Mikael_L Mikael_L skrev:
Ska vi försöka ange graden av fel och farlighet utav två st olika allvarliga fel, tycker du ...?

Ja du "förlorar" fortfarande.
De två skyddsbarriärerna mot elektrisk chock är extremt grundläggande. Det finns några tillåtna metoder att ta till, skyddsjordning, dubbel isolering och skyddsklenspänning.
Nakna FK/EK i ett ej isolerat utrymme ÄR ett mycket allvarligt missgrepp.

Att använda fel färg på ledarna kan vara ganska så allvarligt, mest allvarligt att slarva med gulgrön.

Men släcker vi lampan så ser alla kablarna svarta ut, medan risken för elchock förblir exakt densamma.
En kanske märklig liknelse, men du tycker att det inte är så allvarligt med ett halverat skydd mot elchock, bara man inte ser det. Då borde du inte heller tycka det är speciellt allvarligt att använda gulgrön till fas, så länge man inte ser det.
Elchocksrisken är dock densamma även när man inte ser felet, medan fel färg på ledarna faktiskt bara kan vara farligt när man ser ledaren.

Och vidare, risken med fel färg på en ledare kan faktiskt bara bli en risk först när någon börjar koppla om, så det finns alltså en ytterligare chans för upptäckt av felet innan felet blir farligt.
Medan den enkelisolerade fasledaren är lika farlig hela tiden 24/7.

Sååå, ska jag försöka mig på att gradera två st allvarliga fel (där absolut inget av dom får förekomma) så ser jag brott mot de två säkerhetsbarriärerna gentemot elchock som allvarligare.
Släpper denna då den landat på en fjantig nivå. Fortsatta argument kommer bara leda runt i cirkel...

Väl mött på andra trådar!

N Ntek skrev:
Släpper denna då den landat på en fjantig nivå. Fortsatta argument kommer bara leda runt i cirkel...

Nej den kan ha bra nivå men du kommer bara fastna mer och mer eller måla in dig helt i hörnet. Du gick helt enkelt in lite snett och vingligt här, inget fel i det men man får ha klart för sig att just i elforum kan man riktas om relativt snabbt.

• Gilla
elmont
  • Laddar…
Fast man får väl tänka på att det är skillnad på skickliga elektriker på forum (som aldrig gör snedsteg) och vanliga elektriker som hat beting på sig.
Man kan tycka att 10 minuter extra på att göra det helt enligt boken inte är mycket men det är nog lätt hänt att gena om man har 30 badrum att göra per dag eller liknande.
Inte för att jag försvarar felaktigheter men jag är nog ganska säker på att det avbildade exemplet inte är särskilt överrepresenterat i olycksstatistiken eller på något vis är ovanligt ovan innertak. Oftast ser det ju värre ut än det där............

• Gilla
jonaserik och 1 till
  • Laddar…
GK100 GK100 skrev:
Nej den kan ha bra nivå men du kommer bara fastna mer och mer eller måla in dig helt i hörnet. Du gick helt enkelt in lite snett och vingligt här, inget fel i det men man får ha klart för sig att just i elforum kan man riktas om relativt snabbt.
Nä inget alls åt det hållet, nivån blev bara otroligt låg som det kan bli på forum ibland.

S Stefan1972 skrev:
Fast man får väl tänka på att det är skillnad på skickliga elektriker på forum (som aldrig gör snedsteg) och vanliga elektriker som hat beting på sig.
Man kan tycka att 10 minuter extra på att göra det helt enligt boken inte är mycket men det är nog lätt hänt att gena om man har 30 badrum att göra per dag eller liknande.
Inte för att jag försvarar felaktigheter men jag är nog ganska säker på att det avbildade exemplet inte är särskilt överrepresenterat i olycksstatistiken eller på något vis är ovanligt ovan innertak. Oftast ser det ju värre ut än det där............
Problemet med ditt resonemang (eller försvar för det är vad det i slutänden är) blir att det aldrig tar mer tid eller är svårare att göra ett korrekt jobb bara man vet hur och sätter/slipar metodiken över tid. Tyvärr är det ovanligt och blir kanske ovanligare vartefter tiden går särskilt om ingen rycker upp nivån lite över botten i dyn. Vore intressant att veta om du öht har någon konkret uppfattning av risker och hur de manifesterar sig tex pga sånt som ligger i trådens tema, vad räddar situationer hur nära mer allvarliga utfall är de osv? Varför ska man spinna rouletthjulet helt i onödan pga att olika individer i olika led inte matchar sin plats och då givetvis inte bara montören sist på bollen.

Ska man börja slira på denna regel, då kan man väl lika gärna löpa linan ut och hoppa över mantlad kabel och istället klamra FK på väggarna, eller? Har det betydelse att bara slarva lite och låta en liten snutt FK ligga an mot en stålregel? Jag tror nog alla förstår att man inte kan göra så, än mindre regelbundet. Så vi behöver inte orda mer om det.

Om man tittar tillbaka i tråden så handlar det dessutom bara om ett lite bättre utförande för att det ska bli nöjaktigt.

Och dessutom arbetar nästan ingen elektriker på ackord på den här typen av småjobb. Det beror främst på att varken företagen eller dom flesta elektriker INTE klarar av att mäta ett ackordsjobb. Så att skylla på ackordshets är kanske lite fel för det beror på "gubben" och inte på ev lönesystem om jobbet blir dåligt utfört.
ps
En gång för länge länge sedan satt jag en kväll i veckan och hjälpte kollegor att mäta jobb, när jag slutade med det slutade även mina yrkesbröder att mäta småjobb.

GK100 GK100 skrev:
Problemet med ditt resonemang (eller försvar för det är vad det i slutänden är) blir att det aldrig tar mer tid eller är svårare att göra ett korrekt jobb bara man vet hur och sätter/slipar metodiken över tid. Tyvärr är det ovanligt och blir kanske ovanligare vartefter tiden går särskilt om ingen rycker upp nivån lite över botten i dyn. Vore intressant att veta om du öht har någon konkret uppfattning av risker och hur de manifesterar sig tex pga sånt som ligger i trådens tema, vad räddar situationer hur nära mer allvarliga utfall är de osv? Varför ska man spinna rouletthjulet helt i onödan pga att olika individer i olika led inte matchar sin plats och då givetvis inte bara montören sist på bollen.
Frågan är bara vilken nivå man ska lägga sig på? Jag försvarar som sagt inte felaktigheter och påstår inte att man ska göra fel heller men jag är nog ganska säker på att man fick bomma igen en ganska stor del av många byggnader om man besiktigade elinstallationer på detaljnivå. Många installerade av seriösa företag också.

• Gilla
jonaserik
  • Laddar…
Mikael_L
Har man råkat använda gulgrön pvc-slang på biledaren i en dosa, eller dra EKRK i rör i undertak (där det alltså borde varit EKK eller EKLK) är väl kanske sådana där formaliafel som i praktiken inte utgör någon risk.

Men även här är det lika lätt, snabbt och billigt att göra rätt (billigare, då EKRK (QLO) är rätt dyr idag), så det är fortfarande ett ganska märkligt beteende att inte göra rätt.

Har du exempel på något fel som man borde tillåta av någon anledning? Och vilken anledning ...

Mikael_L
N Ntek skrev:

Jag måste ändå fråga, jobbar du som elektriker?
Jag fick den känslan, men jag kanske tog fel.

Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag måste ändå fråga, jobbar du som elektriker?
Jag fick den känslan, men jag kanske tog fel.
Nja... inte som elektriker.... längre... men jag jobbar med el och har egen auktorisation från Elsäkerhetsverket (AL). Du får gissa vidare! :)

GK100 GK100 skrev:
Du gick helt enkelt in lite snett och vingligt här, inget fel i det men man får ha klart för sig att just i elforum kan man riktas om relativt snabbt.
Ja det är fler än en som sprungit in i dioden här och kommit ut helt likriktad! Det är inte precis guldtolerans som gäller här utan snarare grå. :crysmile:

Toleransguide för de som eventuellt inte fattar vad jag dravlar om... :oops:

• Gilla
AndersOhrt och 3 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.