Hej på er!
Ville fixa uttag från en dosa som kommer bli täckt av kylskåp senare. Min fråga är dels om nolla och fas kan byta plats? Försökt klura med sökning på nätet om det spelar större roll i ett sådant uttag men inte hittat tillfredsställande svar. Det fanns ingen markering för nolla och fas (bara för jorden, vilket nästan kändes onödigt) i det jag satte i befintliga uttaget nämligen (bild 1)
Tackar ödmjukast för svar!
Ville fixa uttag från en dosa som kommer bli täckt av kylskåp senare. Min fråga är dels om nolla och fas kan byta plats? Försökt klura med sökning på nätet om det spelar större roll i ett sådant uttag men inte hittat tillfredsställande svar. Det fanns ingen markering för nolla och fas (bara för jorden, vilket nästan kändes onödigt) i det jag satte i befintliga uttaget nämligen (bild 1)
Tackar ödmjukast för svar!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kanske missförstår jag, eller ser fel på bilden, men det där verkar inte helt OK. Jag tolkar det som att du ansluter till befintligt uttag med en stickpropp och sedan drar kabeln till ett fast uttag. De som kan reglerna bättre än jag får säga om jag har fel, men jag tror inte det är en godkänd lösning. Sedan ser kabeln misstänkt styv ut, vad är det för typ?
De fyra uttagen på väggen är ordinarie uttag, som går till skåpet. Tanken är att ha frys framför uttaget, och då är det några uttag som var oanvända men övertäckta. Jag har gjort så att jag satt en stickpropp som går från ett av de uttagen och satt upp ett nytt utanpåliggande uttag i täcksidan till bänkskivan; alltså uttaget till vänster på bild är inget som går direkt till skåpet, bara det i mitten.A alfista skrev:Kanske missförstår jag, eller ser fel på bilden, men det där verkar inte helt OK. Jag tolkar det som att du ansluter till befintligt uttag med en stickpropp och sedan drar kabeln till ett fast uttag. De som kan reglerna bättre än jag får säga om jag har fel, men jag tror inte det är en godkänd lösning. Sedan ser kabeln misstänkt styv ut, vad är det för typ?
Osäker på kabeltyp, bifogat bild på förpackningen. Jordad kabel med tjock koppartråd, inte massa tunna. Verkade isolerad med metall.
Ja, det där är inte ok. Du får inte mata ett fast installerat uttag med en stickpropp som sagt.
Om du ska göra det ordentligt så ska du klippa ett litet hål i uttagets kåpa och ansluta kabeln fast där. Du ska också klamra kabeln ordentligt så att den inte hänger.
Kabeltypen är helt ok för fast installation i torra rum.
Om du ska göra det ordentligt så ska du klippa ett litet hål i uttagets kåpa och ansluta kabeln fast där. Du ska också klamra kabeln ordentligt så att den inte hänger.
Kabeltypen är helt ok för fast installation i torra rum.
Aha, inte klamrat av anledningen att jag misstänkte att jag behövde ändra något.tommib skrev:
Ja, det där är inte ok. Du får inte mata ett fast installerat uttag med en stickpropp som sagt.
Om du ska göra det ordentligt så ska du klippa ett litet hål i uttagets kåpa och ansluta kabeln fast där. Du ska också klamra kabeln ordentligt så att den inte hänger.
Kabeltypen är helt ok för fast installation i torra rum.
I princip blir de vänstra uttagen en vanlig grendosa, vore reglerna annorlunda om man hade satt en sån direkt på golvet inkopplad, när man senare inte kan nå uttaget? Frågar av ren nyfikenhet. Förmodar att reglerna blir annorlunda för att det sitter fast i lägenheten.
Tack för svaren!
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 4 609 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 4 609 inlägg
Jag (eller min elektriker om jag hade någon) skulle ersätta fyrvägsuttaget med en kopplingsdosa och sen dra utanpåliggande (med den kabel du köpt) till två (eller vid behov fler) uttag som sitter där man kommer åt dem. Gillar inte uttag dolda bakom möbler eller vitvaror.
Klicka här för att svara

