Jag har idag en handske för 400 volt samt ett uttag för 230 i vårt ute förråd.
Det jag skulle vilja göra är att splita kabeln i en dosa för att kunna dra 230 vidare till några andra saker. Se bild 400 handsken ska vara kvar.
Det jag inte får grepp på är om det är tillåtet att splita kabelen i en dylikt dosa för att plocka ut 230 ur den samt att om man behöver tänka på hur kablarna monteras i dosan (att färgerna blir rätt och att kablarna dras rätt fattar jag). Se bild.
3-fasen är säkrad på egen grupp och har ingen ytterligare belastning utan sitter där för eventuellt bubbelbad i framtiden.
230skall driva någon lampor och två terrass värmare a’ 1800w styck.
Det jag skulle vilja göra är att splita kabeln i en dosa för att kunna dra 230 vidare till några andra saker. Se bild 400 handsken ska vara kvar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det jag inte får grepp på är om det är tillåtet att splita kabelen i en dylikt dosa för att plocka ut 230 ur den samt att om man behöver tänka på hur kablarna monteras i dosan (att färgerna blir rätt och att kablarna dras rätt fattar jag). Se bild.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
3-fasen är säkrad på egen grupp och har ingen ytterligare belastning utan sitter där för eventuellt bubbelbad i framtiden.
230skall driva någon lampor och två terrass värmare a’ 1800w styck.
Redigerat:
Det du vill göra är endast tillåtet (men fortfarande lite i gråzonen) ifall du har en trepolig automatsäkring, så alla tre faser blir garanterat strömlösa ifall säkringen löser eller att man slår av säkringen.
Det är fortfarande inte den vackraste lösningen, men med trepolig säkring så kommer vi åtminstone över minimikraven.
Det är fortfarande inte den vackraste lösningen, men med trepolig säkring så kommer vi åtminstone över minimikraven.
Klicka här för att svara