Z zink76 skrev:
Kan inte svara på exakt vad som var problemet, men uppenbarligen läckte det ström i manöverpanelen. Om jag inte minns fel kunde jag ställa in en låg temperatur och hålla den, men så fort jag höjde temperaturen över en viss nivå slog JFB ifrån.
Forskade inte mer i vad som orsakat problemet utan var nöjd att det fungerade efter insatsen med hårfönen :)
Låter som min, men den slår ifrån ganska tidigt så det kan ju också vara som vi vart inne på tidigare värmeelementet som fått i sig fukt eftersom den stått i minst 20 år oanvänd. Men också därför jag inte vill slänga ut den då den är i så fint skick. Jag är lite allergisk mot att byta ut saker som faktiskt fungerar och det vore väl inte så konstigt om något i den får JFB att lösa då det knappast fanns sådana moderniteter för 50 år sen. :)

T TheGame skrev:
Kan ju vara "finsk standard" med tanke på instruktioner om att inte bada berusad
Nej absolut inte! Det där låter som så långt från finsk standard som det bara går att komma. :cool:

Skämt åsido. Det mesta är nog redan sagt men som jag ser det ska att bastuaggregat fungera med JFB. Ditt gör det inte och då är det antingen "permanent trasigt" eller "tillfälligt fuktskadat".

Är det "permanent trasigt" bör du laga det eller byta ut det mot ett som fungerar med JFB. Är det tillfälligt fuktskadat kan det fungera att "skrämma bort" fukten genom uppvärmning med bortkopplad skyddsjord. Naturligtvis ska detta, som redan skrivits, ske kontrollerat och kan/vill du ej själv kanske någon i bekantskapskretsen kan hjälpa dig.

• Gilla
jimbomas och 1 till
  • Laddar…
Tre faser går in i termostaten, bokstäver från vänster: R S T
Under de ingångarna sitter utgångar med bokstäver från vänster: U V W

U -> Plint 8
V -> Plint 9
W -> Plint 10 + Svart kabel till lampan

Sen går lampa till Plint 6 som byglar över till Plint 4 och ner på nolla.

Slutligen går Jord till höljet i panelen och vidare ner till aggregatet.

Ser väl rätt kopplat ut?

Om jag skulle vilja "bränna ur" aggregatet för att se om det hjälper, kan jag bara koppla bort jorden och köra? Givetvis kontrollerat utan badande och sedan koppla in igen och testa med JFB igen.

• Elkopplingspanel med märkta ledningar och plintar inuti en metallbox på en vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elektrisk termostat med inkopplade fasledningar R, S, T och utgångar U, V, W till plintar.
    Skapa konto
Du kan ju öppna kopplingsutrymmet på själva aggregatet och kolla så det inte är massa ärgade kopplingar.

Då kan du även mäta upp själva elementet mot jord så ser du om det är uppenbart trasigt

• Gilla
jimbomas
  • Laddar…
J jimbomas skrev:
Om jag skulle vilja "bränna ur" aggregatet för att se om det hjälper, kan jag bara koppla bort jorden och köra? Givetvis kontrollerat utan badande och sedan koppla in igen och testa med JFB igen.
Det är ett av alternativen som jag redan beskrivit i tråden.

Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Det är ett av alternativen som jag redan beskrivit i tråden.
Ja jag var bara osäker på exakt hur man skulle koppla förbi, om jag var tvungen att göra något mer. :)(y)

Koppla "förbi" har jag inte beskrivit. De två alternativen för att "bränna ut" aggregatet är att
- koppla bort aggregatets skyddsjord
- koppla aggregatets skyddsjord till inkommande N om den sådan finns.

Det senare är en fördel dels för att inte helt släppa på aggregatets skyddsjordning och dels se om det är så allvarligt isolationsfel att säkringen löser. Om man har instrumenten så kan man med fördel övervaka strömmen i aggregatets skyddsjord för att se om det finns hopp eller om provet ska avbrytas innan något brinner.

• Gilla
jimbomas
  • Laddar…
Kanske ska börja med att se över alla anslutningar, så inget ärgat eller glappar och provköra. Annars får en elektriker kika förbi.

Har nog bestämt mig för att behålla JFB till aggregatet och om det visar sig att mitt löser ut även efter ovan kontroll får det bli ett nytt...

• Gilla
sunqan
  • Laddar…
Elkopplingslåda med inringade kopplingar och pil som pekar mot möjlig kontrollampa.
Skapa konto

Är kopplingen ett bidrag till byglings-VM eller varför gör man som de inringade kopplingarna? :thinking: "Lämnar man ett hål i sockerbiten har man nog glömt något", eller...

Vad är det pilen pekar på? En kontrollampa?

• Gilla
Panor82
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
[bild]

Är kopplingen ett bidrag till byglings-VM eller varför gör man som de inringade kopplingarna? :thinking: "Lämnar man ett hål i sockerbiten har man nog glömt något", eller...

Vad är det pilen pekar på? En kontrollampa?
Haha man kan tro det. Vad jag förstått av de bruksanvisningar jag sett på nyare aggregat är det ungefär samma sak där med skillnad att man har en plint på ett kretskort att koppla i. Man kan koppla på olika sätt beroende på om man har manöverpanel eller inte och termostater m.m. Men jag håller med det ser skumt ut.

Ja pilen pekar på lampan som indikerar om bastun är på eller inte.

Inne på mitt andra aggregat på cirka fem år. Kopplat med jfb. Bastar nästan varje dag, med mycket vatten, till slut löste det förra ut även efter torktid. Så nytt köptes, som ännu ej löst ut. Harvia båda två, ska inte kopplas över Jfb, men med tanke på att det förra drog jfb konstant känns det bra med jfb.

platon1980 platon1980 skrev:
Inne på mitt andra aggregat på cirka fem år. Kopplat med jfb. Bastar nästan varje dag, med mycket vatten, till slut löste det förra ut även efter torktid. Så nytt köptes, som ännu ej löst ut. Harvia båda två, ska inte kopplas över Jfb, men med tanke på att det förra drog jfb konstant känns det bra med jfb.
Ok men antagligen löste den då pga att värmeelementet spruckit i den och tar in vatten? Du kanske inte felsökte men man får väl ändå anta något sådant. Det innebär då också säkerligen att 99% av alla aggregat i svenska fjällstugor också skulle lösa jfb. De används ju ofta och de jag själv använt är sällan av senare modell.

Pratade med en installatör på ett företag som säljer aggregat idag angående att köpa ett nytt och han sa att de inte installerar med jfb.

Men då är det alltså så att värmeelementet är av så dålig kvalitet att det till slut börjar läcka? En bastu tycker man ju ska hålla ett par år om man använder den nån dag per vecka, men det verkar inte din ha gjort då trots ett välkänt märke.

J jimbomas skrev:
Ok men antagligen löste den då pga att värmeelementet spruckit i den och tar in vatten? Du kanske inte felsökte men man får väl ändå anta något sådant. Det innebär då också säkerligen att 99% av alla aggregat i svenska fjällstugor också skulle lösa jfb. De används ju ofta och de jag själv använt är sällan av senare modell.

Pratade med en installatör på ett företag som säljer aggregat idag angående att köpa ett nytt och han sa att de inte installerar med jfb.

Men då är det alltså så att värmeelementet är av så dålig kvalitet att det till slut börjar läcka? En bastu tycker man ju ska hålla ett par år om man använder den nån dag per vecka, men det verkar inte din ha gjort då trots ett välkänt märke.
Det förra var nog den näst billigaste modellen, elektroniken (det lilla som finns) satt under värmeelementen, så jag misstänker att vatten helt enkelt letat sig in ordentligt och inte kunde dunsta, men eftersom aggregatet tjänstgjort rejält och dessutom varit överhettad ett antal gånger så värmeelementen format sig efter stenarna (kan ju också vara orsak till utlöst jfb) blev det dags för pension utan felsökning.

• Gilla
jimbomas
  • Laddar…
platon1980 platon1980 skrev:
Det förra var nog den näst billigaste modellen, elektroniken (det lilla som finns) satt under värmeelementen, så jag misstänker att vatten helt enkelt letat sig in ordentligt och inte kunde dunsta, men eftersom aggregatet tjänstgjort rejält och dessutom varit överhettad ett antal gånger så värmeelementen format sig efter stenarna (kan ju också vara orsak till utlöst jfb) blev det dags för pension utan felsökning.
Råkade ut för samma.
Kunde dock enkelt byta värmeelement i min och allt frid och fröjd efter det.
Dom tidigare värmeelementen brann av gissar att det inte händer om det går via jfb

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.