4 220 läst ·
15 svar
4k läst
15 svar
Gamla El-elementet slut, skall koppla in nytt 400v
Sida 1 av 2
Hej,
mitt gamla elementa i garaget från 70 tal, trasigt, har 2 faser (testat med testmejsel lyser) och gul/grön jord. tänkte köpa oljefyllt fr. Jula ,Oljefylld elradiator 400 Volt 400W för fast montering ej stickpropp. (kan ej det där med nusvåg, fast med olika amplitud )
kallas det för 2 Fas element? kan det fungera? 2 faser och jord, ingen nolla, ingen blå N
Roffe
mitt gamla elementa i garaget från 70 tal, trasigt, har 2 faser (testat med testmejsel lyser) och gul/grön jord. tänkte köpa oljefyllt fr. Jula ,Oljefylld elradiator 400 Volt 400W för fast montering ej stickpropp. (kan ej det där med nusvåg, fast med olika amplitud )
kallas det för 2 Fas element? kan det fungera? 2 faser och jord, ingen nolla, ingen blå N
Roffe
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 840 inlägg
Exakt hur vet du att du har 400 V där? En "testmejsel" visar ingen spänning, eller vad är det du mäter med? Du kan också läsa märkskylten på radiatorn för att se vilken spänning den vill ha.
Är det 400 V så är det 400 V du ska ha.
Om man ska kalla den tvåfasigt eller tvåpoligt kan diskuteras. I Sverige kopplas ett sådant element in mellan två faser ja, och någon nolla är inte med här.
Är det 400 V så är det 400 V du ska ha.
Om man ska kalla den tvåfasigt eller tvåpoligt kan diskuteras. I Sverige kopplas ett sådant element in mellan två faser ja, och någon nolla är inte med här.
Om du har två faser framdragna så skall du kunna mäta upp 400 volt mellan dessa. I så fall är det rätt att skaffa ett element för 400 volt. Detta skall mycket riktigt inte ha någon nolla, men det finns en möjlighet att ena fasledaren är blå.
tack,tack snälla, Senior,Bo och Gudfader, skall mäta (upp mellan de "2 lysande" faserna) i morgon om de visar 400V.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Och köp inte ett oljefyllt, köp ett med elektronisk termostat istället.
Protte
Protte
Medlem
· Etelä Pohjanmaa
· 2 467 inlägg
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Suck, varför dyker det upp gamla trådar när man backar tillbaka.
Protte
Protte
Jag tycker det.Turbo-Danne skrev:
Den oljefyllda varianten kom för att lösa ett problem som de med elektronisk termostat löser med elektroniken.
Problemen med bimetalltermostat är att radiatorn slår igång och värmer, och värmer och värmer, och blir till slut brännhet, innan termostaten slår av, radiatorn bränner damm och orsakar den där elelementlukten, och kan antända saker och bränna små barns händer.
För att sen bli iskall innan det är dags för nästa värmeperiod.
Sen klickar bimetallen ganska ljudligt
Med oljefyllning så jämnade man ut detta, inte vrålvarmt och inte iskallt.
Med en (bra) elektronisk termostat, så slår radiatorn av och på i snabba korta perioder, så man slipper vrålheta och iskalla element, inget bränt damm eller barnhänder, ingen elementlukt - lika komfortabelt som vattenradiatorer.
Men man slipper även ljudet av bimetalltermostaten och risken för ett läckande oljeelement som förstör parkettgolvet när det händer.
Och elementet är lättare, tunnare och mer snabbreglerat.
Tack för ett utförligt svar.Mikael_L skrev:
Jag tycker det.
Den oljefyllda varianten kom för att lösa ett problem som de med elektronisk termostat löser med elektroniken.
Problemen med bimetalltermostat är att radiatorn slår igång och värmer, och värmer och värmer, och blir till slut brännhet, innan termostaten slår av, radiatorn bränner damm och orsakar den där elelementlukten, och kan antända saker och bränna små barns händer.
För att sen bli iskall innan det är dags för nästa värmeperiod.
Sen klickar bimetallen ganska ljudligt
Med oljefyllning så jämnade man ut detta, inte vrålvarmt och inte iskallt.
Med en (bra) elektronisk termostat, så slår radiatorn av och på i snabba korta perioder, så man slipper vrålheta och iskalla element, inget bränt damm eller barnhänder, ingen elementlukt - lika komfortabelt som vattenradiatorer.
Men man slipper även ljudet av bimetalltermostaten och risken för ett läckande oljeelement som förstör parkettgolvet när det händer.
Och elementet är lättare, tunnare och mer snabbreglerat.
Men funderar även byte nere så man har backup. Men då vet jag att man kan kika efter ej oljefyllda oxå. Tekniken går väl framåt och rena elelement är nog inte så dåliga som dom va förr.
Oljefyllda behöver inte vara något direkt dåligt val, så du behöver inte hänga läpp.
Men som sagt, idag finns det mycket fina radiatorer som fungerar jättefint utan att vara oljefyllda, utan de är fyllda med elektronik istället.
Ingen radiator kan bli mer effektiv, alla har 100% verkningsgrad, och har haft det sen den allra första elradiatorn.
Men som sagt, idag finns det mycket fina radiatorer som fungerar jättefint utan att vara oljefyllda, utan de är fyllda med elektronik istället.
Ja, det går väl framåt. Men det är i den aspekten av jätteheta, bränd damm-lukt, ljud osv, som det går framåt.Turbo-Danne skrev:
Ingen radiator kan bli mer effektiv, alla har 100% verkningsgrad, och har haft det sen den allra första elradiatorn.
Men hur mycket skiljer i rena uppvärmningskostnader mellan dessa? Tänker att olje element är varmare en längre stund och alstrar värme innan den slår igång och värmer upp oljan en liten stund igen. Eller tänker jag helt fel och är ute och cycklar?Mikael_L skrev:
Oljefyllda behöver inte vara något direkt dåligt val, så du behöver inte hänga läpp.
Men som sagt, idag finns det mycket fina radiatorer som fungerar jättefint utan att vara oljefyllda, utan de är fyllda med elektronik istället.
Ja, det går väl framåt. Men det är i den aspekten av jätteheta, bränd damm-lukt, ljud osv, som det går framåt.
Ingen radiator kan bli mer effektiv, alla har 100% verkningsgrad, och har haft det sen den allra första elradiatorn.
Det är samma, detta har SP provat för många år sedan.Turbo-Danne skrev:
