Medlem
· Blekinge
· 12 236 inlägg
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En av världens första 425 kV oljefylld kabel, tillverkad ac Cables de Lyon, Frankrike, för det norrsvenska vattenkraftverket Harsprånget. En liknande kabel leverades av svenska Liljeholmens kabelfabrik till samma bygge.
Kabeln har en ihålig ledare av förtennt kopper, papperisolering samt en dubbel blymantel. Den inre blymanteln är rillad (ovanlig) för oljeflödet. Kabeln kunde tvångskylas med oljecirkulation. I centrumhålet finns en stödspiral av stål. Man ser även flattrådsarmeringen för vertikal montering av kabeln. Kabeln används för att leda strömmen från underjordiska generator och transformatorhallar till ytan där luftledningar till Mellansverige anslöt.
Kabeln är ganska tillyxad men samma princip förfinades några år senare till 500 kV för Stornorrfors vattenkraftverket. Där överförde tre faser sammanlagt 880 MVA till markytan och 1100 MVA vid kortvarig överlast. Denna kabel tålde över 2000 kV stötspänning.
Kabelmodellerna hittade jag i högspänningslaboratoriet Les Renardieres söder om Paris.
Idrifttagningen av Harsprånget 1952/3 var ett stort steg i svensk kraftförsörjning. Ett helt litet samhället för över tusen personer hade byggts upp i skogarna för vattenrallarna. Dagens Nyheter ägnade en hel extraupplaga åt invigningen. Jag har den hemma, är en trevlig läsning med mycket framåtanda.
Halvt OT:
Råkade inte ut för några oljefyllda kablar när jag jobbade på fd Liljeholmens kabelfabrik (då ABB HVC). Men de som hade jobbat där länge berättade om problemen vid kvalitetsprovningen med att trycksätta kabeln med olja. Oljan var visst rätt eldfängd så det droppade ibland brinnande olja från kabeländarna och om det blev ett genomslag kunde det bli ordentliga kaskader och rejäla oljebränder.
PEX kändes enklare att jobba med
/Andreas
Råkade inte ut för några oljefyllda kablar när jag jobbade på fd Liljeholmens kabelfabrik (då ABB HVC). Men de som hade jobbat där länge berättade om problemen vid kvalitetsprovningen med att trycksätta kabeln med olja. Oljan var visst rätt eldfängd så det droppade ibland brinnande olja från kabeländarna och om det blev ett genomslag kunde det bli ordentliga kaskader och rejäla oljebränder.
PEX kändes enklare att jobba med
/Andreas
Medlem
· Blekinge
· 12 236 inlägg
När oljekabeln uppfanns på 1910-talet i Italien (pappersisolerade massakabel fanns innan) ökades plötsligt den möjliga spänningen avsevärt. Anledningen var att den trycksatta oljan fyllde alla porer i pappersisoleringen och glimningen minskade kraftigt. Märkspänningen ökade genom decennierna upp till över 500 kV, tror jag. Det var den enda fördelen oljekablarna hade. Dom var svåra att tillverka, dyra i underhåll, krävde tryckpumpstationer, felbenägna pga läckage.
Jo, en till fördel fanns: om det blev ett kabelfel i sjökablar kunde man hitta felstället lätt genom att hålla utkik efter oljan på havsytan.
Liljeholmen/ASEA/ABB tillverkade oljekabel ända tills början av 90-talet.
Att storleken just blev 540 mm2 vet jag inte varför. Fransmännen kände sig kanske inte bundna till den vanliga trappan 400-500-630-800-1000-1200. Detta var ett specialjobb just för detta kraftverk. Dagens HVDC- kablar tillverkas också i de mest udda storlekar, världen över.
Jo, en till fördel fanns: om det blev ett kabelfel i sjökablar kunde man hitta felstället lätt genom att hålla utkik efter oljan på havsytan.
Liljeholmen/ASEA/ABB tillverkade oljekabel ända tills början av 90-talet.
Att storleken just blev 540 mm2 vet jag inte varför. Fransmännen kände sig kanske inte bundna till den vanliga trappan 400-500-630-800-1000-1200. Detta var ett specialjobb just för detta kraftverk. Dagens HVDC- kablar tillverkas också i de mest udda storlekar, världen över.
Visst har dagens högspänningskablar många skikt med isolerande material och sen halvledande material varvat, just för att klara av stå emot glimning och så småningom genomslag?T Thomas_Blekinge skrev:
Medlem
· Blekinge
· 12 236 inlägg
Isolationen är på 24 mm så hela kabeln är nog över 100 mm.
Klicka här för att svara