9 073 läst ·
17 svar
9k läst
17 svar
Dra kabel i kabelskyddsrör, hur långt?
Det är stooor skillnad mellan rillade och släta, i dom rillade får man ett högt flödesmotstånd pga all "turbulens" Prova och blås hårt i 3 m 16 slang och gör samma med ett VPrör så upplever du tydligt skillnaden
Eller menar du dragfriktion för kabeln? Då skulle jag tro att slang ger mindre motstånd OM del är sträckt och ligger "fast" alldeles som det går lättare att dra tråd i slang OM slangen är sträckt och ordentligt fastsatt.
Eller menar du dragfriktion för kabeln? Då skulle jag tro att slang ger mindre motstånd OM del är sträckt och ligger "fast" alldeles som det går lättare att dra tråd i slang OM slangen är sträckt och ordentligt fastsatt.
Rillad eller slät, det beror på...T tompaah7503 skrev:
Normalt sett är rillade bäst då anläggnings utan är mindre och det är mindre risk att det suger fast. Dock så har kabeländen en tendens att fastna i krökar om man inte tejpar den rund och lägger på glatt tejp samt smorsel.
Angående rep så skulle jag rekommendera flaggstångslina. Den är hyfsat hållfast för drag och inte så dyr. Nästa steg är väl riktiga klätterrep men 75 m sånt är dyyyyyrt.
Två personer, eller kanske ännu hellre tre. En som drar, en som trycker och en som håller en handduk med kabelsmörjmedel i rörmynningen och fyller på kontinuerligt så hela kabeln blir smord. Det bästa är om man kan dra kabeln i ett svep utan att stanna.
Två personer, eller kanske ännu hellre tre. En som drar, en som trycker och en som håller en handduk med kabelsmörjmedel i rörmynningen och fyller på kontinuerligt så hela kabeln blir smord. Det bästa är om man kan dra kabeln i ett svep utan att stanna.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Draglina till kabelskyddsrör
El -
Dra fler kablar i samma kabelskyddsrör (skarva på kabelskyddsrör till garaget)?
El -
Pem-slang och kabelskyddsrör med draglina samt kommod med högskåp
Säljes, Uthyres & Skänkes -
Kabelskyddsrör för mark som saknar draglina.
Grund & Markarbeten -
50mm kabelskyddsrör utan dragtråd
El