Hej,
mitt gamla elementa i garaget från 70 tal, trasigt, har 2 faser (testat med testmejsel lyser) och gul/grön jord. tänkte köpa oljefyllt fr. Jula ,Oljefylld elradiator 400 Volt 400W för fast montering ej stickpropp. (kan ej det där med nusvåg, fast med olika amplitud )
kallas det för 2 Fas element? kan det fungera? 2 faser och jord, ingen nolla, ingen blå ” N”
Roffe
 
Har du ca 400volt när du mäter mellan faserna?
 
Exakt hur vet du att du har 400 V där? En "testmejsel" visar ingen spänning, eller vad är det du mäter med? Du kan också läsa märkskylten på radiatorn för att se vilken spänning den vill ha.

Är det 400 V så är det 400 V du ska ha.

Om man ska kalla den tvåfasigt eller tvåpoligt kan diskuteras. I Sverige kopplas ett sådant element in mellan två faser ja, och någon nolla är inte med här.
 
  • Gilla
Sungan och 1 till
  • Laddar…
Om du har två faser framdragna så skall du kunna mäta upp 400 volt mellan dessa. I så fall är det rätt att skaffa ett element för 400 volt. Detta skall mycket riktigt inte ha någon nolla, men det finns en möjlighet att ena fasledaren är blå.
 
Och avsaknaden av blå behöver inte betyda att nolla saknas.
 
tack,tack snälla, Senior,Bo och Gudfader, skall mäta (upp mellan de "2 lysande" faserna) i morgon om de visar 400V.
 
Och köp inte ett oljefyllt, köp ett med elektronisk termostat istället.

Protte
 
prototypen prototypen skrev:
Och köp inte ett oljefyllt, köp ett med elektronisk termostat istället.

Protte
Jag tror han har gjort sitt köpbeslut redan. Eftersom tråden är snart fyra år gammal...
 
  • Gilla
Huvudbrytaren
  • Laddar…
Suck, varför dyker det upp gamla trådar när man backar tillbaka.

Protte
 
prototypen prototypen skrev:
Och köp inte ett oljefyllt, köp ett med elektronisk termostat istället.

Protte
Varför ska man inte ha oljefyllt? Är det mycke bättre med elektronisk termostat eller?
 
Mikael_L
Turbo-Danne Turbo-Danne skrev:
Varför ska man inte ha oljefyllt? Är det mycke bättre med elektronisk termostat eller?
Jag tycker det.


Den oljefyllda varianten kom för att lösa ett problem som de med elektronisk termostat löser med elektroniken.

Problemen med bimetalltermostat är att radiatorn slår igång och värmer, och värmer och värmer, och blir till slut brännhet, innan termostaten slår av, radiatorn bränner damm och orsakar den där elelementlukten, och kan antända saker och bränna små barns händer.
För att sen bli iskall innan det är dags för nästa värmeperiod.

Sen klickar bimetallen ganska ljudligt

Med oljefyllning så jämnade man ut detta, inte vrålvarmt och inte iskallt.


Med en (bra) elektronisk termostat, så slår radiatorn av och på i snabba korta perioder, så man slipper vrålheta och iskalla element, inget bränt damm eller barnhänder, ingen elementlukt - lika komfortabelt som vattenradiatorer.

Men man slipper även ljudet av bimetalltermostaten och risken för ett läckande oljeelement som förstör parkettgolvet när det händer.
Och elementet är lättare, tunnare och mer snabbreglerat.
 
  • Gilla
AndersOhrt och 6 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag tycker det.


Den oljefyllda varianten kom för att lösa ett problem som de med elektronisk termostat löser med elektroniken.

Problemen med bimetalltermostat är att radiatorn slår igång och värmer, och värmer och värmer, och blir till slut brännhet, innan termostaten slår av, radiatorn bränner damm och orsakar den där elelementlukten, och kan antända saker och bränna små barns händer.
För att sen bli iskall innan det är dags för nästa värmeperiod.

Sen klickar bimetallen ganska ljudligt

Med oljefyllning så jämnade man ut detta, inte vrålvarmt och inte iskallt.


Med en (bra) elektronisk termostat, så slår radiatorn av och på i snabba korta perioder, så man slipper vrålheta och iskalla element, inget bränt damm eller barnhänder, ingen elementlukt - lika komfortabelt som vattenradiatorer.

Men man slipper även ljudet av bimetalltermostaten och risken för ett läckande oljeelement som förstör parkettgolvet när det händer.
Och elementet är lättare, tunnare och mer snabbreglerat.
Tack för ett utförligt svar. :) tänk om jag hade vetat detta innan jag slängde ut 40år gamla elelement och satte in nya oljeelement i vårat nyköpta radhus. :( vissligen är det bara på övervåningen då nedrevåning går på LLV.
Men funderar även byte nere så man har backup. Men då vet jag att man kan kika efter ej oljefyllda oxå. Tekniken går väl framåt och rena elelement är nog inte så dåliga som dom va förr.
 
Mikael_L
Oljefyllda behöver inte vara något direkt dåligt val, så du behöver inte hänga läpp.

Men som sagt, idag finns det mycket fina radiatorer som fungerar jättefint utan att vara oljefyllda, utan de är fyllda med elektronik istället. :)


Turbo-Danne Turbo-Danne skrev:
Tekniken går väl framåt och rena elelement är nog inte så dåliga som dom va förr.
Ja, det går väl framåt. Men det är i den aspekten av jätteheta, bränd damm-lukt, ljud osv, som det går framåt.
Ingen radiator kan bli mer effektiv, alla har 100% verkningsgrad, och har haft det sen den allra första elradiatorn.
 
  • Gilla
Turbo-Danne
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Oljefyllda behöver inte vara något direkt dåligt val, så du behöver inte hänga läpp.

Men som sagt, idag finns det mycket fina radiatorer som fungerar jättefint utan att vara oljefyllda, utan de är fyllda med elektronik istället. :)



Ja, det går väl framåt. Men det är i den aspekten av jätteheta, bränd damm-lukt, ljud osv, som det går framåt.
Ingen radiator kan bli mer effektiv, alla har 100% verkningsgrad, och har haft det sen den allra första elradiatorn.
Men hur mycket skiljer i rena uppvärmningskostnader mellan dessa? Tänker att olje element är varmare en längre stund och alstrar värme innan den slår igång och värmer upp oljan en liten stund igen. Eller tänker jag helt fel och är ute och cycklar?
 
Turbo-Danne Turbo-Danne skrev:
Men hur mycket skiljer i rena uppvärmningskostnader mellan dessa? Tänker att olje element är varmare en längre stund och alstrar värme innan den slår igång och värmer upp oljan en liten stund igen. Eller tänker jag helt fel och är ute och cycklar?
Det är samma, detta har SP provat för många år sedan.
 
  • Gilla
b_hasse
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.