7 542 läst ·
57 svar
8k läst
57 svar
Koppla in byggcentral
Sida 1 av 4
Huset matas från stolpen med en EKKJ 3x6+6.
På stolpen sitter det tre 16a porslinssäkringar. Säkringarna sitter efter elmätaren, dvs det är mina säkringar.
Jag tänkte koppla bort säkringarna på stolpen. Sedan öppnar jag proppskåpet och kopplar bort huvudmatningen. Huvudmatningen kopplar jag därefter till lämplig byggcentral.
Därefter kopplar jag in säkringarna ute på stolpen.
Jag är fullt medveten om att jobbet SKA utföras av en elektriker.
Vilken byggcentral är lämplig?
Missar jag något i arbetsbeskrivningen ovan? (Förutom elektrikern då)
På stolpen sitter det tre 16a porslinssäkringar. Säkringarna sitter efter elmätaren, dvs det är mina säkringar.
Jag tänkte koppla bort säkringarna på stolpen. Sedan öppnar jag proppskåpet och kopplar bort huvudmatningen. Huvudmatningen kopplar jag därefter till lämplig byggcentral.
Varför ska du göra det?D Derbyboy skrev:Huset matas från stolpen med en EKKJ 3x6+6.
En ny kabel från dina säkringar ut till ett kraftuttag 1,7 meter över mark, lämpligt att sätta det på skåpet, 5X behövs då i alla byggcentraler är det 5 ledarsystem på ingående och innehåller jordfelsbrytare, sen om du vill kan det sitta kvar för framtiden, men då måste det vara jordfelsbrytare före
Så kan man göra, men det innebär att det blir en del extra kopplande och joxande hit å dit under arbetets gång.
Sätt ett trefasuttag, erforderlig storlek, ute vid stolpen/mätarskåpet, och mata byggcentralen med en skarvsladd undet byggtiden. Byggcentraler är avsedda för det, det sitter ett intag på dem.
Fördelen med detta är att du slipper stöka med byggströmmen och ha strömlöst på bygget när elektrikern jobbar med centralen, bygget får ström till lyse och maskiner (och inte minst radion) genom byggcentralen. När sedan elinstallationen är klar så tar man ner byggströmmen.
Sätt ett trefasuttag, erforderlig storlek, ute vid stolpen/mätarskåpet, och mata byggcentralen med en skarvsladd undet byggtiden. Byggcentraler är avsedda för det, det sitter ett intag på dem.
Fördelen med detta är att du slipper stöka med byggströmmen och ha strömlöst på bygget när elektrikern jobbar med centralen, bygget får ström till lyse och maskiner (och inte minst radion) genom byggcentralen. När sedan elinstallationen är klar så tar man ner byggströmmen.
En byggcentral ser ut på detta vis:
Ner till höger sitter ett intag, där sätter du din trefas skarvkabel...centralen är alltså avsedd att användas ihop med skarvkabel, för att vara tillfällig, flyttbar och inte kräva något kopplande, bara sätta i och dra ur stickproppar.
Sätt ett uttag vid mätarskåpet.
Ner till höger sitter ett intag, där sätter du din trefas skarvkabel...centralen är alltså avsedd att användas ihop med skarvkabel, för att vara tillfällig, flyttbar och inte kräva något kopplande, bara sätta i och dra ur stickproppar.
Sätt ett uttag vid mätarskåpet.
Därför byggcentralen är gjord för trefashandske, inte en ekkj. Du rycker och anstuter massa sladdar till byggcentralen, risken är att trådarna släpper.D Derbyboy skrev:
Så brukar jag göra iallafall.
Annars får du göra som andra sagt med uttag på stolpen
Idag är den där EKKJ-kabeln kopplad via ett uthus. Det finns ingen brytare för huvudhuset i uthuset. Kabeln går nog alltså först till uthusets proppskåp och därefter vidare till huvudbyggnaden.
Hur får jag in kabeln från trefasuttaget på stolpen in i huset. Hur brukar man göra, lämna ett fönster öppet?
Hur får jag in kabeln från trefasuttaget på stolpen in i huset. Hur brukar man göra, lämna ett fönster öppet?