D
Huset matas från stolpen med en EKKJ 3x6+6.

På stolpen sitter det tre 16a porslinssäkringar. Säkringarna sitter efter elmätaren, dvs det är mina säkringar.

Jag tänkte koppla bort säkringarna på stolpen. Sedan öppnar jag proppskåpet och kopplar bort huvudmatningen. Huvudmatningen kopplar jag därefter till lämplig byggcentral.

Därefter kopplar jag in säkringarna ute på stolpen.

Jag är fullt medveten om att jobbet SKA utföras av en elektriker.

Vilken byggcentral är lämplig?

Missar jag något i arbetsbeskrivningen ovan? (Förutom elektrikern då)

D Derbyboy skrev:
Huset matas från stolpen med en EKKJ 3x6+6.

På stolpen sitter det tre 16a porslinssäkringar. Säkringarna sitter efter elmätaren, dvs det är mina säkringar.

Jag tänkte koppla bort säkringarna på stolpen. Sedan öppnar jag proppskåpet och kopplar bort huvudmatningen. Huvudmatningen kopplar jag därefter till lämplig byggcentral.

Därefter kopplar jag in säkringarna ute på stolpen.

Jag är fullt medveten om att jobbet SKA utföras av en elektriker.

Vilken byggcentral är lämplig?

Missar jag något i arbetsbeskrivningen ovan? (Förutom elektrikern då)
Varför ska du göra det?

D
För att en stor del av elen behöver dras om i huset.

400v matningar behöver drar om till 220v. Gamla uttag som inte längre finns behöver tas bort osv.

D
Dessutom behöver jag få in nya dragningar direkt till proppskåpet, tex från krypgrunden där vvb ska stå osv

En ny kabel från dina säkringar ut till ett kraftuttag 1,7 meter över mark, lämpligt att sätta det på skåpet, 5X behövs då i alla byggcentraler är det 5 ledarsystem på ingående och innehåller jordfelsbrytare, sen om du vill kan det sitta kvar för framtiden, men då måste det vara jordfelsbrytare före

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
D
Nej nej byggcentralen ska sitta i huset dit EKKJ ledningen går, typ bredvid det nuvarande proppskåpet.

Jag antar att det finns jordfelsbrytare i lämplig byggcentral.

Så det går från mätare->stolpe med tre säkringar->in i huset till central?
Ska du ta bort centralen då? Annars kan du vara sätta ett trefasuttag från centralen så har du allt inne?

D
Jag ska ta bort den befintliga centralen och istället koppla matningen (EKKJ 3x6 + 6) till en byggcentral.

Sätt en 4moduls kapsling med jordfelsbrytare som går vidare till ett trefasuttag som du kan koppla din byggcentral.
Att gå direkt in i byggcentralen med en sån kabel är inte att rekommendera

• Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
D
varför Kan jag inte gå in med en sådan kabel till en byggcentral?

Eventuellt kommer jag flytta det befintliga proppskåpet. Jag vill alltså helt koppla bort det befintliga elsystemet.

Så kan man göra, men det innebär att det blir en del extra kopplande och joxande hit å dit under arbetets gång.
Sätt ett trefasuttag, erforderlig storlek, ute vid stolpen/mätarskåpet, och mata byggcentralen med en skarvsladd undet byggtiden. Byggcentraler är avsedda för det, det sitter ett intag på dem.
Fördelen med detta är att du slipper stöka med byggströmmen och ha strömlöst på bygget när elektrikern jobbar med centralen, bygget får ström till lyse och maskiner (och inte minst radion) genom byggcentralen. När sedan elinstallationen är klar så tar man ner byggströmmen.

En byggcentral ser ut på detta vis:
garo_undercentraler.jpg
Ner till höger sitter ett intag, där sätter du din trefas skarvkabel...centralen är alltså avsedd att användas ihop med skarvkabel, för att vara tillfällig, flyttbar och inte kräva något kopplande, bara sätta i och dra ur stickproppar.
Sätt ett uttag vid mätarskåpet.

• Gilla
useless
  • Laddar…
D Derbyboy skrev:
varför Kan jag inte gå in med en sådan kabel till en byggcentral?

Eventuellt kommer jag flytta det befintliga proppskåpet. Jag vill alltså helt koppla bort det befintliga elsystemet.
Därför byggcentralen är gjord för trefashandske, inte en ekkj. Du rycker och anstuter massa sladdar till byggcentralen, risken är att trådarna släpper.

Så brukar jag göra iallafall.
Annars får du göra som andra sagt med uttag på stolpen

D
Idag är den där EKKJ-kabeln kopplad via ett uthus. Det finns ingen brytare för huvudhuset i uthuset. Kabeln går nog alltså först till uthusets proppskåp och därefter vidare till huvudbyggnaden.

Hur får jag in kabeln från trefasuttaget på stolpen in i huset. Hur brukar man göra, lämna ett fönster öppet?

Eller så sätter du en kapsling (central) där din matning "slutar" i dag och övergår från 4 ledarsystem till 5 ledarsysten. därefter sätter du ett uttag som får mata byggcentralen via en skarvsladd.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.