Hej, jag har en fundering. I mitt hus värmer vi med luft/luftvärmepump. Det innebär ju då att temperaturen blir ojämn i huset pga väggar/dörrar. Jag har läst att man skall räkna med ca 1 gradssäkning/dörröppning, och det stämmer ganska bra med mina mätningar.

Det skulle då innebära att om jag vill ha 22 grader, och pumpen håller 22 grader i det rum den är placerad, så har jag 21 grader i ett annat rum.

Om jag där har ett elelement ställt på 22 grader, så kommer termostaten/elementet då att jobba upp värmen 1 grad, till mina önskade 22 grader.

Så då till mina funderingar. Drar elementet lika mycket el att värma 1 grad som 5 grader? (jag förstår ju att pga att den skall höja tempen 1 grad bara så kommer den snabbare upp i den tempen än 5 grader och på så sätt dra mindre el totalt), men vad jag menar är drar den lika mycket watt oavsett grader den skall värma, eller justerar termostaterna det på något vis att dra mindre om det inte kommer krävas så stor höjning?

Jag tror att mina elradiatorer idag går på bimetall i termostaterna. Om mina tankar stämmer att radiatorerna skall höja 1 grad, bör det väl vara mer fördelaktigt att ha elektriska termostater som svarar snabbare och på så sätt få jämnare temperatur. Stämmer det?

Kan någon räta ut mina frågetecken om en lite mindre kunnig på el, så vore jag glad =)

Vanliga element brukar bara till/från-reglering, alltså full effekt, sedan avstängt. Intervallet ändras sedan beroende på inställd temp och uppmätt temp.
Tror det blir svårt att mäta upp någon ändring på energiåtgång med de värde du anger. Det krävs noggranna förutsättningar för att få fram exakta värde.
Faktorer som solinstrålning, antal personer i lokalen, avkylande effekt från vind mot hus mm påverkar.

Elektroniska termostater är absolut att föredra framför bimetall-typ.

• Gilla
Nygge72
  • Laddar…
Hur mycket energi elementet drar beror på hur lång tid det är till.

• Gilla
Nygge72
  • Laddar…
N Nygge72 skrev:
Hej, jag har en fundering. I mitt hus värmer vi med luft/luftvärmepump. Det innebär ju då att temperaturen blir ojämn i huset pga väggar/dörrar.
Är ditt hus, som användarnamnet antyder, ett nybygge?
I så fall har du väl byggt in en vettig ventilation.

Jag skulle bestämt tillråda ett effektivt FTX-system.
Det sprider värmen i luften till och jämnar ut temperaturen i alla rum.

KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Är ditt hus, som användarnamnet antyder, ett nybygge?
I så fall har du väl byggt in en vettig ventilation.

Jag skulle bestämt tillråda ett effektivt FTX-system.
Det sprider värmen i luften till och jämnar ut temperaturen i alla rum.
Nej tyvärr. Huset är byggt -72 så troligen är både isolering så väl som ventilation lite undermålig. Vi köpte det för 1 år sedan så nu håller jag på att "lära" mig huset för att se vilka åtgärder vi skall ge oss på. Detta är vad jag kommit fram till. Kom gärna med synpunker.

1. Jag började med att byta tätningslister runt fönster/dörrar. Det gjorde stor skillnad kan jag säga för kallras vid fönster och drag vid dörr och stabliserade temperaturen en del.
2. Byte av luft/luftvärmepumpen då denna är gammal och ostabil. Låter som en skördetröska och vad jag kan se underdimensionerad för detta hus så den får jobba hårdare än den skulle behöva.
3. Byta de gamla elradiatorer med bimetall termostat i rum där fläkten har svårt att komma åt, mot element med eltermostat (Oljeelement, men även kanske med fläkt för bättre spridning av värme)
3. Installera badrumsfläkt, och ev fläkt i tvättrum så de får suga ur fuktig luft (då jag börjat använda smarta hem så ser/mäter jag varje rum och vi har lite för hög fuktighet i huset även om det ej är fara för mögel)
4. Installera fönsterventiler så vi får in lite friskluft och rotation på luften.
5. Tilläggsisolera kallvinden (det borde ju gjorts först, men pumpen behöver verkligen bytas ut och plånboken tillåter ej båda investeringarna detta år).
6. Byta Fönster
7. Sätta ett FTX system beroende på hur huset upplevs efter de första stegen.

Det är billigare att höja tempen på värmepumpen än att låta elradiatorerna värma rummen längre bort.

• Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
useless useless skrev:
Det är billigare att höja tempen på värmepumpen än att låta elradiatorerna värma rummen längre bort.
Ja fast den sitter i vardagsrum idag, vilket även är bästa placering, så risken är att man får kongovärne där . Men självklar kommer jag/vi testa oss fram. Jag kommer nog flytta innedelen någon meter och kommer då komma åt rummen bättre som jag kan se det. Så deömmen är ju att slippa elementen

Man brukar rekommendera att elementen står lite lägre än värmepumpen, så att de inte "tar över". Man rekommenderar också lägre temperatur i sovrum, för bättre sömn, gärna 18, max 20 grader.

Byt inte elementen i tron att du sparar ström med dem. Men vill i allmänhet ha långsamma element, så vill du byta av annan orsak är de oljefyllda bra. Men du sparar inget på det mer än högst marginellt.

Vi har luftvärmepumpen i hallen över ytterdörren, och den står på 23 grader. Elradiatorerna slår vi bara på om det verkligen behövs. Det blir i barnens rum eftersom de gärna stänger dörrarna, och i vårt sovrum ett par veckor på vintern, men då bara nån timme på kvällen, samt i badrummen. I vårt rum är det traditionella snabba elradiatorer.

Lagen om alltings jävlighet säger att troligaste utfallet blir att elelement går för fullt och värmepumpen varvar ner:D

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Man brukar rekommendera att elementen står lite lägre än värmepumpen, så att de inte "tar över". Man rekommenderar också lägre temperatur i sovrum, för bättre sömn, gärna 18, max 20 grader.

Byt inte elementen i tron att du sparar ström med dem. Men vill i allmänhet ha långsamma element, så vill du byta av annan orsak är de oljefyllda bra. Men du sparar inget på det mer än högst marginellt.

Vi har luftvärmepumpen i hallen över ytterdörren, och den står på 23 grader. Elradiatorerna slår vi bara på om det verkligen behövs. Det blir i barnens rum eftersom de gärna stänger dörrarna, och i vårt sovrum ett par veckor på vintern, men då bara nån timme på kvällen, samt i badrummen. I vårt rum är det traditionella snabba elradiatorer.
Nej det är inte av besparingssynpunkt utan komfort jag skulle byta i så fall. Har ju med bimetall termostat idag och skillnaden mot elektrisk vad jag hört är arr elektrisk har en noggrannhet på 0,5 grader medans bimetall har 5 grader (på långsamma element)

• Gilla
KattJansson
  • Laddar…
P Plutus skrev:
Lagen om alltings jävlighet säger att troligaste utfallet blir att elelement går för fullt och värmepumpen varvar ner:D
Så sant

N Nygge72 skrev:
...medans bimetall har 5 grader (på långsamma element)
Riktigt så dåliga är dom inte. 5 graders skillnad i rumstemperatur är väldigt mycket.

useless useless skrev:
Riktigt så dåliga är dom inte. 5 graders skillnad i rumstemperatur är väldigt mycket.
Inte i rumstemp, utan "hur snabbt" de reagerar vad jag förstod. Men självklart får man ta det med en nypa salt då det är försäljare för eltermostater som tar fram argumenten.

Om du vill ha 22 överallt så skulle jag börja med att ställa luft-luft värmepumpen på 23 grader i heat läge och el elementen på 21.

För att värma luften 1 grad krävs XkWh.
För att värma luften 5 grader krävs 5XkWh.
Så för att värma luften är förhållandet linjärt. Men värmeläckaget genom klimatskalet varierar beroende på utetemp så där blir förlusten beroende på temperaturskillnaden för att behålla samma temperatur inne.

• Gilla
Nygge72 och 1 till
  • Laddar…
Med moderna "snabba" konvektor element med elektroniska termostater blir temperatursvängningarna tiondelar av en grad och är betydligt mera "följsamma" än tunga element typ oljefyllda. Dessutom är snabba/lätta element billigare, lättare mm. så det finns ingen anledning att köpa otympliga oljefyllda element.
När dom oljefyllda kom för ca 40-50 år sena var dom bättre men det har hänt rätt mycket på dom åren, men som vanligt lever dom g:a "sanningarna" kvar långt efter att dom borde gått i graven.

• Gilla
Rabbithole och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.