Snailman
Vilka ska man köpa, och ska de ha en apparatdosa i taket eller vad? och sen ska de väl ha ett tomrör mellan sig, och hur drar man spänningsförsörjningen, ska det vara trafo och serie eller stjärna till dosorna?

och var sätter man trafon nånstans om det ska vara trafo?

Snailman
Ingen som vet något alls om detta?

Är det värt pengarna undrar jag? Man får många 9V-batterier för en tusenlapp.

Jag drog rör mellan dom plus ett rör till centralen...då kan man göra som man vill....

Snailman
Vi har Siemens brandvarnare. De kräver fas, nolla och en signalledning.
För mig var det självklart att de kopplas ihop och till nätet.

Vi installerade en multidosa i gipstaket.

Har de batteribackup?

jop, 9V

byggbävern skrev:
Vi har Siemens brandvarnare. De kräver fas, nolla och en signalledning.
För mig var det självklart att de kopplas ihop och till nätet.

Vi installerade en multidosa i gipstaket.
Denna signalledning går alltså i en serie mellan alla varnare och larmar en larmar alla?

Då kan jag alltså gå med
Fas,nolla och signal till första varnaren, vidare till nästa, vidare till nästa och sedan sluta vid den sista?

Har ni varnare i köket också?

Redigerat:
Snailman
Ska det vara två rör mellan alla varnare då, alltså en för signalenoch en för matningen?

Suhagg skrev:
Denna signalledning går alltså i en serie mellan alla varnare och larmar en larmar alla?

Då kan jag alltså gå med
Fas,nolla och signal till första varnaren, vidare till nästa, vidare till nästa och sedan sluta vid den sista?
Precis!

Här finns manualen:
http://www.nwe.siemens.com/denmark/...1.11.22_brugsvejledning - SD230N (sv-dan).pdf

Snailman skrev:
Ska det vara två rör mellan alla varnare då, alltså en för signalenoch en för matningen?
Vi har endast ett rör.

Redigerat:
byggbävern skrev:
Precis!

Här finns manualen:
[länk]

Vi har endast ett rör.

Tack. Hade inte tänkt på strömförsörjning men jag hade tänkt sammankoppla alla varnare så att den skickar signal till mitt larm som sedan ringer upp mig.
Är det så du har själv?
Antar att det räcker att ta in denna enda signal ledare från alla varnare in i min framtida larmcentral.

Vi har varnare i köket också men köket är ganska stort och varnaren sitter i andra änden, långt ifrån spis och häll.
Vi har inget larm.

Nyfniken skrev:
Är det värt pengarna undrar jag? Man får många 9V-batterier för en tusenlapp.
Men hur många brandvarnare blir batteriet verkligen bytt på, och hur många blir bara nedplockade för att "byta batteriet sen" när de varnar för dåligt batteri?

Kombinera att batteri inte finns hemma just när det gamla är slut med rekomendationen att byta brandvarnare när den blivit ca 10 år gammal (stämmer det ens förresten?) så är risken nog stor att det inte blir nåt gjort alls... :(

Suhagg skrev:

Då kan jag alltså gå med

Till första varnaren räcker väl med fas och nolla, om inte du ska dra signalkabeln till centralen för att koppla till nån slags larmanläggning eller liknande.

yxis skrev:
Men hur många brandvarnare blir batteriet verkligen bytt på, och hur många blir bara nedplockade för att "byta batteriet sen" när de varnar för dåligt batteri?

Kombinera att batteri inte finns hemma just när det gamla är slut med rekomendationen att byta brandvarnare när den blivit ca 10 år gammal (stämmer det ens förresten?) så är risken nog stor att det inte blir nåt gjort alls... :(

Till första varnaren räcker väl med fas och nolla, om inte du ska dra signalkabeln till centralen för att koppla till nån slags larmanläggning eller liknande.
Tänkte koppla allt i serie och ha signalkabeln till mitt larm sedan. Vill ha uppringning om brand, inbrott eller värme strular

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.