Som bekant går jag igenom lite av elen här hemma och kontrollerar mest hur läget ser ut innan elektriker ska få ta sig an uppdraget att göra om allt som jag anser behöver göras om.
Nu har jag kommit till garaget.
In i huset har jag 4-ledarsystem idag med PEN-ledare. Ut till garaget har jag 5g2,5. Avsäkrat i huvudcentralen i huset med 10A. Ut till garaget går alltså separat N, PE och tre faser. I garaget går sedan denna matningen till en kopplingsdosa där två CEE-uttag får ström kontinuerligt och sen går det ner en fyrledarkabel från kopplingsdosan in i undercentralen i garaget. Dit de sen gör en uppdelning till 5 ledare igen vid jordfelsbrytaren. I garaget går alltså L1, L2, L3 till huvudbrytaren. PEN till PE-skenan, PE-skenan ansluten innan jordfelsbrytaren, och Nolla efter jordfelsbrytare. Förstår inte varför de gjort såhär? Någon som kan förklara pedagogiskt och om det kommer krävas ytterligare renovering av elen ut till garaget också?
Nu har jag kommit till garaget.
In i huset har jag 4-ledarsystem idag med PEN-ledare. Ut till garaget har jag 5g2,5. Avsäkrat i huvudcentralen i huset med 10A. Ut till garaget går alltså separat N, PE och tre faser. I garaget går sedan denna matningen till en kopplingsdosa där två CEE-uttag får ström kontinuerligt och sen går det ner en fyrledarkabel från kopplingsdosan in i undercentralen i garaget. Dit de sen gör en uppdelning till 5 ledare igen vid jordfelsbrytaren. I garaget går alltså L1, L2, L3 till huvudbrytaren. PEN till PE-skenan, PE-skenan ansluten innan jordfelsbrytaren, och Nolla efter jordfelsbrytare. Förstår inte varför de gjort såhär? Någon som kan förklara pedagogiskt och om det kommer krävas ytterligare renovering av elen ut till garaget också?
Om jag inte missförstod här så har du 5 ledare till garaget, som sen blir 4 ledare till centralen i garaget ...?
Detta är i så fall fel, och måste egentligen åtgärdas.
Lämpligtvis genom att byta 4-ledaren som går mellan 3-fasuttagen och centralen, om den inte är svår att byta.
Annars går det att byta 5 ledaren (5g2,5) som går ut till garaget till 4g10 eller 5g10, så går det också att få till det korrekt, men med 4g10, måste det nog sättas in ytterligare en liten UC vid trefashandskarna.
Lämpligtvis genom att byta 4-ledaren som går mellan 3-fasuttagen och centralen, om den inte är svår att byta.
Annars går det att byta 5 ledaren (5g2,5) som går ut till garaget till 4g10 eller 5g10, så går det också att få till det korrekt, men med 4g10, måste det nog sättas in ytterligare en liten UC vid trefashandskarna.
Kanske skrev lite rörigt så jag ska förtydliga:
Jag har fyrledarsystem med PEN-ledare i husets central. Från husets gruppcentral går sedan en grupp ut till garaget, 5g2,5 som är avsäkrat med 10A. Jag har N, PE, L1, L2, L3 ut till garaget alltså. I garaget matas två CEE-uttag direkt från husets matning men i en kopplingsdosa i garaget separeras denna direktmatning och går in som ett fyrledarsystem i garagets undercentral. Där går 3 faser till huvudbrytare, PEN-ledaren till PE-skenan, kabel från PE-skenan till jordfelsbrytaren, kabel från jordfelsbrytaren ut till separat noll-skena. Undercentralen och jordfelsbrytaren där avsäkrar belysning (3 tak-armaturer), fasadbelysning på garaget och 4 st uttag. I undercentralen i garaget sitter det 3 automatsäkringar på 10 A vardera. En grupp som avsäkrar belysningen. En fasadbelysningen och en uttagen.
Jag har fyrledarsystem med PEN-ledare i husets central. Från husets gruppcentral går sedan en grupp ut till garaget, 5g2,5 som är avsäkrat med 10A. Jag har N, PE, L1, L2, L3 ut till garaget alltså. I garaget matas två CEE-uttag direkt från husets matning men i en kopplingsdosa i garaget separeras denna direktmatning och går in som ett fyrledarsystem i garagets undercentral. Där går 3 faser till huvudbrytare, PEN-ledaren till PE-skenan, kabel från PE-skenan till jordfelsbrytaren, kabel från jordfelsbrytaren ut till separat noll-skena. Undercentralen och jordfelsbrytaren där avsäkrar belysning (3 tak-armaturer), fasadbelysning på garaget och 4 st uttag. I undercentralen i garaget sitter det 3 automatsäkringar på 10 A vardera. En grupp som avsäkrar belysningen. En fasadbelysningen och en uttagen.
Det stämmer. Det går 5g2,5 ut till garagets två CEE-don. Innan CEE-donen sitter en kopplingsdosa där 4 ledare skickas ner och sen blir det 5-ledsrsystem igen efter jordfelsbrytaren i garagets central. Kabeln (4g2,5) som sitter mellan kopplingsdosan och garagets gruppcentral är mycket lätt att byta. Avståndet är cirka 50 cm. Kabeln mellan hus och garage är dock lite svårare. Vi pratar cirka 8 meter kabel i 20 mm rör med en åtminstone 2 st 90 graders böjMikael_L skrev:
Om jag inte missförstod här så har du 5 ledare till garaget, som sen blir 4 ledare till centralen i garaget ...?
Ja jag verkar ha uppfattat rätt då.B Bob-TheBuilder skrev:
Det är denna 4-ledarmatning som inte är tillåten.
Man får gå från TN-C (4ledare) till TN-S (5-led) , men inte tvärtom.
Och sen med det modernare kravet (modernt, tja, kom väl på typ 80-talet eller så) på minst 10mm² PEN-ledare så sitter du i kläm, du kommer bli tvungen att byta någon kabel för att få det korrekt.
Då skulle jag tveklöst byta den mot en liten snutt 5g2,5 , så är problemet löst.B Bob-TheBuilder skrev:
Sen är det frågan om du vill ha JFB-skydd till dina trefas ...?
Då måste du sätta JFB i husets central eller i dosan vid trefasuttagen (eller byta dosan mot en liten normkapsling). Denna JFB kommer skydda både trefas och UC i garaget då.
Med en liten normkapsling vid 3-fasuttagen så är det möjligt att anordna så endast dessa uttag är skyddade av JFB.
Byt då kabeln mellan dosan vid CEE-uttagen och centralen till 5G2,5. Sen är den bara avsäkrad 10A i matande ände, det är lite klent. Fungerar det så är det väl ok men kolla med elektrikern om det inte går att säkra upp till 16A. För övrigt så ligger förmodligen CEE-uttagen utanför JFB, såvida inte undercentralerna i garaget är matad med 3 faser + nolla, det är isåfall ett grovt fel. Bättre att mata uttagen från centralen i garaget. Det behöver ju inte vara fel med CEE-uttag utanför JFB, det beror på när installationen gjordes.
För att förtydliga ytterligare då alltså, jag kan slå av huvudbrytaren i garaget men fortfarande ha
Sen vet jag i och för sig inte om det ställer till det att han ska byta centralen i huset mot en med automatsäkringar och jordfelsbrytare där inne med? I praktiken alltså ett femledarsystem efter JFB i huset. Blir det fortfarande samma upplägg då med garagets matning?
Då blir det en snabbt avklarad historia. Tur va väll det. Egentligen skulle jag velat ha 5g6 aceflex ut till garaget för att stilla min själ men vi får väll se elektrikerns svar på det. Men då vet jag att det måste åtgärdas på något sätt iallafall. Enklast genom att låta en 5g gå ner till garagets central från kopplingsdosan.Mikael_L skrev:
Ja jag verkar ha uppfattat rätt då.
Det är denna 4-ledarmatning som inte är tillåten.
Man får gå från TN-C (4ledare) till TN-S (5-led) , men inte tvärtom.
Och sen med det modernare kravet (modernt, tja, kom väl på typ 80-talet eller så) på minst 10mm² PEN-ledare så sitter du i kläm, du kommer bli tvungen att byta någon kabel för att få det korrekt.
Då skulle jag tveklöst byta den mot en liten snutt 5g2,5 , så är problemet löst.
Sen vet jag i och för sig inte om det ställer till det att han ska byta centralen i huset mot en med automatsäkringar och jordfelsbrytare där inne med? I praktiken alltså ett femledarsystem efter JFB i huset. Blir det fortfarande samma upplägg då med garagets matning?
Det stämmer att CEE-donen ligger helt separata från garagets JFB. Jag kan slå av huvudbrytaren helt i garaget och fortfarande ha 400v mellan alla faser i CEE-done och 230 mellan någon av faserna och N / PE.J Johan456 skrev:Byt då kabeln mellan dosan vid CEE-uttagen och centralen till 5G2,5. Sen är den bara avsäkrad 10A i matande ände, det är lite klent. Fungerar det så är det väl ok men kolla med elektrikern om det inte går att säkra upp till 16A. För övrigt så ligger förmodligen CEE-uttagen utanför JFB, såvida inte undercentralerna i garaget är matad med 3 faser + nolla, det är isåfall ett grovt fel. Bättre att mata uttagen från centralen i garaget. Det behöver ju inte vara fel med CEE-uttag utanför JFB, det beror på när installationen gjordes.
Det spelar ingen roll att han byter central inne i huset, det kan t.o.m underlätta lite.
Om du nu har en diazed-central så har du förmodligen vissa svårigheter att få ett JFB-skydd i huset utan att den samtidigt skyddar garaget, inte omöjligt, men aningen svårare.
Och det innebär att ett jordfel i garaget släcker hela huset och vise versa.
Men om nu planen är en ny central i huset också så skulle åtminstone jag koppla det såhär.
Ny central i huset med en JFB som skyddar endast huset.
I centralen sätts 3 st 16A säkringar in för garagematningen (men det måste kollas ifall det fungerar map utlösningsvillkor samt spänningsfall, så det inte är av någon anledning som det endast är 10A dit ut nu)
Och sen JFB för garaget, den går nu att sätta i husets central, och skyddar då rubbet av garaget och även ledningen dit, men vid ev jordfel så måste man in i huset och återställa.
Eller sätta JFB vid 3-fasuttagen, eller sätta JFB både där och i garagets UC, så alltså en JFB för 3-fasuttag och en annan för UCn.
Om du nu har en diazed-central så har du förmodligen vissa svårigheter att få ett JFB-skydd i huset utan att den samtidigt skyddar garaget, inte omöjligt, men aningen svårare.
Och det innebär att ett jordfel i garaget släcker hela huset och vise versa.
Men om nu planen är en ny central i huset också så skulle åtminstone jag koppla det såhär.
Ny central i huset med en JFB som skyddar endast huset.
I centralen sätts 3 st 16A säkringar in för garagematningen (men det måste kollas ifall det fungerar map utlösningsvillkor samt spänningsfall, så det inte är av någon anledning som det endast är 10A dit ut nu)
Och sen JFB för garaget, den går nu att sätta i husets central, och skyddar då rubbet av garaget och även ledningen dit, men vid ev jordfel så måste man in i huset och återställa.
Eller sätta JFB vid 3-fasuttagen, eller sätta JFB både där och i garagets UC, så alltså en JFB för 3-fasuttag och en annan för UCn.
Kan också påtala att garagets matning INTE ligger på en separat grupp i husets central. Den "lånar" från 3 faser som går till 3 andra grupper i huset.
Verkar vara en salig röra det där.
Det är ju enkelt löst när han ändå ska byta till automatsäkringar i huset att sätta in en 3-polig säkring, eller 3 separata, till garaget separat men jag förstår inte vem som kopplat garaget så uppenbart tarftligt. Jag uppfattar inte felen som livsfarliga men ändå...
Verkar vara en salig röra det där.
Det är ju enkelt löst när han ändå ska byta till automatsäkringar i huset att sätta in en 3-polig säkring, eller 3 separata, till garaget separat men jag förstår inte vem som kopplat garaget så uppenbart tarftligt. Jag uppfattar inte felen som livsfarliga men ändå...
Medlem
· Västerbottens län
· 18 045 inlägg
Men dubbla JFB i garaget?
Flytta CEE uttagen så de matas från garagecentralen.
Protte
Flytta CEE uttagen så de matas från garagecentralen.
Protte
Jag upptäckte att kabeln till garaget ligger precis under uteplattorna. Är det OK? Det har säkerligen legat så i 50 år sedan huset byggdes. Eller är det ytterligare en sak jag borde be elektrikern byta?
OBS den svarta kabeln är till telejack i garaget. Det är den vita som är 5g2,5.
OBS den svarta kabeln är till telejack i garaget. Det är den vita som är 5g2,5.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 045 inlägg
Där har de legat skyddat.
Värre om de varit nedgrävda då hade du kunnat skada kablarna när du satt spaden i.
Protte
Värre om de varit nedgrävda då hade du kunnat skada kablarna när du satt spaden i.
Protte
Det finns inget absolut svart/vitt svar på detta.B Bob-TheBuilder skrev:
Grävdjup och annat kan vara, och är ofta reglerat i diverse olika sammanhang, som när det gäller elbolagets ledningar, kommunala ledningar/kommunal mark, när det förläggs på annans mark. osv
Det finns standarder, egna skrivna krav och riktlinjer osv.
Men när vi kommer till fallet med egna ledningar förlagda på egen tomtmark så försvinner alla regler förutom det som alltid gäller all elinstallation.
Och det som finns där som är tillämpligt är kravet på att ledningssystem ska vara skyddade mot mekanisk skada, kyla/värme, och allt annat som kan skada kabeln när"utrymmet" används på normalt vis.
Och då blir det rätt självklart att det är inte OK att peta ner en markkabel 5cm under ytan i morotslandet.
Men inte helt uppenbart om det är OK eller inte att kabeln ligger under plattorna som i ditt fall.
Jag känner inte att jag behöver töja speciellt mycket på reglerna och mitt samvete för att tänka mig detta som godkänt, kabeln är rätt bra skyddad där.
Men det uppstår ju lite risk den dagen man ska lägga om plattorna.
Skulle man lägga en planka över kabeln så blir det bli lite bättre, eller dra den i ett markrör.
Sen ska ju kabeln vara godkänd för markförläggning, och det är inte alla vita, och en del är det endast tillsammans med förstärkt skydd, t.ex. markrör.
Vet du vad det är för kabel? Det står ganska ofta inpressat i plasten.
Klicka här för att svara