Hej hej hallå kunniga medmänniskor.

Jag bor i ett något äldre hus och hade tänkt byta de gamla lampknapparna till nya snyggare som även har wifi. Sonoff wifi wall switch

Dock har probelm uppstått... Jag plockade proppen för att inte steka mig själv.

Jag plockade ned den gamla knappen och där var de kopplat som den handritade bilden.

Men när jag jag sedan skulle komma koppla in den nya knappen så kopplade jag linje in och linje ut som vanligt sen tog jag brun kabel till N.

Jag satt sedan tillbaka proppen och knappen började fungera exakt som den skulle men INGA andra eluttag i rummet fungerar..

Kopplade då isär de igen och kopplade brun kabel med linje in och sedan fungera alla uttag som vanligt men inte knappen.

Någon som kanske kan komma med lite råd om hur man kan lösa detta?

• Handritad skiss på elinstallation med lampknapp, markerade ledningar 'linje in', 'N' och 'linje ut'.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En instruktionsmanual som visar schematisk wiring för uppkoppling av en ljusarmatur och en apparat med varningar på flera språk.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Välkommen till forumet!
En gammal strömbrytare har nästan aldrig någon nolla inkopplad. Din nya kräver nolla.
Att uttagen slutade fungera berodde säkert på att fasen var vidarekopplad via den gamla brytaren, och när du kopplade isär dem fungerade inget.

Du måste börja med att ta reda på vilka funktioner trådarna har och vart de är dragna. Lita inte på att färgerna stämmer.
Sen måste du sannolikt fixa fram en nolla, om du inte har flax att den också är vidarekopplad i dosan. Eftersom vägguttagen slutade funka är det inte helt osannolikt.

Rita sedan upp ett kopplingsschema som du själv förstår och varför det måste bli så.
Sen kopplar du.
Eller ringer en elektriker, eftersom du inte får göra det här själv. Så var det också sagt...

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.