4 014 läst · 39 svar
4k läst
39 svar
Koppla in torktumlare
Fast instrumentet jag länkade till kan mäta spänning också (plus lite annat)
Problemet med en vanlig multimeter är att en okunnig användare kan koppla fel så att instrumentet i värsta fall exploderar i handen. Nackdelen med en enkel spänningsprovare är att den bara mäter spänning och oftast bara visar att spänningen eventuellt ligger inom ett visst intervall.
Poängen är alltså att det inte går att koppla fel så att det blir farligt samtidigt som det går att mäta fler saker än spänning.
Problemet med en vanlig multimeter är att en okunnig användare kan koppla fel så att instrumentet i värsta fall exploderar i handen. Nackdelen med en enkel spänningsprovare är att den bara mäter spänning och oftast bara visar att spänningen eventuellt ligger inom ett visst intervall.
Poängen är alltså att det inte går att koppla fel så att det blir farligt samtidigt som det går att mäta fler saker än spänning.
5
50procent
Husspekulant
· Haparanda
· 1 379 inlägg
50procent
Husspekulant
- Haparanda
- 1 379 inlägg
Visst är det så att man inte kan koppla fel, men den ä fortfarande inte godkänd som spänningsprovare.
Sen såg jag en annan sak som verkar lite spännande med det, om man läser manualen.
"
Spänningskontroller av eluttag med testka- blarna kan vara både svåra och vilsele- dande beroende på att det kan vara svårt att få kontakt med eluttagets kontaktbleck. Använd annat sätt för att kontrollera om eluttaget är strömförande eller ej. "
Sen såg jag en annan sak som verkar lite spännande med det, om man läser manualen.
"
Spänningskontroller av eluttag med testka- blarna kan vara både svåra och vilsele- dande beroende på att det kan vara svårt att få kontakt med eluttagets kontaktbleck. Använd annat sätt för att kontrollera om eluttaget är strömförande eller ej. "
Det har inte ett dugg med maximal mätström att göra efter som den inte mäter ström. Mätnogrannheten är dessutom i allmänhet riktigt dålig.5 50procent skrev:Det har ingen betydelse, så länge den uppfyller rätt spänningskatergori och vara gjord enligt 61243:2 ( har med maximal mätström igenom att göra)
Det du skrev var att man skulle köpa en billig multimeter, och då skrev jag att det är bättre att i så fall lägga till ett par kronor å köpa en ordentlig spänningsprovare.
I synnerhet om du ska ha den hemma och spänningsmäta i uttag osv. Så jag vände mig emot att köpa en billig multimeter istället för en spänningsprovare.
Så det har precis som Bo skrev, med personsäkerhet att göra och den kommer som Magnus ek skrev, troligtvis hålla bättre.
5
50procent
Husspekulant
· Haparanda
· 1 379 inlägg
50procent
Husspekulant
- Haparanda
- 1 379 inlägg
Va?D Daniel 109 skrev:
Och strömmätning har ingenting att göra med maximal mätström genom instrumentet.
Det var inte ens det jag syftade på, varför jag skrev att den inte är godkänd som spänningsprovare.
Det är det att ska den vara tillverkad enligt 61243:2 så får det gå igenom en maximal mätström på 3,5 mA ( kan 2,5 eller 4,5).
Det jag syftade på var att den endast visar mätvärden om batteriet är ok, dvs om batteriet dör så kan du inte få några värden (eller så kanske det visar fel vid låg batterispänning).
Redigerat:
Sticker ut hakan nu med risk för att väcka ramaskri från några härinneX Xaktly skrev:det var inte typen av instrument jag undrade över, utan snarare, varför ska man köpa en dyrare än ex vis biltema?
Alltså, vad är skillnaden om du köper en spänningsprovare på biltema för 299:- eller en fluke på kjell&co för 699:-
Särskilt som du ska använda den för hemmapul i något uttag eller dosa en gång vart annat år...
Biltemas spänningsprovare för 299 kr är en väldigt bra "hushålls"spänningsprovare
Bra storlek, smidig och avskruvbara pluppar så att man smidigt kan kolla vägguttag och plintar
Och den är så billig att det inte gör något om man skulle råka tappa den eller på något annat sätt haverera den genom ovarsam behandling
Den är CE märkt och Cat III och IV
Har faktiskt en själv förutom Fluke
Den visar tom fasföljd
De som klankar på den har med säkerhet aldrig testat den
Multimeter har jag också men den är sällan använd.
Har inte så stor användning för den som installatör
Megger anser jag ska vara av bra kvalitet
Dvs Fluke, är lite allergisk mot UNI-T och skulle aldrig få för mig att införskaffa en sådan
Kanske kul att ha som hemmapulare men jag avstår när jag har min Fluke
5
50procent
Husspekulant
· Haparanda
· 1 379 inlägg
50procent
Husspekulant
- Haparanda
- 1 379 inlägg
Läser man manualen så uppfyller den det som jag tidigare har skrivit.U Uffe A skrev:Sticker ut hakan nu med risk för att väcka ramaskri från några härinne
Biltemas spänningsprovare för 299 kr är en väldigt bra "hushålls"spänningsprovare
Bra storlek, smidig och avskruvbara pluppar så att man smidigt kan kolla vägguttag och plintar
Och den är så billig att det inte gör något om man skulle råka tappa den eller på något annat sätt haverera den genom ovarsam behandling
Den är CE märkt och Cat III och IV
Har faktiskt en själv förutom Fluke
Den visar tom fasföljd
De som klankar på den har med säkerhet aldrig testat den
Multimeter har jag också men den är sällan använd.
Har inte så stor användning för den som installatör
Megger anser jag ska vara av bra kvalitet
Dvs Fluke, är lite allergisk mot UNI-T och skulle aldrig få för mig att införskaffa en sådan
Kanske kul att ha som hemmapulare men jag avstår när jag har min Fluke
Men, Biltema verkar inte vilja skriva ut att de har följt en standard (?)
I vilket fall som helst så fungerar den helt utan batterier å visar spänning, vilket även det var en sak som jag hade emot att man använder en multimeter för spänningskontroll.
5
50procent
Husspekulant
· Haparanda
· 1 379 inlägg
50procent
Husspekulant
- Haparanda
- 1 379 inlägg
Är ingen paragrafryttare vilket det kanske framstår att jag är, men man ska ha en enkel ordentlig spänningsprovare framför billig multimeter med allehanda mätfunktioner, det var allt jag ville säga.
Med andra ord, man ska kunna lita på instrumentet.
Med andra ord, man ska kunna lita på instrumentet.
Det är helt korrekta och viktiga, vettiga synpunkter du gett långt från paragrafernas värld. Att hänvisa till en standard som hör hemma här är ju bra och att kravet 3.5 mA, och indikeringsfunktion utan batteri även uppfylls av Biltema provaren. Jag håller den som bra om Uffe provat i fält och rekommenderar den som lämplig hemmaprovare, priset bör ju inte avskräcka heller.
Ja, jag har ju en sån Biltemaprovare och den håller bra. Smidiga sladdar (som jag har kollat efter genomstickande kardeler efter något skräckexempel från Fluke tror jag), stryktålig, pålitlig.
Ska man pula med el bör man absolut kosta på sig en sådan.
Ska man pula med el bör man absolut kosta på sig en sådan.