar
Bra ventilation behövs i badrum och våtrum för att slippa fuktskador, mögel och kallras. Badrumsfläktar drar effektivt ut den fuktiga och förbrukade luften ur ditt hem och håller husets våtutrymmen friska och fräscha.
Läs mer
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 874 inlägg
Om det handlar om ny dragning av rör så tycker jag fläkten ska ha ett eget rör. Om alternativet är att dela rör med spottar så skulle jag säga att fläkten ska ha ett eget rör från närmaste kopplingsdosa, detta av flera skäl. Det kan t.ex bli en blandning av lågspänning och klenspänning som man inte är medveten om. Du skriver ingenting om vad dina spottar drivs med, och det är ju något som kan ändras senare. Sedan är frågan vad för slags kopplingsdosor du har vid varje spott som skulle medge en vidarekoppling till fläkten, om ens någon. En potta ska inte användas som kopplingsdosa. Värmen från spottarna kan också ställa krav på dess dosa eller potta. Nej, så håll isär detta. Andra lösningar kan endast komma ifråga om väggar och tak är stängda och man endast har till tillgång till befintliga infällda rör.
Detta ger då svaret på nästa fråga, var man nallar ström till fläkten. Anslutningsterminalerna på en transformator är ingen allmän kopplingsplint och erbjuder sällan ens plats för vidarekoppling.
Ang skyddsjord så kan apparater antingen vara skyddsjordade, dubbelisolerade eller drivas med SELV (klenspänning). Det är valbart hur de konstrueras, med vissa begränsningar enligt produktstandard för varje typ av apparat. Om du menar spottar med inbyggd/medföljande drivdon som då drivs med 230 V så är det själva drivdonet som eventuellt ska skyddsjordas, men det finns nog inga "småapparater" av dylikt slag som idag är skyddsjordade. Det är en gammal skyddsmetod som förekommer i lite större maskiner. Dubbelisolering är idag mest vanlig.
Rörelsevakter är mycket sällan tvåpoliga, och även om den skulle vara tvåpolig så måste du inte använda (=bryta) båda polerna utan det räcker med fasledaren. Vakten i sig behöver nollan för eget bruk, och brukar tillhandahålla en extra terminal för nollan för vidarekoppling som då inte behöver användas. Så det blir då fas och nolla till vakten och tändtråd tillbaka.
Detta ger då svaret på nästa fråga, var man nallar ström till fläkten. Anslutningsterminalerna på en transformator är ingen allmän kopplingsplint och erbjuder sällan ens plats för vidarekoppling.
Ang skyddsjord så kan apparater antingen vara skyddsjordade, dubbelisolerade eller drivas med SELV (klenspänning). Det är valbart hur de konstrueras, med vissa begränsningar enligt produktstandard för varje typ av apparat. Om du menar spottar med inbyggd/medföljande drivdon som då drivs med 230 V så är det själva drivdonet som eventuellt ska skyddsjordas, men det finns nog inga "småapparater" av dylikt slag som idag är skyddsjordade. Det är en gammal skyddsmetod som förekommer i lite större maskiner. Dubbelisolering är idag mest vanlig.
Rörelsevakter är mycket sällan tvåpoliga, och även om den skulle vara tvåpolig så måste du inte använda (=bryta) båda polerna utan det räcker med fasledaren. Vakten i sig behöver nollan för eget bruk, och brukar tillhandahålla en extra terminal för nollan för vidarekoppling som då inte behöver användas. Så det blir då fas och nolla till vakten och tändtråd tillbaka.
tack för utförligt svar!Bo.Siltberg skrev:
Hmmm, jag som trodde, att i ett lite större spotlight-system med flera trafos, kopplade vidare 230v från ena trafon till nästa - men så gör man alltså inte?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 874 inlägg
Om anslutningsterminalerna tillåter det så visst kan man vidarekoppla till flera drivdon efter varandra. Det är naturligt. Men det är onaturligt att använda dessa terminaler som en allmän kopplingsplint för helt andra ändamål. Kopplingsdosor används för det.
Dessutom vill man ju inte ha bruten fas från spottarna vidare till fläkten. Då stannar ju fläkten när du släcker lyset. Var kanske vanligt förr men nu kör man oftast egen matning till fläkten och sätter in en fläkt med fuktsensor så att det själv startar och stoppar vid behov
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden