1 240 läst ·
9 svar
1k läst
9 svar
Vägguttaget utan el
Vi har ett jordat eluttag i tvättstugan som helt plötsligt att slutat "ge" el!
Tvättmaskinen är kopplad till det.
Kabeln (3 meter lång synlig hela vägen) till uttaget är kopplad till en egen snabb säkring till elskåpet. Säkringen har inte gått. Detta har hänt tidigare med strömmen kom alltid tillbaka efter ett tag!
Vad är det för fel?
Tvättmaskinen är kopplad till det.
Kabeln (3 meter lång synlig hela vägen) till uttaget är kopplad till en egen snabb säkring till elskåpet. Säkringen har inte gått. Detta har hänt tidigare med strömmen kom alltid tillbaka efter ett tag!
Vad är det för fel?
Medlem
· Blekinge
· 12 291 inlägg
Glappkontakt här är inget roligt. Tvättmaskinen drar stor effekt och vid osäker kontakt är det brandrisk.
Då bör felet ligga i installationen någonstans. Jag skulle ha börjat med att kolla så säkringen verkligen är hel genom att byta ut den. Med säkringen urskruvad skulle jag sedan öppnat upp uttaget och kollat så kabelanslutningarna sitter som de ska. Hittar du fortfarande inget fel så måste felet ligga i centralen. Kan i och för sig vara kabeln men det är lite långsökt.M Michel Devismes skrev:
Vad är det för typ av säkringar? De gamla hederliga porslinssäkringarna som man byter när de gått sönder? Sådana kan vara trasiga utan att pluppen i änden ramlat ur. Prova att byta först.
Kan vara så att det är en liten koppartråd i uttaget som är paj. Jag höll på att bli knäpp då ungarna var små och jag skulle spara på el då ungarna inte släckte i källaren. Jag skruvade in en sån däringa lågenergi lampa som kom i början. Stendöd svor över billigt skit nåt trepack jag köpt.
Provade på ett annat ställe där funkade den. Tillbaka stendöd. Provade med en glödlampa. Funkar förstår ännu mindre. Pillar isär armaturen och ser att en kardel i koppartråden är av. Snyggar till den och varde ljus.
Men gissa om man blev fundersam...
Provade på ett annat ställe där funkade den. Tillbaka stendöd. Provade med en glödlampa. Funkar förstår ännu mindre. Pillar isär armaturen och ser att en kardel i koppartråden är av. Snyggar till den och varde ljus.
Men gissa om man blev fundersam...
Troligen var det att du ”pillade” = spände skruvanslutningen som löste problemet.S SBS skrev:
Alltid när man öppnar någon el, så känn / spänn skruvanslutningar! Oftast kan man spänna några grader då koppar över åren flyter lite.
Klicka här för att svara