Håller för full på att montera isolering i en 20-fots container och tänkte vara förutseende genom att förbereda med håltagning för el mm innan jag täckt för insidan helt.

Planen är att installera en riktig central, ingen flyttbar modell, så snart min elektriker är hemma från Mallorca.

Tar tacksamt emot förslag och synpunkter på storlek samt placering av min planerade hålupptagning för inkommande elkabel genom containerväggen.

Har tänkt mig att borra ett hål rätt högt upp på vänster containerlångsida, en bit in från dörren och montera kabelgenomföring som skydd.

Eller är det smartare att göra hålet nån meter upp från golvnivå så att inkommande kabel kommer underifrån till centralen?

För storleken på hålet tänker jag om det kan räcka med ex 14mm borrhål och en 11mm genomföring?
Eller om det blir för snävt, för ev böj på kabeln?

Mvh
Andreas

Redigerat:
Jag hade gjort som "färdiga" containrar, det görs ju så av en anledning.
Borra ett hål så du får igenom din trefaskabel, nästan uppe vid taket. För jag gissar att det är där du sätter skåpet?

Eller menar du att det verkligen blir permanent? I.s.f. räcker det ju med ett litet hål.

C C.Lundin skrev:
Jag hade gjort som "färdiga" containrar, det görs ju så av en anledning.
Borra ett hål så du får igenom din trefaskabel, nästan uppe vid taket. För jag gissar att det är där du sätter skåpet?

Eller menar du att det verkligen blir permanent? I.s.f. räcker det ju med ett litet hål.
Japps, permanent permanent.. :)

Har inte tid att bygga ett förråd just nu så det fick bli den här varianten, bygger nog in den så småningom.

Så frågan är ju eg hur stort det lilla hålet bör vara för att det ska bli bra att dra lämplig kabel genom..

Eller om det är något annat jag bör ta i beaktande?
Ska fortsätta montera klart isolerpanelerna i kväll.

Redigerat:
Har du det klart med bygglovet?

A atomlab skrev:
Har du det klart med bygglovet?
ja..

Jordbruksfastighet utanför sammanhållen bebyggelse, så länge jag följer alla regler så ska det visst vara lugnt enligt min kontakt.
Särskilt som den ersätter det något större förråd som rasade i vintras..

Edit: förtydligat lite

Redigerat:
Bara att bygga för jordbrukets behov!

Du får givetvis inte använda förrådet för de verktyg och saker som hör till din privata bostad... ;)

M -MH- skrev:
Bara att bygga för jordbrukets behov!

Du får givetvis inte använda förrådet för de verktyg och saker som hör till din privata bostad... ;)
Nej men självfallet inte, jag har dubbel uppsättning av allt som kan behövas.. :geek:

Det för privat bruk står i en lite mindre och självfallet tillfällig 10-fots container :giggle:;)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.