Hej jag ska byta elradiator och ur väggen kommer det2 st svarta ledare med 220v spänning plus 1 gulgrön jord betyder det att jag har 380v spänning ?

Enda sättet att veta är att mäta. Vad är det för spänning mellan de två svarta?
Dessutom borde det vara 230 eller 400V....

B Börtan 1 skrev:
Hej jag ska byta elradiator
Bara att läsa på skylten på det gamla elementet, så vet du vad som kommer ut från väggen.

Hur vet kablarna i väggen vad det står på skylten?

• Haha
TheOddOne2
  • Laddar…
Du skriver 220V spänning på de svarta trådarna. man måste veta hur du mäter. En spänning mäter man mellan två punkter. Ex. mellan en ledare och jord.

OM det är en radiator för tvåfasdrift (alltså mer än en säkring som måste brytas i centralen, för att det skall bli spänningslöst), då bör du kunna mäta 230V mellan respektive fasledare och jord. och 400V från den ena fasledaren till den andra.

useless useless skrev:
Hur vet kablarna i väggen vad det står på skylten?
Han säger själv 2 svarta och en G/G så vad kablarna vet eller inte vet är egalt, är dom inkopplade på den gamla radiatorn så måste även DU som skriver mycket i EL-delen förstå/veta att den spänning som står på radiatorn är densom kommer ut från väggen på dom kablarna. Gå inte in i absurdum med att det kan vara en 400V som kopplats med 230V. Sen att alltid framhålla
med massor av info om det ena eller andra och göra en fråga till någon sorts mirakelgrej är väl att ta i

J jonaserik skrev:
...så måste även DU som skriver mycket i EL-delen förstå/veta att den spänning som står på radiatorn är densom kommer ut från väggen på dom kablarna.
Som jag skrev; Enda sättet att vara helt säker är att mäta. Visst kan man med väldigt stor sannolikhet anta att elementet är kopplat på den spänning det är avsett för, men aldrig 100%.

Att skriva att det räcker att läsa på typskylten är lite vanskligt.

useless useless skrev:
sannolikhet anta att elementet är kopplat på den spänning det är avsett för, men aldrig 100%.
Sannolikt bla bla klart är det ett äldre element så inte står det fel på det gentemot inkopplad spänning
useless useless skrev:
Att skriva att det räcker att läsa på typskylten är lite vanskligt.
Det med att skriva vanskligt, är i det hela från din sida för att krypa runt det som du skriver i den här tråden.
Tror mig veta att andra riktiga elektriker har samma åsikt som mig

Det är ett gammalt element som är ommålat

Har mätt spänning mellan fas och jord

B Börtan 1 skrev:
Har mätt spänning mellan fas och jord
Eftersom du mäter mellan svarta och jord och får 230V varför inte mäta mellan don svarta med då och se vad du får där

Ok ska prova tack

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.