120 941 läst ·
21 svar
121k läst
21 svar
Hur funkar 1-fas/2-fas/3-fas
Okej! Men då är det i gengäld grövre kablar och större säkringar/abonnent i de länderna?
Men nu tror jag att jag skulle kunna föra en diskussion med en elektriker om inkoppling av en häll. Suveränt!
Men nu tror jag att jag skulle kunna föra en diskussion med en elektriker om inkoppling av en häll. Suveränt!
Men om jag har en elektriker som ska sätta in en häll så kanske han tycker det är hyfsat intressant under tiden...
Har för övrigt sett till att kolla upp hur trefasmaskiner funkar (dvs, såna som verkligen använder alla tre faserna på en gång, snarare än att de vill ha en högre spänning eller fler ledare). Det är ju helt enkelt så att de tre faserna (typ) är monterade 120 grader i förhållande till varandra på en stator och därmed ger ett roterande magnetfält, på 50Hz.
Redigerat:
Är det möjligt att plocka 400volt ur en fas från UC? Vår elektriker såg förbryllad ut när han stötte på det. Så här ser det ut i källaren.
1 fas 25Ah och 250v men uppe i lägenheten mäter han 400v mellan fas (vit) och nolla (svart)
1 fas 25Ah och 250v men uppe i lägenheten mäter han 400v mellan fas (vit) och nolla (svart)
Vad mäter han mellan vit och skyddsjord respektive svart och skyddsjord?P Hanohon skrev:
Klicka här för att svara