Hej!

Ska sätta upp en undercentral i mitt garage, på garagets fasad sitter fasadskåp som jag tänkt mata undercentralen med.

MEN hur stor central ska man sätta upp, det är ett litet enkelgarage som jag har. Detta är vad jag kan komma på att jag vill ha.

1 st 3-fas uttag
belysning utanför garage
belysning i garage
4 uttag i garage
2 uttag utanför garage
jordfelsbrytare
samt förberett för ELbilsladdning

Hur många modulsplatser kräver detta av centralen? Huvudströmbrytare tar väll någon med?

Jag kommer låta elektriker göra jobbet men jag vill gärna höra mig för här först.

Jag får det till under 15 moduler. För att få lite reserv skulle jag då välja en normkapsling med t.ex 2x13.
Matning till elbilsladdning ska helst inte gå via denna central utan direkt ifrån mätarskåpet för att få en god matning och underlätta för effektvakt.

• Gilla
davveno1 och 1 till
  • Laddar…
Mätarskåpet kommer sitta en meter ifrån, sätter man elbilsladd direkt mot huvudsäkringarna i fasadskåpet då?

Är det så nära skulle jag avsäkra laddaren i garaget samt dra en kabel för effektvakten till mätarskåpet. Det kan vara bra att kunna bryta matningen till laddaren utan att påverka resten av fastigheten.

• Gilla
davveno1
  • Laddar…
Mikael_L
Minst 1x18 eller 2x12.
Men var inte bekymrad för en 2x18, 2x13 eller 3x12 heller, om du har plats. Centrallådorna har nästan samma pris på oavsett storlek, du behöver ju inte bestycka med fler säkringar än att du har en eller två lediga reserver.

• Gilla
davveno1
  • Laddar…
Okay tack!

Ser detta ut som en kabel som kan fungera mellan fasadskåpet och min nya UC? 5g6 är med men ingen foliemantel, ska de vara det?

• Elektrisk kabel med fyra oisolerade ledare utan foliemantel på träbakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Den ser ut att vara helt ok om det är ett 25A mätarskåp och avståndet inte är för långt.

• Gilla
davveno1
  • Laddar…
Mikael_L
Det ser ut som en N1XV, och den är OK till nästan allt.

Om du kollar noga längs kabelhöljet hittar du troligen en märkning med max 1meter mellan den upprepas. Läs där vad du har för kabel.

• Gilla
davveno1
  • Laddar…
Jag har 16A i fasadskåpet.

Kabeln behöver vara ca 2m lång.

• Gilla
elmont
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Det ser ut som en N1XV, och den är OK till nästan allt.

Om du kollar noga längs kabelhöljet hittar du troligen en märkning med max 1meter mellan den upprepas. Läs där vad du har för kabel.
Ser en märkning men omöjligt all utläsa, hittade kabeln på mitt jobb så den kan vara några år.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.