D
Uppfattat! Då har jag säkert en jordfelsbrytare

D
Jag har till och med ett uttag som är avslätat med 16a i badrummet. Var tänkt till en tvättmaskin

Derbyboy, jag tror du håller på att lösa ett problem som inte finns, kör på gamla centralen medan ni bygger nya centralen sedan bara swoosh, flytta matarkabeln.
Vad ska du med en byggcentral när du har en fungerande och kommer att få en fungerande.

Med byggcentral får du två omflyttningar / strömavbrott.

Protte

D
Protte, typ det jag kommit fram till också....

Är det Hager som is the shit när det kommer till centraler?

Mikael_L
Hager är bra skit.
Jag kör absolut mest Hager, inte för att det är bäst utan för att det är bra, någorlunda bra i pris och snabbt att jobba med.

Dvs mest bang for the buck.

Eldon kapslingar och Siemens normapparater (särskilt deras bästa serie) är t.ex. en bättre kombo för att endast sikta på max kvalla, men då blir det dyrare, både inköpspriser och arbetstid.

Mikael_L
Det går ju att börja med att sätta upp en ny central, och koppla in vissa saker dit.
Sen göra kastbytet av matningen ifrån den gamla centralen och fortsätta med lite skarvsladdar och sånt för den el som behövs medan man fortsätter med resten av omläggningen av elen samt rivning av det gamla.

D
.....efter att ha kikat runt lite på Hager och andra förstår jag att det är som en byggsats

Jag behöver

Ett skåp
En huvudströmbrytare
En jordfelsbrytare
3 st dvärgbrytare 16a

2,5 kv FK kabel

3 st utanpåliggande 16a schukouttag

5
D Derbyboy skrev:
.....efter att ha kikat runt lite på Hager och andra förstår jag att det är som en byggsats

Jag behöver

Ett skåp
En huvudströmbrytare
En jordfelsbrytare
3 st dvärgbrytare 16a

2,5 kv FK kabel

3 st utanpåliggande 16a schukouttag
Men du har väl mer än så i ditt hus? Eller hade du tänkt att bygga en egen liten typ av uttagscentral?

D
Det är ett fritidshus.

Min ny central kommer fungera som uttagscentral tills jag dragit elen. Därefter flyttar jag centralen dit den gamla satt.

Ja alltså bygger jag en temporär uttagscentral som senare får bli min nya central.

När jag inte är där, dvs bygger behöver jag bara driva någon byggfläkt, två dränpumpar, kylskåp och en avfuktare samt en router.

5
D Derbyboy skrev:
Det är ett fritidshus.

Min ny central kommer fungera som uttagscentral tills jag dragit elen. Därefter flyttar jag centralen dit den gamla satt.

Ja alltså bygger jag en temporär uttagscentral som senare får bli min nya central.

När jag inte är där, dvs bygger behöver jag bara driva någon byggfläkt, två dränpumpar, kylskåp och en avfuktare samt en router.
Ok, tänk bara på att shukouttag inte mår så bra av att belastas momentant med hög last under en längre tid.
Om du ska driva flera saker på samma/få uttag så är det bättre att ösa på med fler uttag å fler grupper.

5
Du behöver dessutom lite mer till centralen, bla fasskena eller RK/MK , beröringsskydd

5
D Derbyboy skrev:
Jag tänker mig en sådan här rackare:

GD318SF

[länk]
Blir nog alla tiders, bra märke.
Kan inte säga så mycket mer än det det är en central som många andra. Om den blir bra storleksmässigt och hur du ska bestycka den är desto svårare iom att man inte vet förutsättningarna.;):)

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.