Hej, jag tänkte testa en smart strömbrytare från Nedis: https://www.kjell.com/se/produkter/...fi-vaggstrombrytare-infalld-1-knapppol-p51373

Har dock två frågetecken:

1. Enligt nuvarande koppling saknas nolla i strömbrytaren, eftersom denna går direkt från elcentral till lampa. Enligt kopplingsschema för produkten ska nolla in, men det framgår inte om det är valbart eller ej. Det framgår nämligen här att Z-wave-produkter inte fungerar utan nolla framdragen. Nedis Smartlife är dock inte Z-wave utan WiFi, vilket gör mig osäker: https://blog.m.nu/ingen-nolla-framdragen-vilken-produkt-gar-att-installera/

EDIT: Jag var otydlig - nolla ÄR framdragen (se bild), men denna går till eluttaget under strömbrytaren. Så en ytterligare fråga blir ju - kan strömbrytaren och eluttaget dela på den framdragna nollan?

2. Min nuvarande strömbrytare till taklampa matar vidare fas till ett vägguttag som sitter under. Detta görs genom att ingående fas och fas för eluttaget delar plint (den övre i bilden). Nedre kabeln (mörbrun) är tändtråden till lampan.

Min andra fråga är om det är godkänt att koppla på samma sätt i nya dosan, dvs samma två in i L och den andra i L1.

• Öppen eldosa med befintlig strömbrytare och elledningar, för diskussion om installation av smart strömbrytare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Infälld Nedis SmartLife Wi-Fi väggströmbrytare med tydligt märkta anslutningar för N, L och L1.
    Skapa konto
  • Öppen eldosa med flera elektriska kablar och anslutningar synliga på en vägg.
    Skapa konto
Redigerat:
ullberg
Ja, du kan använda nollan som går till uttaget, det är samma grupp på uttag och belysning och då är det ok.

Jag skulle själv flyttat överkopplingen av fas till en lös klämma i dosan, dock hellre helacon eller wago än de ubåtar någon tidigare använt.

/U

• Gilla
hempularen
  • Laddar…
klämman på apparater är ofta inte lämplig för mer än en tråd. Då bör man koppla ihop trådarna med en lös klämma, och bara ha en tråd till klämman på apparaten.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.