Jag har idag en handske för 400 volt samt ett uttag för 230 i vårt ute förråd.

Det jag skulle vilja göra är att splita kabeln i en dosa för att kunna dra 230 vidare till några andra saker. Se bild 400 handsken ska vara kvar.
Eluttag för 400V och 230V med kabelrulle och ledningar inne i ett ute förråd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det jag inte får grepp på är om det är tillåtet att splita kabelen i en dylikt dosa för att plocka ut 230 ur den samt att om man behöver tänka på hur kablarna monteras i dosan (att färgerna blir rätt och att kablarna dras rätt fattar jag). Se bild.

Hand håller en öppen elektrisk dosa med kablar, planering för att splita 230V för belysning och värmare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

3-fasen är säkrad på egen grupp och har ingen ytterligare belastning utan sitter där för eventuellt bubbelbad i framtiden.

230skall driva någon lampor och två terrass värmare a’ 1800w styck.

Redigerat:
Inget svar på frågan, men nätspänningen i Sverige har varit 400/230V de senaste 31 åren... ;)

Och i mina ögon rätt olämpligt. Dra fram en ny matning.

E elmont skrev:
Och i mina ögon rätt olämpligt. Dra fram en ny matning.
Bra då gör jag det. Får man fråga varför?

• Gilla
elmont
  • Laddar…
Mikael_L
Det du vill göra är endast tillåtet (men fortfarande lite i gråzonen) ifall du har en trepolig automatsäkring, så alla tre faser blir garanterat strömlösa ifall säkringen löser eller att man slår av säkringen.

Det är fortfarande inte den vackraste lösningen, men med trepolig säkring så kommer vi åtminstone över minimikraven.

Mikael_L
Förövrigt ser eljobben i din bild för taskiga ut. Du borde kräva att den som gjort det kommer tillbaka och åtgärdar utan kostnad för dig.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.