Nån elektriker här som vet vad denna kabel används till? E nr 63634 som jag uppfattade det så är det en typ rk eller mk.

Är det inte för få siffror i det e-numret? Vad heter kabeln och vilket användningsområde?

Jag tror att du fått ett felaktigt E nr. E nr på elgrejer är 7 numriga

Den va märkt med det nummret sen står det 16awg 1.5mm² blank isolering troligt en kabel avsedd för höga temperaturer. Mer än 7 kardeler allt är gjort av en behörig elektriker och skarvad med torix.

Vad är det för jobb? Har man kompletterat med ett uttag i vardagsrummet eller är det en kylkompressor som installerats i en livsmedelsbutik?

5
E nummret är från UL som är ett världsomspännande amerikanskt organ för certifiering och testning www.ul.com

http://iq.ul.com/awm/File.aspx?FN=E63634

Just lappgroup har E63634 och varje företag har sitt egna sex-siffriga nummer.
Alltså inte bara inom elektriska produkter.
(Vilket även Tommib även länkade till)

Hade ingen aning om detta (UL)förrän jag började googla, lär sig nåt nytt varje dag :D:cool:

Så det du kan göra är att gå in på deras sida å använda deras "cable finder" å se om du lyckas hitta kabeln.
Arean har du ju, och att det ev. Är en högtempskabel

Redigerat:
Ny installation kökstak kände lite tvekan på kunskapen hos denna elektriker med väl av kopplingklämma och blå tändtråd. Aldrig använt torix men antar att man bara ska använda till ek eller fk

Torix är godkända för koppling av en-, fler-, mång- och extra mångtrådiga ledare och kombinationer av dessa. Eller EK, FK, MK, RK.
Ps
Sedan ska man vara uppmärksam på att det verkligen är Torix och inte någon kopia. I Torix sitter det ett "lindat fjäderstål" som fjädrar och pressar ihop trådarna. Medans vissa kopior består av en pressad hylsa som ser nästan lika ut men helt saknar den återfjädrande förmågan vilket ger mångfallt större risk för att glapp ev ska uppstå

Redigerat:
tommib
Ta en bild, det säger mer än tusen ord.

Glömde fota men det känns bäst att byta till wago 221 och kanske byta ut dom delarna som är dragna med skx

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.